125107
۱۸ آذر ۱۳۹۶

نیازمند برندسازی دینی در زمینه نشر کودک و نوجوان هستیم

مسئول نشر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی با بیان اینکه در حوزه‌ی نشر کودک و نوجوان اگر بخواهیم به بیرون از ایران برویم باید به برند‌سازی فکر کنیم، تصریح کرد: به دو برند نیاز داریم، یک برند درباره‌ی ادبیات کودک و نوجوان؛ یک برند هم در رابطه با ادبیات کودک و نوجوانِ دینی، من موافق نیستم که هر نشری برای خودش یک آرم داشته باشد.

به گزارش کودک پرس ، محمد فخری، مسئول نشر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ سال است که کانون کتاب‌های استاندارد دقیق برای گروه‌های سنی «الف- ب – ج – ر- ه» تولید می‌کند و مخاطب آن گروه ۶ تا ۱۶ سال کودک و نوجوانان هستند.

وی ادامه داد: کتاب‌هایی که امسال در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب و ناشران جهان اسلام عرضه شده بود، مزیت آن بر تمام کتاب‌هایی که در زمینه کودک در این نمایشگاه وجود داشت، این بود که هر کتابی که در کانون چاپ می‌شود یک گروه ۱۵ نفره از کارشناسان علوم تربیتی آن‌ها را بررسی می‌کنند تا بد آموزی نداشته باشند و باورهای دینی، ملی، اجتماعی و تربیتی در آن رعایت شده باشد.

 

 

فخری در ادامه گفته‌های خود درخصوص مشکلات نشر کودک و نوجوان، بیان کرد: یکی از بزرگترین مشکلات نشر کودک غیرتخصصی بودن کتاب‌ها است. هر کسی در حوزه کودک دست به قلم می‌برد و کتاب چاپ می‌کند.

 

 

مهم‌ترین ضعف در حوزه نشر کودک و نوجوان؛ تکرار در سبک کاری

 

وی مهم‌ترین ضعف در حوزه نشر کودک و نوجوان را تکرار در سبک کاری دانست و افزود: هیچ کنترل و نظارتی در چاپ کتاب کودک و نوجوان نیست وهمین مساله موجب می‌شود تا آمار چاپ کتاب‌های خوب پایین بیاید از طرفی هم یک انتشارات وقتی می‌بیند کتابی در زمینه کودک و نوجوان با موضوعی برد مالی بیشتری دارد به دنبال سبکی نمی‌رود که در آن نوآوری، خلاقیت و اثرگذاری باشد.

مسئول نشر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان خراسان رضوی ادامه داد: نگاه اقتصادی صرف به چاپ کتاب کودک و نوجوان داشتن و تنها به ظاهر کتاب اهمیت دادن و با طراحی‌های شلوغ و رنگارنگ با محتوایی ضعیف مخاطب را گول زدن از دیگر مشکلات نشر کودک و نوجوان به شمار می‌رود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در زمان انقلاب کتاب‌هایی همچون «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» از مهدی آذر یزدی جزو بهترین کتاب‌های کودک و نوجوان به شمار می‌رفت، عنوان کرد: قبل از انقلاب، کتابی برای گروه سنی کودک و خردسال وجود نداشت.

 

فخری در پاسخ به این سوال اگر کسی به عنوان ناشر یا تصویرگر بخواهد در عرصه‌ی بین‌الملل موفق باشد، چه کار باید انجام دهد، اظهار کرد: نباید منتظر باشد که دری به تخته بخورد و یک ناشر بین‌المللی بیاید و یکی از کتاب‌هایش را بردارد و ببرد. در عین حال باید متوجه باشد که این حوزه سختی دارد و باید سختی‌هایش را با نشاط بپذیرد. در این حوزه نه می‌توانید منتظر دولت باشید و نه منتظر نهاد‌های فرهنگی‌، بلکه باید بسیار جلوتر از این‌ها حرکت کنید.

مسئول نشر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی ادامه داد: بالعکس وقتی این کار را کردید نهاد‌های دولتی و حکومتی می‌آیند و می‌خواهند از ظرفیت شما استفاده کنند. در این عرصه نه می‌توانید توقع داشته ‌باشید و نه می‌توانید منتظر کسی بمانید. اصل کار خواستن و پذیرش سختی‌ها با نشاط است.

 

 

توجه و شناخت دقیق نسبت به هدف مهم‌ترین مساله برای یک ناشر

 

وی با بیان اینکه توجه و شناخت دقیق نسبت به هدف مهم‌ترین مساله برای یک ناشر است، افزود: نکته‌ای که باید به ناشران بگویم این است که یک ناشر نمی‌تواند در تمام عرصه‌های بین‌المللی موفق باشد، این یک قاعده‌ی کلی‌ است. باید دو نکته را با هم تلفیق کنیم حوزه‌ی زبانی، حوزه‌ی جغرافیا، باید حوزه‌ی جغرافیا را پیدا کرد و روی آن تمرکز نمود.

 

 

جای دائرة‌المعارف موضوعی کودک و نوجوان در حوزه‌ی علمیه‌ی قم خالی است

 

فخری عنوان کرد: یک ناشر باید حوزه‌ی تخصصی خودش را پیدا کند و روی آن هدف‌گذاری داشته ‌باشد. این هدف‌گذاری یکی اینکه باید در سطح کلان اتفاق بیفتد و دیگر اینکه در سطح میدانی و تخصصی، باید استخراج شود که چه حوزه‌های موضوعی در رابطه با کار کودک وجود دارد. این استخراج یا بر پایه‌ی منابع دینی باید باشد یا از شخصیت‌های دینی؛ به ‌هر حال ما به یک دائرة‌المعارف موضوعی در حوزه‌ی کودک نیاز داریم. این موضوعات مباحث اجتماعی، اعتقادی، معاشرتی، سبک زندگی … را در بر می‌گیرد. جای دائرة‌المعارف موضوعات کودک و نوجوان در حوزه‌ی علمیه‌ی قم خالی است.

 

 

نیازمند برندسازی دینی در زمینه نشر کودک و نوجوان هستیم

 

مسئول نشر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی با بیان اینکه در حوزه‌ی نشر کودک و نوجوان اگر بخواهیم به بیرون از ایران برویم باید به برند‌سازی فکر کنیم، تصریح کرد: به دو برند نیاز داریم، یک برند درباره‌ی ادبیات کودک و نوجوان؛ یک برند هم در رابطه با ادبیات کودک و نوجوانِ دینی، من موافق نیستم که هر نشری برای خودش یک آرم داشته باشد.

وی ادامه داد: برای کتاب کودک و نوجوان دینی باید به سراغ یک برند واحد برویم، برای مثال در حوزه‌ی مسیحیت در بخش اسپانیایی زبان، انتشاراتی وجود‌ دارد به ‌نام «پَاُلینَ» که در ارتباط با خانواده‌های مسیحی کاتولیک زبان، برای گروه سنی کودک و نوجوان فعالیت می‌کند و هر خانواده‌ی کاتولیک زبان در هر کشوری که به کتابی نیازمند باشد حتماً به این انتشارات مراجعه می‌کند. این اتفاق باید در فرهنگ اسلامی- شیعی ما هم بیفتد. اگر دیر اقدام کنیم و امثال وهابی‌ها فرصت را از ما بگیرند؛ آن‌وقت دیگر در موضع ضعف قرار خواهیم‌گرفت، اگر برند‌سازی نکنیم، هزار کتاب هم به کشور‌های دیگر بفرستیم بی‌نتیجه خواهد بود. اگر در تمام دنیا کسی خواست کتاب اسلامی-شیعی تهیه کند باید بداند که به کدام برند و عنوان مراجعه کند.

 

منبع: ایکنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار