12885
۰۳ آذر ۱۳۹۵

پرهیز از فشار روانی در حفظ قرآن

کارشناس آموزش قرآن کریم بر لزوم مشاوره‎های تخصصی والدین برای ثبت نام در مدارس و دوره‎های آموزشی قرآن تأکید کرد.
به گزارش کودک پرس , جابر امیری، کارشناس آموزش قرآن گفت: امروزه بسیاری از خانواده‎ها به دنبال این مسئله هستند که کودکان آنها از سنین پایین کار حفظ قرآن را آغاز کند و به همین خاطر آنها را به مهدهای قرآنی می‎فرستند.
وی افزود: یکی از روش‎هایی که این خانواده‎ها و موسسات به کار می‎گیرند، در واقع، آموزش کودک در دوره‎های حفظ یک ساله است؛ این دوره، دوره‎ای بوده که موفقیت‎های لازم را به دست آورده است ولی شرایطی نیز بر این شیوه آموزشی مترتب است.
امیری بیان کرد: حفظ یک ساله ویژه کودکان و حتی افراد بزرگسال برگزار شده و می‎شود ولی باید به این نکته نیز توجه داشت که بسیاری از شرکت کنندگان در این دوره، نمی‎توانند به شکل کامل آن را طی کنند؛ این مسئله حتی ممکن است در روحیه آنها نیز تاثیربگذارد.
وی گفت: یکی از لوازم حیاتی در این روش آموزشی، نظم فوق‎العاده‎ای است که باید در این دوره وجود داشته باشد؛  این نظم، چیزی بیش از نظمی است که ممکن است کسی از این واژه در ذهن خود داشته باشد زیرا اوایل کار، ممکن است این نظم رعایت شود ولی رعایت یک‎ساله آن و حتی بعد از آن در امر تثبیت بسیار مشکل است.
وی عنوان کرد: کسی که در این دوره شرکت می‎کند، باید روزانه حداقل شش تا هفت ساعت، زندگی خود را وقف این کار کند و در این مدت خورد و خوراک و بیماری و تفریح و… خود را باید تحت‎الشعاع آموزش و تثبیت کند.
این کارشناس آموزش قرآن بیان کرد: به همین دلیل است که تجریبات کارشناسانه ما این امر را تایید می‎کند که بسیاری از افراد زیر بار حفظ یک ساله خم می‎شوند و برخی از آنها به طور کلی از حفظ قرآن فراری می‎شوند.
معاون آموزش موسسه قرآنی کربلایی کاظم ساروقی اظهارکرد: اینکه چه درصد از قرآن آموزان حاضر به ادامه مسیر هستند یک نکته سیال است زیرا کاملا به خود شخص و نظم آهنینی که باید در زندگی شخصی و حتی خانوادگی و کاری وی باشد بستگی دارد.
وی گفت: بسیاری از مشاوران آموزش قرآنی روش حفظ یک ساله را به افرادی که مشکلات خانوادگی دارند یا باید برای امرار معاش و تحصیل خود وقتی را اختصاص دهند توصیه نمی‎کنند.
امیری بیان کرد: در سنین پایین نیاز چندانی به هوش و نبوغ خاصی برای حفظ قرآن وجود ندارد؛ به طور کلی کار حفظ حافظه عجیبی نمی‎طلبد بلکه آنچه مهم است، نظم و انضباط و پیگیری و استمرار در کار آموزش است.
وی گفت: والدین به هیچ عنوان نباید کودکان خود را در مسیرهای این چنین بیاندازند زیرا اگر قرار باشد یک کودک که باید بیشترین وقت خود را به بازی و تجربه محیط خانوادگی اختصاص دهد وقت خود را در کلاس‎های خشک حفظ چند ساعته بگذارند قطعا از نظر روحی در آینده دچار مشکلاتی خواهد شد زیرا اسلام نیز چنین چیزی از کسی نخواسته است.
این کارشناس آموزش قرآن بیان کرد: متاسفانه در ثبت نام در کلاس‎ها ومهدها و دوره‎های قرآنی این امر به  چشم می‌خورد که خانواده‎ها مشاوره مناسبی در این حوزه انجام نمی‎‌دهند؛ البته نباید از نظر دورداشت که بسیاری نیز این دوره را با آرامش و موفقیت طی کرده‎اند ولی مهم این است که مشاوره مناسبی در این عرصه داشته باشند.
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار