موقعیت فعلی شما : خانه/کودکان خلاق/مقالات
125896
۲۱ آذر ۱۳۹۶

پرورش هر چه بهتر فکر کودک

مهارت‌های فکر کردن درباره فعالیت‌های روزانه در مدرسه یا خانه را باید به کودکان و نوجوانان آموخت. این کار می‌تواند بسیار ساده آغاز شود. از سنین خردسال‌ی با سوالات با انتهای باز بپرسید که با آیا، چرا و چطور شروع می‌شوند و در حالی که سوالات را برایشان می‌خوانید آن ها را تشویق کنید مهارت‌های کلامی خود را بهبود بخشند، این سوالات پرسشی، می‌تواند کمک کند تا کودکان چگونه فکر کردن را یاد بگیرند.

به گزارش کودک پرس ،همیشه در حین حرف زدن با فرزندانتان از آن ها بپرسید منظور تو دقیقا چیست؟ چقدر راجع به این حرف فکر کرده ای؟ از او بخواهید که همیشه حرف هایش را بسنجد بعد بزند؛ اگر به این روش عمل کرد برای ثابت قدم بودنش به او پاداش دهید.

مهارت‌های فکر کردن درباره فعالیت‌های روزانه در مدرسه یا خانه را باید به کودکان و نوجوانان آموخت. این کار می‌تواند بسیار ساده آغاز شود. از سنین خردسال‌ی با سوالات با انتهای باز بپرسید که با آیا، چرا و چطور شروع می‌شوند و در حالی که سوالات را برایشان می‌خوانید آن ها را تشویق کنید مهارت‌های کلامی خود را بهبود بخشند، این سوالات پرسشی، می‌تواند کمک کند تا کودکان چگونه فکر کردن را یاد بگیرند. همین روش به کودکان سنین بالاتر هم می‌تواند کمک کند.

از کودکان بخواهید اطلاعات را با هم جفت و جور کرده و داده‌های جدید را با آنچه از قبل می‌دانستند، مقایسه کنند. این کار به آن ها کمک می‌کند یاد بگیرند، ارتباط بین لغات یا مفاهیم را بشناسند و دریابند دو موضوع در چه نکاتی و مواردی باهم اشتراک و در چه مواردی با هم تفاوت دارند. دانش‌آموزان می‌توانند از طبقه‌بندی کردن اشیا استفاده کنند که به آن ها در یادآوری بهتر مطلب و اندوخته‌های ذهنی‌شان کمک کند. عملکرد تفکر انتقادی را که توانایی ارزیابی کردن اطلاعات است، به بچه‌ها بیاموزید. به آن ها بیاموزید تا درباره هر چیزی که می‌شنوند یا می‌خواهند که به دست بیاورند سؤال بپرسند.

از راهنمای تصورات ذهنی و تصویر یک حادثه یا تجربه استفاده کنید. تخیلات حسی به ما کمک می‌کنند که اطلاعات را در حافظه بلند مدت ذخیره کنیم. هر چه از ظرفیت بیشتر حواسمان استفاده کنیم، بهتر است. به این ترتیب ممکن است از بچه‌ها خواسته شود در حین خواندن داستان‌هایی درباره صحرا، آن را ببینند، شن‌های آنجا را لمس کنند، به صدای باد گوش دهند و گرما و تشنگی را احساس کنند. این رویکرد از جزئیات و حواشی استفاده می‌کند.

کودکان را به نوشتن ترغیب کنید. زیرا وقتی افکار را بخواهیم بر روی کاغذ بیاوریم، ناچار باید آن ها را مرتب کنیم. طرح‌هایی که بچه‌ها می‌توانند از آن لذت برده و چیزهایی از آن بیاموزند. از جمله نگهداری یک مجله، ارایه یک بحث به یکی از والدین (برای افزایش پول توجیبی یا خرید یک چیز خاص یا یک حق) یا نوشتن نام به یک شخص مشهور.

 

 

منع:فرزند پرتال

برچسب ها :
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار