موقعیت فعلی شما : خانه/دسته بندی نشده
1280
۲۴ مرداد ۱۳۹۵

نشست کتابخوان و معرفی کتاب های «قصه ما همین بود» و «قصه ما مثل شد»

شعر کودکانه و موزون حسنی به مکتب نمی رفت درس و مدرسه برای کودکان گروه سنی الف و ب سروده شده

به گزارش کودک پرس، به مناسبت ایام با سعادت دهه کرامت، کتابخانه عمومی علامه سید عبدالهادی حسینی دلیجانی روز گذشته میزبان دختران در نشست کتابخوان دختران آیینه بود.

در این نشست یگانه قاسمی به معرفی کتاب «قصه ما همین بود» نوشته محمد میرکیایی پرداخت.

کتاب مصور حاضر از مجموعه شش جلدی «قصه ما همین بود» و شامل داستان‌های کوتاه از ادبیات کهن و عامیانه ایران است. برخی از عناوین داستان‌ها عبارت هستند از «گوهر امید»، «آسیابان پیر»، «گوهر صبر»، «والی و درویش»، «ماهی گیر و مرغ دریایی»، «حکایت سفر حکیم»، «یاد حق» و «درخت و مسافر و پرنده».

سال‌ها پیش و در روزگاران قدیم در یکی از سرزمین‌های مشرق زمین امیر مغروری حکومت می‌کرد.

روزی راهزنان به رهبری فردی به نام «سالوج» بر مردم یورش برده و اموال آن‌ها را غارت کردند، وزیر از امیر خواست عده‌ای سرباز با ایمان در اختیار وی بگذارد تا به یاری حق «سالوج» را نابود کند، این حرف به امیر مغرور گران آمد و وزیر را به زندان افکند و خود با عده‌ای سرباز برای دستگیری «سالوج» رفت، اما سربازان کشته شده و عده‌ای فرار کردند و امیر تنها به سوی بیابانی گریخت.

این واقعه باعث شد که «سالوج» حکومت شهر را در دست بگیرد، «سالوج» وزیر را از زندان آزاد کرده و وی را مأمور یافتن امیر و کشتن وی کرد، وزیر وقتی امیر را یافت که وی بر اثر شکست و ماجراهای دیگر از غرور خود کاسته و پی به قدرت پروردگار برده بود

 او با کمک وزیر دوباره فرمانروایی شهر را بر عهده گرفت و این‌بار بدون غرور به حکمرانی پرداخت.

کارنامه «شگفت انگیز» اثر مریم حقی نیز کتابی بود که فاطمه ابراهیمی آن را معرفی کرد.

اثر حاضر می‌کوشد تا در قالب داستان نوجوانانی را که در آستانه «تکلیف» قرار دارند و به سنی می‌رسند که باید بر اساس دستورهای شرعی تکالیفی را عهده‌دار شوند، با وظایف‌شان آشنا سازد.

کتاب «حسنی به مکتب نمی‌رفت» نوشته محمدرضا یوسفی نیز از جمله کتاب‌هایی بود که در این نشست معرفی شد.

شعر کودکانه و موزون این کتاب با مضمون درس و مدرسه بر اساس مثل معروف حسنی به مکتب نمی‌رفت، «وقتی می‌رفت جمعه می‌رفت» برای کودکان گروه سنی الف و ب سروده شده و در صفحات مصور و رنگی به چاپ رسیده است.

در این قصه حسنی دایم به فکر بازیگوشی و تنبلی است و به مکتب نمی‌رود، تا این که یک روز صبح زود بیدار می‌شود و برای رفتن به مکتب آماده می‌شود، اما مادرش می‌خندد و می‌گوید امروز جمعه است و مکتب خانه تعطیل است، همچنین به حسنی یادآور می‌شود که بهتر است هر کاری را به موقع و درست انجام دهد.

در نشست امروز همچنین فاطمه محسنی کتاب «خداشناسی قرآنی کودکان» نوشته غلام‌رضا حیدری ابهری را معرفی کرد.

خداشناسی قرآنی کودکان به 40 پرسش مهم و اصلی مربوط به خدا پاسخ می‌دهد این کتاب از یک سو به معارف ناب قرآنی تکیه دارد و از سوی دیگر با ادبیات ویژه کودک و نوجوان نگارش یافته است.

کتاب «تو خدای بی شریکی» اثر مهدی وحیدی نیز کتابی بود که فرزانه رحیمی آن را معرفی کرد.

رساله حقوق از جمله یادگارهای معنوی و اخلاقی حضرت سید الساجدین امام زین العابدین است، این رساله که در قدیمی‌ترین کتاب‌های حدیثی شیعه همانند خصال شیخ صدوق نیز نقل شده است، از ارزشمندترین احادیث تربیتی شمرده می‌شود. بیشتر انسان‌ها اهتمام فراوانی به ارزیابی دیگران و بررسی وظایف و مسوولیت‌های آنان دارند، اما در همان حال از روشن‌ترین تکالیف شرعی و اخلاقی خود غفلت می‌ورزند.

 جوهره اصلی رساله حقوق بیدار کردن ما گرفتاران هواهای نفسانی و زدودن همان غبار غفلتی است که ما را از توجه به مسئولیت‌هایمان باز می‌دارد.

 امام سجاد در این رساله، ما را متوجه تعهدات و وظایفمان می‌گردانند و در عباراتی روشن و روان، حقوق خویشتن خود حقوق خدا و حقوق خلق خدا را یاد آور می‌شوند.

 گرچه رساله حقوق بارها ترجمه شده و به شکل‌های گوناگونی در اختیار علاقه‌مندان معارف اسلامی قرار گرفته است، اما اینک برای نخستین بار این اثر گران‌سنگ تربیتی برای کودکان باز نویسی می‌شود.

کتاب «قصه ما مثل شد» اثر محمد میر کیانی ارائه توسط مریم قجری از جمله کتاب‌هایی بود که در این نشست معرفی شد.

در سرزمین ما ایران قصه‌های خواندنی و دل‌پذیر که از روزگاران گذشته به یادگار مانده بسیار است، ولی قصه‌هایی که مثل شده‌اند، طعم و مزه دیگری دارند.

 این قصه‌های شیرین و شنیدنی، سرگذشت و زندگینامه بعضی از مثل‌هاست، با این حال هیچ‌کس نمی‌داند، قصه این مثل‌ها از کجا آمده‌اند.

به هر حال برخی از آنان روایت‌های واقعی از زندگی بزرگان و برخی از آن از روایات و اشعار ادیبان کهن ایران زمین و برخی دیگر از زبان مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها نسل به نسل نقل شده است.

برای نگارش این مجموعه فاخر از منابعی همچون مثنوی معنوی، گلستان و بوستان سعدی، کلیله و دمنه، مرزبان نامه، اسرارنامه، امثال حکم و الهی نامه استفاده شده است.

مجموعه پنج جلدی کتاب قصه ما مثل شد شامل 110 قصه حکایت و مثل است.

برای نگارش این مجموعه فاخر از منابعی همچون مثنوی معنوی، گلستان و بوستان سعدی، کلیله و دمنه، مرزبان نامه، اسرارنامه، امثال حکم و الهی نامه استفاده شده است.

این مراسم در فضایی صمیمی و دوستانه‌ای برگزار شد و در انتهای مراسم ضمن پذیرایی از حاضران در نشست از دختران نوجوان ارائه کننده کتاب تقدیر به عمل آمد.

منبع:   فارس

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار