127708
۲۷ آذر ۱۳۹۶
آنچه در نشست هماهنگی و برنامه‌ریزی شورای فرهنگ عمومی مطرح شد؛

جولان تفکر غرب‌پرستی با گرفتن هزینه جشن کریسمس در برخی مهدکودک‌ها

عضو گروه هماهنگی و برنامه‌ریزی شورای فرهنگ عمومی خراسان‌جنوبی گفت: متأسفانه ۶۰ درصد از مهدهای کودک هزینه‌های هنگفتی برای برگزاری شب یلدا و جشن‌های کریسمس در نظر گرفته‌اند.

به گزارش کودک پرس ، حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین نوفرستی در نشست اعضای گروه هماهنگی و برنامه‌ریزی شورای فرهنگ عمومی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه مدیریت شورای فرهنگ عمومی بر عهده جایگاه امام جمعه است، اظهار داشت: باید با توجه به مسؤولیت سپرده‌شده در جلسات علمی مشورتی شورای فرهنگ عمومی موارد را احصاء و دنبال کنیم و با توجه به موارد احصاء شده اشاره‌ای به جلسات و اولویت‌بندی‌ها داشته باشیم.

وی به دغدغه‌ها و اولویت‌های شورای فرهنگ عمومی اشاره کرد و گفت: مباحث اقتصاد مقاومتی، اشتغال، طلاق و ناهنجاری‌های اجتماعی از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید پیرامون آن فعالیت کنیم و به ارائه راهکارها بپردازیم.

 

 

*لزوم بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای فضای مجازی

 

مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالرضا(علیه‌السلام) خراسان‌جنوبی فضای مجازی را از دیگر دغدغه‌ها دانست و گفت: فضای مجازی مانند تیغ دو لبه‌ای است که هم مفید و هم مضر است لذا باید فرصت‌ها و تهدیدهای این مهم بررسی و راهکارهایی ارائه شود.

نوفرستی با تأکید بر اینکه اگر موضوعات بیان شود اما تبدیل به اقدام نشود ثمره‌ای حاصل نمی‌گردد، اضافه کرد: مهم‌ترین انتظاراتی که از ستاد داریم این است که مباحث مهم به مصوبه تبدیل و توسط مسؤولان اجرایی شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی اظهار داشت: شورای فرهنگ عمومی برنامه‌های زیادی برای استان دارد لذا بر همین اساس مقرر گردید در قالب شورای علمی مشورتی از نظرات صاحب‌نظران در بخش‌های مختلف استفاده شود.

احمد محبی بیان با تأکید بر اینکه باید فرهنگ را بینش، کنش و منش مردم بدانیم، اضافه کرد: فرهنگ مبدأ خوشبختی و بدبختی یک جامعه است.

 

 

*لزوم حاکم شدن پیوست فرهنگی در تمام شئون جامعه

 

وی بر لزوم حاکم شدن پیوست فرهنگی در تمام شئون جامعه تأکید و تبیین کرد: معضلات فرهنگی به اندازه خود فرهنگ گسترده است لذا فرهنگ مؤلفه دیر بازده‌ای است که نباید از برنامه‌ریزی برای آن غافل شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی تقویت باورهای دینی، ترویج سنت‌های نیک جامعه، اقدامات فرهنگی جهت کاهش عرصه تقاضای مواد مخدر، عوامل استقبال از پوشش بیگانه و لباس خارجی، بررسی آثار فرهنگی مجتمع‌های مسکونی جدید در بیرجند، مشکلات شبکه‌های مجازی و تأثیرات آن بر فرهنگ عمومی و فرار مالیاتی و راه‌های کاهش آن را از موضوعاتی دانست که باید به آن پرداخته شود.

رئیس شورای شهر بیرجند نیز در این مراسم اظهار داشت: باید در شورای علمی مشورتی شورای فرهنگ عمومی خراسان‌جنوبی به مهم‌ترین اولویت‌ها مانند بیکاری، انحلال خانواده‌ها، فقر و فضای مجازی بپردازیم.

 

 

*معضلات اجتماعی در خراسان‌جنوبی آمار بالایی به خود اختصاص داده است

 

ابراهیم تقی‌زاده با بیان اینکه علی‌رغم فرهنگی بودن خراسان‌جنوبی معضلات اجتماعی در استان آمار بالایی به خود اختصاص داده از اعلام آمادگی شورای شهر و شهرداری در این حیطه خبر داد و بیان داشت: برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت در مجموعه شورای شهر ترسیم می‌شود.

 

 

*اهم برنامه‌های مدنظر شورای شهر بیرجند

 

وی از اهم برنامه‌های شهرداری و شورای شهر را توجه به مبلمان سنتی و فرهنگی، المان‌های فرهنگی و روشنایی پارک‌ها بیان و مطرح کرد: همچنین ستاد بازسازی بافت فرسوده در منطقه 17 شهریور و محدوده فرزان کار خود را آغاز کرده است.

رئیس شورای شهر بیرجند ایجاد فضای سبز در مهرشهر، احداث پارک بزرگ سلامت، راه‌اندازی خانه‌های محله، اختصاص بخشی از پارک توحید بیرجند به عنوان پارک مشاهیر، توجه به ورودی و خروجی شهر، ملاقات مردمی در مساجد با حضور مسؤولان و ارائه خدمات رایگان پزشکی، دندان‌پزشکی و روان‌شناسی به مردم را از اهم برنامه‌های مدنظر شورای شهر ذکر کرد.

تقی‌زاده همچنین به بودجه‌های پژوهشی دستگاه‌های اجرایی اشاره و خاطرنشان کرد: می‌توان بخشی از بودجه‌های پژوهشی و فرهنگی دستگاه‌های اجرایی را به اولویت‌های شورای فرهنگ عمومی استان اختصاص دهیم.

 

 

*انتقاد از ورود فرهنگ‌های غربی به کشور

 

فرشته اسدزاده عضو گروه هماهنگی و برنامه‌ریزی شورای فرهنگ عمومی خراسان‌جنوبی نیز در این جلسه به آداب و رسوم نادرستی که وارد فرهنگ ایرانی شده است اشاره و بیان داشت: نمونه بارز این آداب و رسوم برگزاری جشن‌های کریسمس است که از فرهنگ غرب نشأت‌گرفته است.

وی اعلام کرد: متأسفانه 60 درصد از مهدهای کودک هزینه‌های هنگفتی برای برگزاری شب یلدا و جشن‌های کریسمس در نظر گرفته‌اند.

وی تبیین کرد: نباید نگاهمان در شورای مشورتی فقط مختص بیرجند باشد و باید نگاه استانی داشته باشیم و تصمیماتی که در شورای گرفته می‌شود به فرمانداران ابلاغ و یا نماینده‌ای از شهرستان‌ها در جلسات حضور داشته باشند.

مدیر حوزه علمیه حضرت نرجس(سلام‌الله علیها) موفقیت در حل آسیب‌های اجتماعی را در گرو عمل کردن مسؤولان دانست و گفت: اگر به دنبال خروجی و عملکرد خوب هستیم باید در وهله اول از خودمان آغاز کنیم.

حجی‌پور با تأکید بر اینکه کانون خانواده مهم‌ترین رکن در جامعه است، تصریح کرد: نباید بگذاریم کانون خانواده دچار آسیب شود.

 

 

*انتقاد از عدم بهره‌گیری از ظرفیت و توان حوزه‌های علمیه

 

وی از عدم بهره‌گیری از ظرفیت و توان حوزه‌های علمیه انتقاد کرد و بیان داشت: حوزه‌های علمیه خواهران و برادران دارای توانمندی‌های زیادی است که باید این ظرفیت‌ها بکار گیری شود.

*تبدیل شدن شورای فرهنگ عمومی به شورای تشریفاتی و فرمالیته

رئیس بسیج رسانه خراسان‌جنوبی نیز اظهار داشت: متأسفانه شورای فرهنگ عمومی در برخی از شهرستان‌ها به یک شورای تشریفاتی و فرمالیته تبدیل شده و اعضا منتظر یک برنامه هستند تا طبق آن جلسات را برگزار کنند.

 

 

*لزوم نظارت مصوبات شورای فرهنگ عمومی

 

سجاد رضایی بر لزوم نظارت مصوبات شورای فرهنگ عمومی توسط نهادهای بالادستی تأکید و مطرح کرد: باید پیرامون موضوعات مختلف کار و تلاش کنیم خروجی‌های جلسات مثمرثمر باشد.

وی مؤلفه‌های فرهنگی را متفاوت ارزیابی کرد و بر ضرورت انجام کارهای پژوهشی و تحقیقی تأکید کرد و بیان داشت: فضای مجازی از بخش‌هایی است که باید در شورای علمی مشورتی به آن توجه زیادی شود چرا که ابزار تأثیرگذاری در همه حوزه‌ها است.

مدیر کل حج و زیارت خراسان‌جنوبی اظهار داشت: اهم وظایف شورای فرهنگ عمومی در سه حوزه رصد مباحث، برنامه‌ریزی کردن و اجرا خلاصه می‌شود.

ابوالفضل نوفرستی با بیان اینکه در حوزه رصد مسائل مشکلی نداریم، اضافه کرد: باید مشکلات موجود را به صورت مکتوب ارائه و اولویت‌ها بر اساس فراوانی‌ها احصاء گردد.

وی اعلام کرد: همچنین در حوزه اجرا ظرفیت‌های خوبی داریم که باید استفاده شود.

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار