موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت/کودک پلاس
128163
۲۹ آذر ۱۳۹۶

وجود میکروب در دستگاه گوارش عامل ابتلای کودک به آسم

محققان دریافته‌اند میکروب‌های موجود در دستگاه گوارش نوزاد در قرارگیری وی در معرض ابتلا به بیماری آسم در سنین بالاتر نقش دارند.

به گزارش کودک پرس، مطالعه نشان می دهد ریسک خانوادگی ابتلا به آسم که معمولا از مادر به نوزاد منتقل می شود تنها عامل ژنتیکی ندارد.

یافته ها نشان می دهد اصلاح میکروبیوم روده نوزاد که اجتماع میکروارگانیزم ها یا باکتری های ساکن در دستگاه گوارشی هستند، می تواند ریسک ابتلا به آسم را کاهش دهد.

در این مطالعه، محققان دانشگاه آلبرتا کانادا دریافتند نوزادان پسر متولدشده از مادران مبتلا به آسم که معمولا در بالاترین احتمال ابتلا به بیماری آسم در اوایل کودکی قرار دارند، یک سوم میکروبیوم های روده دارای مشخصات خاص را در سه تا چهار ماهگی داشتند.

 

آنیتا کوزیرسکیج، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «ما شاهد کاهش قابل توجه خانواده میکروبیوم های موسوم به Lactobacillus در نوزادان پسر متولدشده از مادران باردار مبتلا به آسم بودیم.»

وی در ادامه می افزاید: «این یافته ها اثبات می کند که بیماری آسم مادر در طول بارداری با تغییر در میکروب های روده نوزاد مرتبط است.»

به گفته محققان، این کشف می تواند منجر به یافتن شیوه های پیشگیرانه برای اصلاح میکروبیوم های روده در نوزادان در جهت کاهش ریسک بیماری شود.

 

 

در این مطالعه همچنین مشخص شد آسم مادر تاثیری متفاوت بر الگوی باکتریایی روده نوزاد دختر خواهد داشت.

کوزیرسکیج در این باره می گوید: «نوزادان دختر دارای مقادیر بالاتر باکتری از خانواده Bacteroidaceae خواهند بود که در حفظ مانع مخاطی محافظ از سلول های روده در مقابل آسیب ناشی از مواد آسیب زا مهم هستند.»

 

محققان معتقدند این وضعیت در نوزادان دختر از آنها در مقابل ابتلا به آسم در اوایل زندگی محافظت می کند. از سوی دیگر، تغییر در ترکیب باکتریایی نوزادان دختر موجب افزایش ریسک ابتلا آنها به آسم در طول دوره بلوغ شان می شود.

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار