126815
۲۵ آذر ۱۳۹۶

آنچه در اختتامیه جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی گذشت+ تصاویر

یازدهمین دوره از جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی رضوی پس از سه روز رقابت فشرده ۱۲ گروه نمایشی از استان‌های مختلف کشور، با معرفی برترین‌ها به کار خود پایان داد.

به گزارش کودک پرس ، یازدهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی رضوی راس ساعت 9 صبح روز یکشنبه(19 آذر) با اجرای نمایش «سیاره عروسک» از شهر مشهذ مقدس در تماشاخانه آفتاب و نمایش «دعای باران» کاری از هنرمندان خراسان رضوی در فرهنگسرای طوبی کلید خورد.

اجرای نمایش ها طی سه روز متوالی(یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه) و در دو نوبت صبح و عصر با استقبال گسترده کودکان، نوجوانان، خانواده ها و جامعه فرهنگی هنری همراه بود.

وجه تمایز جشنواره یازدهم با دوره قبل در اجرای نمایش های خیابانی بود که در این بخش 7 اثر نمایشی از هنرمندان شهرستان های شهر ری، کرمانشاه، همدان، تبریز و هرمزگان در بیش از 30 مکان عمومی مختلف در سطح شهر میناب و روستاهای اطراف اجرا شد.

 

 

برپایی غرفه نقاشی کودکان با موضوع فرهنگ رضوی، کارگاه قصه گویی رضوی، نمایشگاه های مختلف آثار رضوی مرتبط با حوزه کودک و نوجوان و … از برنامه های جانبی یازدهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی رضوی بود.

دکتر علیرضا درویش نژاد، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان در آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی رضوی ضمن تاکید بر ضرورت کشف و شناخت عالمانه زوایای شخصیتی امام رضا(علیه‌السلام)، عنوان کرد: شخصیت امام رضا(علیه‌السلام) به حدی گسترده و وسیع است که هم در قالب ضامن آهو و هم در بعد مفاهیم بلند انسانی و کرامات خاص قابل بررسی و معرفت شناسی است.

 

 

وی افزود: وظیفه هنرمندان این است که در حوزه فرهنگ منور رضوی و شخصیت والای امام رضا(علیه‌السلام) سطح ایده آل را مورد نظر و بررسی و پژوهش قرار دهیم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان، کشف زوایای علمی شخصیت امام رضا(علیه‌السلام) را ضرورتی انکار ناپذیر دانست و اذعان کرد: وقتی این شناخت با هنر در آمیخته شود قابل ارائه و تکثیر در میان مردم است.

 

درویش نژاد گفت: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی و نمایش عروسکی ضامن آهو وارد دهه دوم حیات خود شده است و به لحاظ ساختار و محتوا به چنان غنایی رسیده است که می تواند به خوبی حامل فرهنگ منور رضوی در کشور باشد.

 

 

وی از تولید متون نمایشی مناسب با فرهنگ رضوی به عنوان یک ضرورت مهم نام برد و بیان کرد: بزرگانی باید در این حوزه دست به قلم ببرند که هم با ادبیات کودک و هم با جریان جذب مخاطب و هم با مستندات تاریخی و شخصیت امام رضا(علیه‌السلام) آشنایی داشته باشند در غیر اینصورت نگاه خرافه گرایی و عوامانه وارد جریان تولیدات هنری می شود که باید از آن پرهیز کرد.

 

 

وی با تاکید بر توازن توزیع تولیدات فرهنگی و هنری، خاطرنشان کرد: امسال برای بهره مندی بیشتر مردم استان از جشنواره رضوی، بخش خیابانی این جشنواره در میناب برگزار شد و دبیرخانه آن برای همیشه در این شهرستان مستقر خواهد شد.

منصور اخلاقی پور، مدیرکل امور اجتماعی استانداری هرمزگان نیز با بیان اینکه هنر کاربردی باعث کاهش آسیب های اجتماعی می شود، از هنر به عنوان موهبتی خدادادی یاد کرد که در راستای شکوفایی استعاداها، بیان حقایق و زیبایی ها در اختیار همه جوامع قرار داده شده است.

وی در ادامه به تعریف هنر کاربردی پرداخت و افزود: این هنر در اختیار بخش های مختلف جامعه قرار می گیرد و از ضرورت هنر برای هدایت، آموزش وحتی کاهش آسیب استفاده می شود که هم اکنون جامعه نیاز زیادی به این گونه از هنر دارد.

 

 

مدیرکل امور اجتماعی استانداری هرمزگان ادامه داد: کودکان در هنر کاربردی جایگاه ویژه ای دارند زیرا هنر بهترین وسیله برای هدایت و آموزش مسائل اجتماعی وحتی اعتقادی به آنها ست و جشنواره تئاتر کودک رضوی نیز توانسته به خوبی از این ظرفیت بهره ببرد.

وی عنوان کرد: تولیدات جشنواره ها نباید منوط و مختص به زمان جشنواره باشد و باید کارهای هر استان در دیگر استان ها نیز به نمایش عموم درآید.

گفتنی است؛ یازدهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی رضوی با حضور هیات داوران، مسئولان و هنرمندان با تقدیر از برگزیدگان در بخش صحنه ای، عروسکی، خیابانی و نمایشنامه نویسی به کار خود پایان داد.

 

 

آراء یازدهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی

 

در بخش نمایشنامه نویسی پس از جمع بندی و خوانش آثار متقاضیان این بخش هیات داوران بدون رتبه بندی چهار نمایش نامه «رضا تا رضا» نوشته مجید میر حسینی از شوش، «آکارا » نوشته فرامرز غلامیان از خوزستان،«صدای ساز» نوشته رضا جوشعار از بندرعباس و «هزار پرنده» عاشق نوشته مهدی ایوبی از تهران را شایسته تقدیر دانستند.

هیات داوران نمایش نامه «پیاله ها» نوشته اکرم عباسی از مشهد را نیز برگزیده بخش نمایشنامه اعلام کردند.

 

 

بخش صحنه ای کودک و نوجوان

 

شورای داوری یازدهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی رضوی با ارزیابی آثار نمایشی، آرای خود را به شرح زیر اعلام کرد:

 

 

جایزه برگزیده موسیقی بخش صحنه ای کودک و نوجوان به علی درویشی برای نمایش « گل فروشی خاندان صابر» از رودان هرمزگان، جایزه طراحی صحنه و لباس به امید وحدت پور برای نمایش «سیاره عروسک ها» از مشهد و جایزه طراحی صحنه به لیلا بهری و سید وحید حمید زاده برای نمایش «قدمگاه» از مشهد اهدا شد.

 

 

بخش بازیگری زن

 

شورای داوری در این بخش 6 هنرمند را به عنوان نامزد دریافت جایزه بازیگری زن معرفی کرد که در این بخش جایزه سوم بازیگری زن به ماهان صابری برای نمایش «مسافران کوچک» از میناب، جایزه دوم بازیگری زن به صبا صفار برای نمایش «سیاره عروسک ها» از مشهد و جایزه نخست به طور مشترک به شهرزاد عزت آبادی برای نمایش «گل فروشی خاندان صابر» از رودان هرمزگان و یاسمینا احمدی برای نمایش « مسافران کوچک» از میناب اهدا شد.

 

 

بخش بازیگری مرد

 

شورای داوری در این بخش 6 هنرمند را به عنوان نامزد دریافت جایزه بازیگری مرد معرفی کرد که در این بخش جایزه سوم به محمود فلاحی برای نمایش «سیاره عروسک ها» از مشهد، جایزه دوم بازیگری به صورت مشترک به شایان تشکری و رضا جوذری برای نمایش «گل فروشی خاندان صابر» از رودان هرمزگان و جایزه نخست بازیگری به ابوالقاسم احدیان برای نمایش «مسافران کوچک» از میناب اهدا شد.

شورای داوری در این بخش به پاس حضور شایسته و ارزشمند بر صحنه، تقدیر ویژه خود را به حسین طاهری برای نمایش «قدمگاه» از مشهد اهدا کرد.

 

 

کارگردانی

 

شورای داوری در بخش کارگردانی جایزه سوم خود را به صورت مشترک به مهدی سیم ریز و محبوبه پاداش برای کارگردانی نمایش «قدمگاه » از مشهد و محمود غلامی برای کارگردانی نمایش « سیاره عروسک ها» از مشهد و جایزه دوم را به ایوب رحیمی برای کارگردانی نمایش «مسافران کوچک» از میناب اهدا کرد و در بخش نخست نیز هیچ کدام از افراد از سوی داوران شایسته تقدیر نشد.

 

 

نمایشنامه نویسی

 

در این بخش شورای داوری جایزه تقدیر نمایشنامه نویسی را به ایوب رحیمی برای نمایش «مسافران کوچک» از میناب اهدا کرد.

 

 

تقدیر ویژه

 

شورای داوری یازدهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان نمایش عروسکی رضوی به پاس حضور خلاقانه و شایسته، سه تقدیر ویژه را به فرشته ابراهیمی برای طراحی عروسک نمایش « قدمگاه» از مشهد، فریده رضائیان برای طراحی گریم نمایش « سیاره عروسک ها» از مشهد و سروش حیدری و سمانه صابری برای بروشور نمایش «یک استکان چای» از مشهد اهدا کرد.

 

 

بخش خیابانی

 

آرای یازدهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی رضوی در بخش خیابانی که در شهرستان میناب برگزار شد، توسط نماینده هیات داوران قرائت و از برگزیدگان و مقام آورندگان با اهدای لوح و هدایای نقدی تقدیر شد.

 

 

طراحی فضای نمایشی خیابانی

 

گروه داوران در این بخش اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی را به طراح فضای نمایشی « کبوتر زرد » بهاره سعیدی پناه از شهر کرمانشاه و جایزه برتر این بخش شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی را به طراح فضای نمایش پژوهش به تابنده عسکری از میناب تقدیم کرد.

 

 

موسیقی نمایش خیابانی

 

در این بخش لوح تقدیر و جایزه نقدی به طراحی موسیقی نمایش «طوق سبز» به علیرضا خانلو از همدان اهدا شد.

 

 

بازیگری زن نمایش خیابانی

لوح تقدیر و جایزه نقدی این بخش به صورت مشترک به بازیگر نمایش «پا به پای آهو» نرگس خاک کار از مرند و بازیگر نمایش «حسرت » ساناز گلزاری از میناب اهدا شد و جایزه برتر این بخش شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و هدیه نقدی به بازیگر نمایش « کبوتر زرد » بهاره سعیدی پناه از کرمانشاه داده شد.

 

 

بازیگری مرد

 

جایزه سوم این بخش شامل لوح تقدیر و هدیه نقدی به صورت مشترک به حامد رحیمی شهواری بازیگر نمایش «حسرت» از میناب و رسول احمدی بازیگر نمایش «خوشبختی همین جاست» از کرمانشاه، رتبه دوم شامل لوح تقدیر و هدیه نقدی به بازیگر نمایش « کاسه گردون » مهدی حبیبی از شهر ری و رتبه نخست شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و هدیه نقدی به بازیگر نمایش « پژوهش » علی رحیمی از میناب تقدیم شد.

 

 

طراح و ایده نمایشی

 

گروه داوران بخش بیرونی لوح تقدیر و جایزه نقدی طراح و ایده پرداز نمایش « کبوتر زرد » را به مرتضی اسدی مرام از مشهد اهدا کردند و جایزه نخست و برتر این بخش شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و هدیه نقدی نیز به طراح و ایده پرداز نمایش «پژوهش » حبیب الله ناصری از میناب اهدا شد.

 

 

بخش کارگردانی نمایش خیابانی

 

رتبه سوم جایزه این بخش شامل لوح تقدیر و هدیه نقدی به کارگردان نمایش « کاسه گردون » نرگس خاک کار و مهدی حبیبی از شهر ری اهدا شد.

رتبه دوم جایزه این بخش شامل لوح تقدیر و هدیه نقدی به کارگردان نمایش « کبوتر زرد » مرتضی اسدی مرام از کرمانشاه اختصاص یافت و رتبه نخست نیز جایزه ویژه این بخش شامل تندیس جشنواره ، دیپلم افتخار و هدیه نقدی به کارگردان نمایش « پژوهش » از شهر میناب به باقر رمضان زاده و حبیب الله ناصری تعلق گرفت.

 

 

گروه داوران این دوره از جشنواره پس از ارزیابی و اعلام نتیجه خود، 2 اثر نمایشی پژوهش از میناب و کبوتر زرد از کرمانشاه را برای حضور در جشنواره های ملی در بخش بیرونی و خیابانی به مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برای حمایت در بخش اجرای عمومی و حضور در جشنواره های زیر مجموعه معرفی کرد.

 

 

بخش عروسکی

 

شورای داوری یازدهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان نمایش عروسکی رضوی، مریم کاظمی، رحمت امینی و شهرام کرسی با ارزیابی آثار نمایشی، آرای خود را اعلام کردند.

 

 

بخش تئاتر عروسکی

 

در بخش مسابقه تئاتر عروسکی جایزه این بخش به مریم نوقابی برای طراحی بروشور نمایش « مگولیا» از مشهد و در بخش موسیقی برگزیده مسابقه تئاتر عروسکی به رضا عباسی برای موسیقی نمایش « یک روز برفی » از همدان تعلق گرفت.

در بخش طراحی صحنه جایزه نقدی به مجید بخششیان برای طراحی صحنه نمایش « نامه پروانه ای » از مشهد اهدا شد.

در بخش طراحی و ساخت عروسک نیز بر اساس رتبه از سوی داوران جایزه سوم ساخت عروسک به فرشته ابراهیمی برای نمایش « مگولیا » از مشهد ، جایزه دوم طراحی عروسک به مهناز آقایی برای نمایش « نامه پروانه ای» از مشهد و جایزه اول طراحی عروسک به طیبه آنجدانی و امیر فلاحیان برای نمایش « پنجه طلا » از همدان اهدا شد.

 

در بخش عروسک گردانی جایزه سوم عروسک گردانی به شکل مشترک به سارا نادری پور و مرتضی شنبه نیا برای نمایش « چارقد گلدار گلدونه خانوم » از بندرعباس ، جایزه دوم عروسک گردانی به شکل مشترک به فائزه امیرآبادی و آقای سجاد انتظاری برای نمایش « نامه پروانه ای » از مشهد اهدا شد.

در بخش کارگردانی مسابقه تئاتر عروسکی شورای داوری جایزه سوم کارگردانی را به مجید بشکال برای نمایش « چارقد گلدار گلدونه خانوم » از بندرعباس ، جایزه دوم را محسن پورقاسمی باری نمایش « پنجه طلا » از همدان و جایزه اول را به مهناز آقایی برای نمایش « نامه پروانه ای » از مشهد اهدا کردند.

در بخش نمایشنامه نویسی جایزه دوم به محسن پور قاسمی برای نمایش « پنجه طلا » و جایزه اول به جواد رحیم زاده برای نمایش « نامه پروانه ای » تعلق گرفت.

 

 

شورای داوری یازدهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان نمایش عروسکی رضوی جایزه ویژه خود را به جهت حضور موثر و خلاقانه به شادن نباتی برای بازی در نمایش « مگولیا » و ستایش آراسته برای نمایش « نامه پروانه ای » اهدا کردند.

 

 

منبع: شبستان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار