موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
127203
۲۶ آذر ۱۳۹۶
نگاهی به فیلم «بیست و یک روز بعد» به بهانه ورود به شبکه نمایش خانگی؛

تماشای فیلمی دلنشین در کنار اعضای خانواده

فیلم سینمایی «بیست و یک روز بعد» به کارگردانی سیدمحمدرضا خردمندان از محصولات باشگاه فیلم سوره حوزه هنری سال گذشته در جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد و در سینماهای مردمی با اقبال فراوانی از سوی مخاطب رو به رو شد. این فیلم همچنین جوایز اصلی جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان را کسب کرده و مورد توجه منتقدان قرار گرفت. «بیست و یک روز بعد» تابستان امسال به اکران عمومی درآمد و با استقبال خوب علاقمندان به آثار اجتماعی روبرو شد. این فیلم به تازگی وارد شبکه نمایش خانگی شده است.

به گزارش کودک پرس ، علاقمندان به فیلم های کوتاه، محمدرضا خردمندان را با فیلم های کوتاه، انیمیشن های کوتاه و آثار صد ثانیه ای می شناسند. این کارگردان جوان با آثار متفاوت و خلاقانه اش همواره در جشنواره های معتبر داخلی و خارجی خوش درخشیده است. سال گذشته اولین فیلم بلند سینمایی خردمندان در جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد و با استقبال بسیار خوب مردم و منتقدان روبرو شد. این فیلم تا شب پایانی جشنواره جزو فیلم های منتخب مخاطبان بود و در صدر لیست آرای مردمی قرار داشت.

«بيست‌ و يک روز بعد»، قصه بسیار ساده ای دارد. نوجوانی به اسم مرتضی با بازی مهدی قربانی که پیش از این شاهد بازی خوب او در فیلم «ابد و یک روز» بودیم، عشق فیلم و فیلمسازی دارد. پدر او از دنیا رفته و او با برادر کوچک‌ تر و مادر خود با بازی ساره‌ بیات در خانه‌ شان در یکی از محله‌ های پایین شهر زندگی می‌ کند. مادر سرطان دارد و طی یک سری اتفاقات پسر قهرمان فیلم می‌ فهمد که مادرش به آمپولی نیاز دارد تا تومورهایش پیشرفت نکنند و منجر به فلجی وی نشود. قیمت این آمپول يک میلیون تومان است. قهرمان فیلم با کمک دوست با معرفت و جنوبی اش به فکر می افتند که چگونه این يک میلیون تومان را جور کنند و…

 

 

فیلم شروعی گرم و درگیر کننده دارد و از همان ابتدا می تواند مخاطب را با سیر داستان همراه کند. فیلم هایی که شخصیت های اصلی آن نوجوانان هستند شاید برای مخاطب بزرگسال کمی کسالت بار به نظر برسد اما هنگام تماشای «بیست و یک روز بعد» چنین حسی نخواهید داشت چرا که نوجوانان داستان همراه با روند فیلم رشد کرده و بزرگ می شود و در انتها با افرادی بالغ طرف هستیم که دشواری زندگی به آن ها آموخته باید بیشتر از سن شان بفهمند و زودتر از سن عددی شان رشد کنند.

در بخش کارگردانی خردمندان توانسته با استانداردهای قابل قبول به فرم موجهی برسد، محتوا و فرم در یک راستا با یک هدف مشخص به هدف نهایی رسیده است. فیلم‌ نامه و داستان از انسجام کافی برای درگیری مخاطب برخوردار است و بیننده را وادار به بروز احساسات می‌ کند که همین موضوع باعث می‌ شود مخاطب به دنبال پی‌ گیری پایان فیلم و سرانجام سرنوشت شخصیت های اصلی آن باشد.

 

 

با چشم پوشی از برخی از اشکالات داستانی و نکات ریز فنی، اولین تجربه سینمایی خردمندان اثری موفق است و این کارگردان جوان از این تجربه که حتما برایش با سختی هایی همراه بوده، سربلند بیرون آمده است. خردمندان با ساخت اولین فیلم بلند سینمایی اش و موفقیت هایی که برای ساخت آن به دست آورد، ثابت کرد در ساخت فیلم بلند هم می تواند همان ذوق و قریحه ساخت فیلم های کوتاهش را تکرار کند و مانند بسیاری از کارگردان ها با ایده ای تک خطی و داستانی کوتاه، ذوق زده به دنبال تولید فیلم بلند نبوده برای ساخت فیلمش ایده، هدف و برنامه داشته است.

دلایل بسیاری را می توان برای موفقیت همه جانبه فیلم «بیست و یک روز بعد» عنوان کرد اما یکی از اصلی ترین دلایل موفقیت این فیلم قطعا داستان انسانی و زیبای آن است که مدتها بود در سینمای کودک و نوجوان به آن پرداخت نشده بود. داستانی که نوجوانی دوست داشتنی قهرمان اصلی آن است و می تواند مخاطب را با ماجراها، شیطنت ها و مهربانی هایش همراه کند. از دیگر دلایل موفقیت این فیلم حال و هوای آن است که یادآور آثار درخشان سینمای کودک و نوجوان در گذشته است.

 

«بیست و یک روز بعد» می تواند برای مخاطب بزرگسال نوستالژیک و یادآور فیلم های خوب سینمای کودک و نوجوان باشد و مخاطب کودک را به واسطه داستان دلنشین و جذاب و امروزی اش جذب کند. مخاطبان علاقمند به فیلم های اجتماعی که زمان اکران تماشای این اثر دوست داشتنی را از دست داده اند حالا و با ورود این فیلم به شبکه نمایش خانگی این فرصت را دارند تا با تهیه آن اثری خانوادگی، امیدبخش و زیبا را در کنار اعضای خانواده تماشا کنند و از دیدن ماجراهای جذاب قهرمان فیلم لذت ببرند.

 

منبع: حوزه هنری

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار