126215
۲۲ آذر ۱۳۹۶

هفته بیست و سوم بارداری

به گزارش کودک پرس ،چیزی نمانده شش ماهتان تمام شود. همه روزها و هفته های سخت و پر استرس را پشت سر گذاشته اید. بدن شما هم درست مثل جنین مدام در حال تغییر است. ممکن است سردرد داشته باشید و یا ورمها آزارتان بدهند. قوزک پا یا مچ پاها ورم می کند و… همه […]

به گزارش کودک پرس ،چیزی نمانده شش ماهتان تمام شود. همه روزها و هفته های سخت و پر استرس را پشت سر گذاشته اید. بدن شما هم درست مثل جنین مدام در حال تغییر است. ممکن است سردرد داشته باشید و یا ورمها آزارتان بدهند. قوزک پا یا مچ پاها ورم می کند و… همه این چیزها طبیعی است. فقط باید تمرکزتان را حفظ کنید. شما بیست و سه هفته را پشت سر گذاشته اید اینکه چیزی نیست. برای آشنایی بیشتر با تغییرات خودتان و البته جنینتان د راین هفته با ما همراه باشید .

 

 

 وضعیت جنین

جنین دربرابر واکنش‌هایی که می‌بیند عکس العمل نشان می‌دهد. جنین از این هفته اگر صدای بلندی بشنود یا اینکه احساس کند کسی شکم مادرش را لمس می‌کند فوری واکنش نشان می‌دهد.تا این جای کار باخبر شدید که جنین با شنیدن صداها بالا می‌پرد و در واکنش لگد هم می‌زند. اگر چه او هر روز بخشی از مایع آمنیوتیک را می‌خورد با این حال ممکن است اولین مدفوعش را بعد از تولد دفع کند. البته این امکان هم وجود دارد که مدفوع را در مایع آمنیوتیک دفع کند. گاهی بلعیدن مایع آمینون برای شما و خودش هم دردسر ساز می‌شود. او شروع می‌کند به سکسکه، شما با هر بار سکسکه در شکمتان انقباظاتی را حس می‌کنید. چشم‌هایش به اندازه کافی رشده کرده است اما عنبیه او هنوز رنگدانه‌های خود را ندارد. با این حال در این هفته چشم‌هایش باز می‌شود و پلک می‌زند. این هفته حس لامسه‌اش کاملتر شده است و باید و منتظر کنجکاوی‌های بیشتری از او باشید. جنین شما در این هفته تقریبا شکل یک نوزاد واقعی است از این بعد رشد او هر روز بیشتر از روز قبل می‌شود.

قد: 29.2 سانتی متر

وزن: 512 گرم

 

 

وضعیت مادر

از وضعیت شکمتان راضی هستید؟ از این هفته به بعد دیگر نمی‌توانید شکمتان را پنهان کنید. باور می‌کنید که فقط یک سوم از بارداری شما باقی مانده است ؟ این روزها هر جا بروید همه اول نگاهشان به شکم شما می‌افتد و به همین دلیل بیشتر از همیشه مورد مهر و توجه نزدیکانتان قرار می‌گیرید اما برویم سراغ تغییراتی که در این هفته مشاهده می‌کنید. آیا تاکنون خطهای تیره موسوم به نیگرا روی شکمتان ایجاد شده؟ اگر چنین اتفاقی نیفتاده ممکن است در این هفته‌های آتی این خطها را ببینید. لکه‌های پوستی هم شما را رها نمی‌کند و روی پوست صورتتان و شکمتان ممکن است این لکه‌ها خودشان را نشان بدهند. در ماه ششم بارداری با علائمی مثل قرمز شدن پوست کف دست، کبودی پا و جوش روبه‌رو می‌شوید که اصلا نگران کننده نیست.

 

 

تغذیه در هفته 23 بارداری

میزان کالری دریافتی:
* سه ماه اول بارداری: پزشکان توصیه می‌کنند که میزان کالری مصرفی قبل از بارداری (2000 تا 2200) را ادامه دهید. اگرچه مقدار کالری مورد نیاز جنین در سه ماه اول بارداری کم است، اما احتیاج او برای مواد مغذی زیاد است.
* سه ماه دوم بارداری: پزشکان پیشنهاد می‌کنند که 340 کالری در روز دریافت کنید.
* سه ماه سوم بارداری: پزشکان 450 کالری در روز را پیشنهاد می‌کنند.

 

 

توصیه‌های مذهبی مخصوص هفته بیست‌و‌سوم بارداری

جنین بعد از پنج‌ماهگی، یعنی از هفته بیستم بارداری به بعد قادر است صداها را بشنود. بنابراین به‌خصوص از بعد پنج‌ماهگی، قرائت قران اثر بسزایی در روح و روان کودک دارد.

اگر می‌خواهید که فرزندتان رنگ و روی خوب و زیبا داشته باشد به سراغ دوستان کبد بروید. دوستان کبد عبارت‌اند از: روغن‌زیتون، روغن ماهی، کره، خیار، کاهو، کاسنی، کنگر، هویج، شیرخشت، زرشک و عناب.

توصیه‌شده است که سوره “توحید” را هرروز 50 بار بعد از نماز صبح بخوانید و هر شب تسبیحات حضرت زهرا را پیش از خواب بخوانید.

 

 

باید ها و نباید ها

سرگیجه و کم خونی

از آنجایی که بدن شما سخت کار می کند تا جنین را تغذیه کند، ممکن است گاهی احساس سرگیجه کنید. احساس سرگیجه پس از برخاستن ناگهانی کاملاً شایع است. گرچه در دوران بارداری ذخیره ی خون شما افزایش یافته است ولی هنگامی که ناگهان بلند می شوید، خون به سرعت به سمت پاهای شما رفته، ذخیره خون در مغز کاهش یافته و احساس سرگیجه خواهید داشت.
ممکن است دلیل سرگیجه شما کم خونی باشد. گرچه بدن در دوران بارداری بیش از هر زمان دیگری گلبول قرمز تولید می کند اما حجم خون شما نیز افزایش پیدا می کند. این بدین معناست که به تناسب حجم آن، میزان گلبول های خون نیز کاهش می یابد. همچنین ممکن است کمبود آهن دلیل بروز این عارضه باشد. در این صورت پزشک برای شما مکمل آهن تجویز می کند. علائم کم خونی علاوه بر سرگیجه، شامل خستگی و تنگی نفس نیز می شود. کاهش سطح قند خون هم می تواند باعث ایجاد سرگیجه شود، برای جلوگیری از این مشکل می توانید وعده های غذایی کم حجم را در دفعات بیشتر استفاده کرد.

خوب است بدانید که …
آقایان در مقایسه با بانوان در تعویض پوشک سرعت عمل بیشتری دارند.
تحقیقات نشان می دهد که متوسط زمانی که یک مادر پوشک فرزند خود را عوض کنند 2 دقیقه و 5 ثانیه است، در حالیکه میانگین این زمان در پدر 1 دقیقه و 36 ثانیه است. پس بنظر می رسد این کار متعلق به آقایان است!

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار