125569
۲۰ آذر ۱۳۹۶

آگاهی مهمترین راه پیشگیری از شیوع ایدز

افزایش سطح گسترش ایدز در دنیا از طریق رفتارهای پرخطر مانند اعتیاد، ارتباط جنسی خارج از عرف و انتقال از مادر به کودک، ایجاب می کند راه‌های مقابله با این بیماری و پیشگیری از شیوع آن با آگاهی بخشی جامعه نسبت به روش‌های انتقال با کمک داوطلبان سلامت بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش کودک پرس ، اچ آی وی یک بیماری عفونی است که اغلب مردم آن را با نام ایدز می شناسند در حالی که ایدز تنها مرحله انتهایی از این بیماری بحساب می آید که اگر فرد به موقع تحت مراقبت ورمان صحیح قرار گیرد ممکن است تا آخر عمر مرحله ایدز برایش اتفاق نیافتد.

سال ها آمار دقیقی از مبتلایان به ایدز در دست نبود به این امید که روزی با تغییر نگرش به این واقعیت انکار ناپذیر بتوان از موج گسترده ویروس اچ آی وی در جامعه جلوگیری کرد و مبتلایان به این ویروس به دلیل هراس از انگ زنی و طرد شدن از سوی افراد جامعه، بیماری خود را پنهان نگه می داشتند که این اقدام آنان زمینه ای برای گسترش بیماری ایدز در جامعه شد.

 

بسیاری از افراد جامعه به صورت ناخواسته بر اثر رفتار پرخطر دیگران به این بیماری مبتلا شدند و قربانیان ایدز هستند و نیاز دارند جامعه نگاهی منفی به آنان نداشته باشد و برای کنترل و درمان بیماری با آنان همکاری شود.
بر اساس اعلام کارشناسان بیش از 36 میلیون نفر در دنیا آلوده به ویروس اچ آی وی هستند و تخمین زده می شود بین 20 تا 30 میلیون نفر هم به دلیل این بیماری جان خود را از دست داده اند.
بیش از 36 هزار مورد ابتلا به ویروس اچ آی وی تا کنون در کشور شناسایی شده که به طور قطع آمار بیش از 2 برابر عدد ذکر شده است.
به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان آمار مبتلایان به بیماری ایدز شناسایی شده در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در سیستان و بلوچستان حدود 625 مورد است که علاوه بر اقدامات صورت گرفته برای مراقبت و پیشگیری، با همکاری داوطلبان سلامت مراحل مختلف کنترل و درمان بیماری این افراد در حال انجام است.
استان سیستان و بلوچستان دارای 2 دانشگاه و یک دانشکده علوم پزشکی است که هر یک چند شهرستان را زیر پوشش دارند بطوریکه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان شهرستان های زاهدان، میرجاوه، خاش، سراوان، سیب سوران، مهرستان، چابهار و کنارک را زیر پوشش دارد.

عامل این عفونت یک نوع ویروس به نام اچ آی وی است که تنها درون گلبول های سفید خون قادر به ادامه حیات است و از آنجا که گلبول های سفید در خارج از بدن مدت کوتاهی زنده می مانند پس این ویروس هم در خارج از بدن در مدت کوتاهی از بین می رود و حرارت، الکل و مواد ضد عفونی کننده مانند وایتکس به راحتی سبب از بین رفتن این ویروس می شود.

ایدز یک بیماری عفونی مزمن است و بسیاری از افراد جامعه به خاطر ترس از طرد شدن، از عیان کردن بیماری خود خودداری می کنند که وقفه در تکمیل مراحل درمان نتیجه ترس آنان است و همین مساله به مرور سبب افزایش آمار فوت به دلیل پیشرفت این بیماری می شود.

رفتارهای پرخطر مانند اعتیاد، تزریق خون و فرآورده های خونی، تماس جنسی بدون استفاده از کاندوم و انتقال از مادر آلوده به کودک در دوران حاملگی، زایمان و شیردهی از مهمترین روش های شیوع بیماری اچ آی وی در جامعه بحساب می آید.
به گزارش ایرنا همایش ایدز و داوطلبان سلامت با حضور اساتید، محققان و پژوهشگران حوزه سلامت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و دانشگاه سیستان و بلوچستان امروز /یکشنبه/ در تالار فردوسی زاهدان برگزار شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان در حاشیه برگزاری این همایش گفت: به برکت وجود 10 هزار داوطلب سلامت در سیستان و بلوچستان توانستیم اطلاع رسانی لازم از بیماری های واگیردار را انجام دهیم و شاهد ارتقای سواد سلامت در این استان باشیم.

دکتر محمودرضا میری بیان کرد: هدف از برگزاری این همایش انگ زدایی از بیماری ایدز و ایدز هراسی است چرا که بیماری های شبیه ایدز نیز داریم که دقیقا راههای سرایت آن شبیه این بیماری است اما ترس و هراسی که از ایدز وجود دارد در رابطه با آن بیماری ها از بین رفته است.
وی افزود: بیماری های واگیر از جمله ایدز با اقدامات بسیار ساده مراقبت و پیشگیری قابل کنترل است.
وی اظهار داشت: هراس از انگ هایی که در رابطه با ایدز مطرح می شود سبب جلوگیری از مراجعه بیماران مبتلا به مراکز بهداشتی درمانی شده که فعالیت داوطلبان سلامت، کارشناسان بهداشت و بهورزان می تواند این ترس و هراس را از بین ببرد.

وی تاکید کرد: با اقدامات ساده پیشگیری، شاهد کاهش روز به روز بیماری ایدز خواهیم بود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: دنیا متعهد شده تا سال 2030 با اقدامات انجام شده در زمینه کنترل بیماری، شاهد پایان بیماری ایدز باشیم.
معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این همایش با تقدیر از فعالیت خوب داوطلبان سلامت گفت: شکل گیری داوطلبان سلامت با هدف تلاش برای کنترل و پیشگیری از بیماری ها با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته در استان خوب جواب داده است.

علی اصغر جمشیدنژاد افزود: استفاده از افرادی با انگیزه های قوی به عنوان داوطلبان سلامت از هر منطقه برای کمک به مجموعه بهداشت و درمان می تواند الگویی برای سایر بخش ها باشد.
وی اظهار داشت: اطلاع رسانی نقش مهمی در کسب توفیقات بیشتر در زمینه کاهش آمار ابتلا به بیماری ایدز دارد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان بیان کرد: اول دسامبر مصادف با 10 آذر با هدف اطلاع رسانی از بیماری ایدز به عنوان روز جهانی این بیماری مزمن نام گذاری شده است.
دکتر مهدی طباطبایی افزود: ایدز یک بیماری عفونی مزمن است که تا کنون بیش از 36 میلیون نفر در دنیا به آن آلوده شدند.

 

**گسترش ایدز نتیجه مشکلات اجتماعی

وی تاکید کرد: مشکلات و معضلات اجتماعی منجر به گسترش بیماری ایدز در سطح جامعه شده است و تخمین زده می شود تا کنون بین 20 تا 30 میلیون نفر به دلیل ابتلا به این بیماری در جهان جان خود را از دست داده اند.
وی ادامه داد: عمده روش های شیوع این بیماری از طریق انتقال خون بیشتر در معتادان تزریقی، ارتباطات جنسی خارج از عرف و انتقال از مادر به کودک است و برای مقابله با این بیماری باید در مرحله نخست با این راههای انتقال آشنا شویم.
وی حاکم بودن نگاه ایدز هراسی در جامعه را از مشکلات این بیماران دانست و گفت: بیماری ایدز هم یک بیماری عفونی مانند دیگر بیماری هاست و نباید فکر کرد الزاما افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند رفتار اشتباه و خارج از عرف داشته اند.

 

**مبتلایان به ایدز قربانی رفتار پرخطر بقیه افراد

وی تصریح کرد: بخش قابل توجه ای از مبتلایان به ایدز قربانیان رفتار پرخطر بقیه افراد جامعه هستند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: نیاز است در مرحله نخست از انگ زدن و قضاوت بیماران آلوده به ویروس اچ آی وی اجتناب شود و راههای انتقال این بیماری را شناخت و فراموش نکرد با پیشرفتی که در علم پزشکی صورت گرفته خوشبختانه ایدز یک بیماری قابل کنترل است.
طباطبایی تاکید کرد: اگر افراد مبتلا به اچ آی وی تحت درمان داروهای ضد ویروس قرار گیرند با افزایش سطح امید به زندگی می توانند مانند بقیه زندگی عادی داشته باشند.
وی اظهار داشت: بیش از 36 هزار مورد مبتلا به ایدز در کشور شناسایی شدند که به طور قطع درصد ابتلا بیشتر از 2 برابر این عدد است.

 

**افزایش سهم زنان در موارد جدید شناسایی مبتلایان به ایدز

به گفته وی سهم زنان در موارد جدید شناسایی مبتلایان به ایدز در کشور رو به افزایش است که این مساله جای نگرانی دارد.
وی افزود: علاوه بر افزایش سهم زنان، کاهش سن ابتلا و گسترش مصرف داروهای مخدر صنعتی در جامعه نگران کننده است و همه دست اندرکاران وظیفه دارند در کنار برنامه ریزی، راههای انتقال و پیشگیری از بیماری ایدز را اطلاع رسانی کنند.
وی تصریح کرد: انجام کامل مراحل درمان برای بیماران مبتلا به اچ آی وی علاوه بر جلوگیری از گسترش این بیماری در جامعه، نقش مهمی در وارد نشدن به مرحله نهایی با عنوان «ایدز» این افراد دارد.
معاون دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان کرد: خوشبختانه در ایران میزان ابتلا به ایدز هنوز در سطح بالایی قرار ندارد و کمتر از یک درصد جمعیت عمومی، 14 درصد افراد با رفتار پرخطر مانند معتادان تزریقی و پنج درصد زنان با روابط نادرست در کشور به این بیماری مبتلا هستند.

طباطبایی گفت: در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در سیستان و بلوچستان آمار مبتلایان به ایدز زیاد بالا نیست و از ابتدای همه گیری این بیماری تا کنون حدود 625 مورد مبتلا به این بیماری شناسایی شده است.
وی ابزار امیدواری کرد: با آموزش ها و اقداماتی که در بحث پیشگیری انجام می شود شاهد کنترل بیماری در استان باشیم و مانع از بروز موارد جدید شویم.
وی با اشاره به نظارت مناسب بر محل هایی مانند آرایشگاهها که احتمال شیوع ایدز در آنها وجود دارد گفت: در آرایشگاههای زنانه و مردانه خوشبختانه بحث استفاده از تیغ مشترک منسوخ شده و موارد ابتلا در این محل ها را دیگر نداریم.

 

**بالا نبودن میزان شیوع ایدز در کشور

وی تصریح کرد: ایران جز کشورهای منطقه مدیترانه شرقی است که بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت میزان شیوع بیماری ایدز در این منطقه بالا نیست.

وی افزود: مرکز مشاوره بیماری های مزمن در زاهدان وجود دارد که تمام خدمات مشاوره ای در رابطه با پیشگیری و درمان ایدز به صورت رایگان به افراد در این مرکز ارائه می شود.
وی با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان نمی توان بدون مشارکت مردم در زمینه ارتقای سلامت جامعه گام برداشت گفت: علاقه مندان در قالب داوطلبان سلامت به عنوان کانال ارتباطی میان مردم و مراکز ارائه دهنده خدمات نقش مهمی در کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری ها از جمله اچ آی وی ایفا می کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در زمینه ایدز به صورت خاص در سیستان و بلوچستان برنامه هایی مرتب اجرا می شود اما مساله مهم افزایش آگاهی مردم از این بیماری است.

زهرا قیاسی تاکید کرد: آگاهی مردم در رابطه با روش ها و علل ابتلا به اچ آی وی و راههای انتقال، درمان پیشگیری از آن باید افزایش پیدا کند و این کار باید از سنین پایین در مدارس آغاز شود تا شاهد تغییر نگرش مردم به افراد مبتلا به این بیماری باشیم.
وی گفت: تا وقتی این طرز نگرش وجود دارد که هر فرد مبتلا به ایدز حتما با انجام کار خلاف و رابطه نامشروع در دامن این بیماری گرفتار شده نمی توان خیلی به این بیماران کمک کرد باید برای تغییر این نگاه برنامه ریزی مناسب انجام شود.

وی بیان کرد: با افزایش تعداد مراکز مشاوره بیماری های مزمن می توان ارائه خدمات به افراد مبتلا را افزایش داد.
وی اظهار داشت: داوطلبان سلامت با توجه به اینکه از قشرهای مختلف جامعه هستند می توانند با نفوذ در همه بخش ها به مردم در زمینه روش های ابتلا به این بیماری اطلاعات تخصصی را ارائه دهند.

 

استان سیستان و بلوچستان با توجه به گستردگی و داشتن بیش از هزار و 100 کیلومتر مرز خشکی با 2 کشور همسایه و 310 کیلومتر مرز دریایی در حوزه بهداشت و درمان به سه بخش تقسیم شده که شهرستان های شمالی شامل زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل و شهرستان های زاهدان، میرجاوه، خاش، سراوان، سیب و سوران، مهرستان، چابهار و کنارک زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و شهرستان های ایرانشهر، سرباز، نیکشهر، دلگان، فنوج و قصرقند زیر پوشش دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر قرار دارد.

سیستان و بلوچستان با 19 شهرستان و 2 میلیون و 775 هزار و 14 نفر جمعیت پهناورترین استان کشور محسوب می شود که با کشور افغانستان و پاکستان هم مرز است و همین مساله بعضا سبب ورود و گسترش برخی بیماریهای واگیردار می شود.

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار