126131
۲۲ آذر ۱۳۹۶

هفته چهاردهم بارداری

به گزارش کودک پرس ،هفته چهاردهم شروع یک هفته هیجان انگیز برای جنین و مادر است. دستهای جنین به تناسب بدن و اندامهای دیگر رشد کرده و حتی می تواند انگشت شست دستش را بمکد. تصور چنین تصویری هم برای مادرها شیرین است و باعث می شود در دلشان قند آب شود. این هفته را […]

به گزارش کودک پرس ،هفته چهاردهم شروع یک هفته هیجان انگیز برای جنین و مادر است. دستهای جنین به تناسب بدن و اندامهای دیگر رشد کرده و حتی می تواند انگشت شست دستش را بمکد. تصور چنین تصویری هم برای مادرها شیرین است و باعث می شود در دلشان قند آب شود. این هفته را که پشت سر بگذارید دور از جانتان خطر سقط جنین را هم پشت سر می گذارید . پس با خیال راحت با نی نی بان همراه شوید و تغییرات جنین را بررسی کنید.

 

 

 وضعیت جنین

در هفته چهاردهم اندازه قد جنین حدود 8.7 سانتی‌متر و وزنش حدود 43 گرم است. هر هفته اعضای صورتش بیشتر از قبل رشد می‌کند. دراین هفته گردن جنین بزرگترمی شود و نگهداری از سر را خودش بر عهده می‌گیرد. در این وضعیت دیگر چانه‌اش روی سینه قرار نمی‌گیرد.از این هفته اندام‌های کودک از نظر اندازه و عملکرد بیشتر رشد می‌کنند. اعضای تناسلی او بیشتر رشد می‌کند و تشخیص جنسیت ساده‌تر می‌شود. دست‌هایش بلندتر شده اما هنوز زمان می‌خواهد تا پاهایش هم به اندازه‌ای برسد که متناسب با بدنش شود. کبدها تولید صفرا را شروع کرده‌اند و این نشانه سلامت کبد کودک است. جنین در این هفته می‌تواند در کیسه آمونیوتیک ادرار کند. او قبلاً این آب را می‌خورد اما حالا در آن ادرار هم می‌کند. هورمون‌های تیروئیدی در این هفته کارشان را آغاز می‌کنند و طحال هم کار تولید گلبول‌های قرمز خون را از سر گرفته است. ازهفته گذشته و این هفته او می‌تواند اجزای صورتش را بیشتر تکان دهد و در این هفته مغز او پالس‌های عصبی برای صورتش می‌فرستد. چنگ انداختن را هم از همین هفته شروع می‌کند. رشد موهای او به سرش محدود نمی‌شود و کمی مو نیز روی ابروهایش در می‌آید. پوششی از مو بدن او را می‌پوشاند که این پوشش کرک‌دار بدن او را گرم می‌کند و با چاق شدن کودک در بدن این کرک هم می‌ریزد. با این حال ممکن است که این کرکها تا بعد از به دنیا آمدن بچه همراه او باشد. البته همه این کرکها پس از مدتی از بین می‌رود.

قد: 8.92 سانتی متر

وزن: 45.4 گرم

 

 

وضعیت مادر

در هفته چهاردهم بارداری ممکن است متوجه یک حرکت جالب در وجودتان شوید. خیلی از زنان باردار می‌گویند که می‌توانند حرکات جنین را حس ‌کنند اما این حرکات بسیار ضعیف است. این هفته شکم شما بزرگتر شده است. ممکن است زنان باردار که دچار چاقی هستند کمتر متوجه بزرگ شدن شکم خود شوند. با قرار دادن پهنای دو انگشت دست بر روی لگن (قسمت تحتانی شکم) می‌توانید نوک رحم خود را لمس کنید. این هفته احتمالا آخرین هفته تهوع و استفراغ است با این حال این علائم می‌تواند تا چند هفته دیگر ادامه داشته باشد. هاله‌ کمرنگ دور سینه از این هفته تیره‌تر می‌شود. پوست اطراف ناف، زیربغل یا ران‌ها هم به همین شکل تغییر می‌کنند. اگرصورتتان لک قهوه‌ای آورده است خیلی حرص نخورید، این لکه‌ها طبیعی هستند و می‌توانید با استفاده از چند ماسک طبیعی آنها را از بین ببرید. در این هفته‌ها ممکن است گرمای بیشتری در بدن خود حس ‌کنید و این به دلیل افزایش صعودی حجم خون شماست. گرفتگی عضلانی هم شاید به سراغتان بیاید. علت این گرفتگی کندشدن جریان خون است. کمبود کلسیم و پتاسیم در بدن باعث این عارضه می‌شود.

 

 

تغذیه درهفته چهاردهم بارداری

* چرا شما باید در این دوران پرتقال بخورید؟ زیرا این ماده سرشار از ویتامین سی است که سیستم ایمنی بدن را می‌سازد و خواص اکسیداتیو آن به بهبود سریع‌تر سلول‌هایی که آسیب دیده‌اند، کمک می‌کند.
* زمانی که بیرون از خانه هستید، اسنک‌هایی مقوی به همراه خود داشته باشید تا هنگام گرسنگی از آنها مصرف کنید.

 

 

توصیه‌های مذهبی مخصوص هفته سیزدهم بارداری

ماهی که پیش رو دارید، ماه رویش مو است. در این ماه جنین کمی از زشتی خود را از دست می‌دهد، پوستش شفاف و قرمز رنگ است و کرک نازکی سراپای بدن او را پوشانده است.

توصیه‌شده است در این ماه روزهای پنج‌شنبه و جمعه سوره “انسان” (دهر) را بخوانید. در همه نمازهایتان در یک‌رکعت سوره “قدر” را تلاوت کنید و هرروز بعد از نماز 140 مرتبه صلوات بفرستید

قاووت بخورید. خوردن قاووت یا سویق، موجب قوت در فرزند و نبودن کودنی، سبک‌مغزی و نادانی در او می‌شود.

 

 

باید ها و نباید ها

برای کسب اطمینان از مضر نبودن ورزش با پزشک خود مشورت کنید. چراکه برخی عوارض بارداری از جمله، جفت سرراهی و خطر زایمان زودرس می توانند مانع ورزش کردن شما شوند.
درهنگام ورزش همیشه هوشیار بوده و به علائم نشان دهنده سنگین بودن ورزش توجه کنید. اغلب ورزش ایروبیک با افزایش ضربان قلب همراه است و از آنجا که ضربان قلب در بارداری مقداری افزایش پیدا می کند، شاید انجام این ورزش کمی دشوار باشد. بنابراین موثرترین راه جهت حفظ ورزش در سطح ایمن، انجام تست صحبت کردن است: در حین ورزش باید بتوانید یک مکالمه را ادامه دهید. این نشان می دهد که خود را از پا در نمی آورید و مانع رسیدن جریان اکسیژن به جنین نمی شوید.
علائم دیگری که نشان می دهند ورزش سنگین است و یا اینکه نباید اصلاً ورزش کنید:

• خونریزی
• سرگیجه و سردرد
• درد سینه
• ضعف ناگهانی و شدید عضله ای
• درد در ساق پا و تورم
• ترشح مایع آمنیوتیک

در صورت بروز هرکدام از علائم ذکر شده در بالا ورزش را متوقف کرده و توصیه های پزشک را دنبال کنید.

 

 

موارد قابل توجه برای این هفته

حال که در سه ماهه دوم هستید، احتمالاً راحت تر می خوابید، چراکه نیاز به رفتن به دستشویی در نیمه شب کاهش یافته و می توانید دوباره تمام شب در رخت خواب بمانید. یا شاید نه، چون مشکلات خواب می تواند در تمام طول بارداری بر برخی بانوان تاثیرگذار باشد. در اینجا چند مشکل متداول و راه حل آنه مطرح شده است:
• ترش کردن؛ دراز کشیدن بلافاصله پس از یک وعده غذایی حجیم می تواند موجب رفلکس اسید، یا به عبارتی ترش کردن شود که حتی خواب شما را نیز دچار اختلال می کند. برای کاهش این احتمال از مصرف غذای زیاد از 2 تا 3 ساعت پیش از خواب اجتناب کنید. اگر این سوزش شدید است، با پزشک خود درمورد مصرف دارو مشورت کنید.
• سندروم پای بیقرار؛ در این عارضه هنگام دراز کشیدن رخ می دهد و در آن نیاز دارید تا پاهای خود را به اطراف تکان دهید تا حس مورمور شدن از بین برود، این مشکل تقریباً در اکثر بارداری متداول است. بهتر است که به پزشک خود اطلاع دهید زیرا گاهی به دلیل کمبود عنصر خاصی در بدن (مانند کم خونی) ایجاد می شود که می توان با استفاده از مکمل ها آنرا برطرف نمود.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار