128254
۲۹ آذر ۱۳۹۶

آلودگی هوا احتمال تولد نوزادان نارس را افزایش می‌دهد/ خطرات هوای این روز‌های کشور برای مادر و جنین

فوق‌تخصص نوزادان با اشاره به تأثیر آلودگی هوا گفت: اگر مادر در سه ماه اول بارداری در معرض آلودگی هوا قرار گیرد، عوارض آن در اندام‌ها و اعضای داخلی جنین از قبیل مغز و ریه، بیماری‌های مغز و اعصاب را در نوزاد به دنیا آمده ایجاد کند.

به گزارش کودک پرس، شاهین نریمان فوق تخصص نوزادان گفت: یکی از مشکلات زایمان زودتر از موعد، استرسی است که به مادر وارد می‌شود. استرس ممکن است ناشی از آلودگی هوا باشد که مادر را دچار کمبود دریافت اکسیژن کرده و در نتیجه انقباض رحم و به دنیا آمدن نوزاد زودتر اتفاق می‌افتد.

وی افزود: مادرانی که در ماه‌های اولیه بارداری به سر می‌برند، رسوب سرب، تشعشعات و دیگر عوارض آلودگی هوا در سلامت جنین آنها تأثیر می‌گذارد و احتمال ابتلا به بیاری‌های ریوی را در مادر افزایش می‌دهد که در این حالت طبیعتاً نوزاد زودتر به دنیا خواهد آمد.

نریمان تصریح کرد: اگر در سه ماه اولیه بارداری که اندام‌های جنین در حال شکل‌گیری هستند، مادر در معرض آلودگی هوا قرار گیرد، عوارض آن در اندام‌ها و اعضای داخلی جنین از قبیل مغز، ریه، کوچکی سر و بیماری‌های مغز و اعصاب را در نوزاد به دنیا آمده ایجاد کند.

 

 

وی توصیه کرد: مادرانی که باردار هستند از حضور در هوای آلوده به طور جدی خودداری کنند، چراکه این مسئله مرگ و زندگی جنین داخل شکم آنهاست و شاید آن را ساده ببینند ولی یک عمر آنها را درگیر خواهد کرد.

وی ادامه داد: به غیر از اشعه‌های خطرناک، آلودگی هوا دیگر مسئله جدی در سلامت جنین است که سلامت آنها را تهدید می‌کند؛ از طرفی، ریه نوزاد حجم کوچک‌تری دارد و هوای کمتری در آن جای می‌گیرد.

فوق تخصص نوزادان در ادامه گفت: اگر بنا باشد هوای آلوده وارد ریه نوزاد شود، خطراتی مانند بیماری‌های آسم، بیماری‌های آلرژی و ذات‌الریه را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.

 

نریمان در پایان تصریح کرد: ایمنی بدن نوزاد بسیار پایین است و به سرعت بیماری‌ها را دریافت می‌کند. یک نوزاد باید حتی الامکان از مکان‌های آلوده دور باشد تا بیماری‌هایی که در این دوران یا آینده خود را نشان می‌دهند کمتر شود.

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار