124446
۱۴ آذر ۱۳۹۶
بررسی بی توجهی به برنامه های فرهنگی و هنری حوزه کودک به بهانه جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

وقتی برای کودکانمان ارزش قائل نیستیم!

بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در همدان در حال برگزاری است.بهانه ای دیگر برای آنکه باز هم به بی توجهی هایی که به کودکان و نوجوانان در بخش های مختلف فرهنگی و هنری شده پرداخت.

به گزارش کودک پرس ،دنیای کودکان دنیای ساده اما پر رمز و رازی است که توجه به آن در ابعاد مختلف می تواند علاوه بر تامین نیازهای عاطفی،فکری و روحی و روانی این قشر تاثیرگذار در آینده کشور دورنمای مطلوبی برای برنامه های دراز مدت نمایان می کند.

در بخش فرهنگ و هنر اما با وجود 4 دهه از انقلاب اسلامی هنوز آنگونه که باید و شاید به کودکان سرزمینمان توجهی نکرده ایم.در شرایطی که برنامه های وسیعی از سوی دشمنان قسم خورده این مرز و بوم برای انحراف فکری،اخلاقی و اجتماعی فرزندان ایران برنامه ریزی گسترده،منسجم و هدفمندی صورت می گیرد به نظر می رسد مسئولان فرهنگی کشور هنوز به این قشر آینده ساز کشور که می تواند راهبردهای حیاتی نظام در دهه های آینده را تدوین کند توجه چندانی ندارند.

همین رویکرد سبب شده برنامه های فرهنگی و هنری ویژه کودکان و نوجوانان جایگاه چندان مطلوبی نداشته و هر روز سایه غفلت بر این برنامه بیشتر احساس شود.

جشنواره بیست و چهارم تئاتر کودک و نوجوان با همه جذابیت هایش این حقیقت را آشکار می سازد که هنر با همه توانایی هایش هنوز هم برای مسئولان فرهنگی کشور اهمیت ندارد.

هنر یکی از ابزارهای تاثیر گذار آموزشی و تربیتی و تئاتر یکی از مفید ترین روش های آموزشی برای انتقال مفاهیم بنیادی و پایه ای برای کودکان محسوب می شود و بسیاری از مربیان آموزشی در تمام دنیا به مزایای آن پی برده و در مسیر بهره گیری از نقش تاثیر گذار آن در حوزه آموزش بهره بیشماری برده اند.

هر چند هر ساله تلاش های بسیاری از سوی برخی ارگان ها، هنرمندان و علاقمندان به این رشته هنری در حوزه کودکان انجام می شود ولی این تلاش ها با توجه به تاثیرگذاری شگرف آن بر کودکان خیلی ناچیز است.

بازی های کودکانه که نمایی از تئاتر و نمایش ارتباط مستقیم با فطرت کودکان دارد و نمایش ها و حتی فیلم های ژانر کودک می تواند این فطرت پاک را در مسیری صحیح هدایت کند.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و آموزش و پرورش به عنوان بخشی از متولیان تئاتر کودک هر چند در سال های اخیر اقدامات مطلوبی برای توسعه نمایش کودک داشته اند اما بدون تردید این تلاش ها آنچنان که باید تاثیر گذار نبوده است.

این دو نهاد در پرورش تئاتر کودک می توانند در یک مسیر علمی و با بهره گیری از سیستم های جامع متشکل از روانشناس، افرادی اهل ادب، نویسندگان و هنرمندان که تئاتر کودک را راهبری و مسیر آموزش خوب را فراهم کند و سبب سرخوردگی کودک، والدین و مسئولان از ضعف موجود در حوزه هنر مرتبط با کودکان نشود.

کارشناسان بخش فرهنگ و هنر کودک بر این باورند که با وجود همه تلاش هاهنوز تا رسیدن به ایده آل ها در حوزه فرهنگی و هنری کودکان و نوجوانان راه درازی در پیش است.

بچه ها “کودک” نیستند

مجید قناد،هنرمند و برنامه ساز پیشکسوت حوزه کودک که از دهه 60 تاکنون در این عرصه مشغول فعالیت است در این زمینه به خبرنگار کودک پرس گفت: متاسفانه مسئولان کشور بچه ها را کودک می بینند در خالی که باید به بچه ها شخصیت داد.

وی افزود:اشکالی ندارد که برای تولید برخی سریال های خرج های بسیاری می کنند اما باید به همان اندازه هم به کارهای کودک توجه شود.مسئولان نباید فکر کنند چون مخاطب کاری کودک است نیاز به سرمایه گذاری ندارد.همین کودکان فردا در جای ما خواهند بود و در عرصه های مختلف نمایش،سینما،رادیو، نویسندگی و … باید به کودکان بها داد.

قناد با انتقاد از برنامه های تولیدی حوزه کودک و نوجوان تصریح کرد:ببینید چه برنامه های کودکانه ای برای تلویزیون داریم.نتوانستیم با رقبای آن سوی مرزها رقابت کنیم.آن طرف با استفاده از آزادی عملی که دارند سعی کرده اند در کودکان ما نفوذ کنند که البته شیوه های برنامه سازی آن ها مورد تایید ما نیست.اما ما با فرهنگ غنی که داریم می توانیم برنامه های خوبی بسازیم اما باید همگی دست به دست بدهیم.

این استاد دانشگاه هنر ادامه داد:کودک ایرانی کودک نیست.بچه های امروز در کشورمان از پدر و مادرها جلوتر هستند و والدین در تلاشند خود را به بچه ها برسانند.بنابراین مسئولان و به ویژه صدا و سیما باید توجه بیشتری کنند.

قناد تاکید کرد:سه شبکه ویژه کودک و نوجوان در کشور داریم اما تولیدات آنها آنچنان مطلوب نیست . باید ببینیم چقدر توانسته ایم خوراک فرهنگی برای فرزندانمان تولید کنیم.

وی از برنامه های مشارکتی سیما در بخش کودک نیز انتقاد کرد و گفت:ای کاش گروه کودک تلویزیون موضوع مشارکت ها را از تولید برنامه های این گروه سنی حذف کند.مشارکت های پفک و چیپس برای ساخت یک برنامه فایده ای برای بچه ها ندارد و کودکان و نوجوانان را از ما دور می کند.

برنامه ساز پیشکسوت سیما در حوزه کودک اظهار کرد: باید یادمان باشد بچه ها آینده ساز کشور هستند و در همه زمینه های می توانند بهترین باشند.هرچند تلاش هایی برایشان می شود اما کافی نیست.

وی یادآور شد:شروع کار فرهنگی و هنری برای بچه ها از لالایی هایی است که مادر و پدر برای فرزندشان می خوانند و پس از آن کم کم با قصه آشنا شده و وارد مدرسه می شوند و معلمان تربیت آنان را به عهده می گیرند.سپس وارد جامعه می شوند و همین مساله نشان می دهد برای کار فرهنگی بچه ها همه باید دست به دست هم دهیم.

برای بچه هایمان ارزش قائل نیستیم

علی فروتن بازیگر سینما ،تئاتر و تلویزیون که بچه ها و بزرگترها او را به عنوان یکی از عمو فیتیله ای ها می شناسند نیز در این رابطه به خبرنگار کودک پرس گفت:ما برای بچه هایمان ارزش قائل نیستیم.به واسطه اینکه فکر می کنیم همه چیز در حوزه بزرگسال اتفاق می افتد ؛ در حالی که همه این بزرگسالان دوره ای بچه بوده اند.

وی با اشاره به اینکه ادبیات نمایشی غنی که در کشور وجود دارد در حوزه کودک استفاده نمی شود تصریح کرد:البته برخی تلاش هایی می کنند ولی معضلاتی که الان داریم به این خاطر است که بسترهای تربیتی درستی برای کودکان در گذشته فراهم نکرده ایم.

این بازیگر سینما،تئاتر و تلویزیون تاکید کرد:در تمام دنیا بهترین کارها را برای بچه هایشان انجام می دهند.حتی کشورهایی که از نظر فرهنگی بسیار از ایران عقب ترهستند هم برای بچه ها به دلیل توجه به آینده خودشان ارزش قائلند؛ اما هنرمندان در کشورمان برای گرفتن یک سالن باید به وزارت ارشاد التماس کنند که اجازه دهند کار کنند.

وی ادامه داد: در دنیا دولت حتی برای کارهای کودک سوبسید می دهد و به سوددهی کار فکر نمی کند.جهان اهمیت نقش کودک را درک کرده و بستر را آماده می کنند تا برای آینده بهره برداری کنند.

فروتن با اشاره به اینکه در خانواده ها آنقدر هزینه و مشکلات وجود دارد که پدر و مادرها دیگر دغدغه اصلی شان بچه ها نیستند تصریح کرد:اگر از خانواده ها بپرسید آخرین تئاتری که فرزندت را برده ای چه بوده یادشان نمی آید. در تمام تهران چند سالن کودک وجود دارد؟چند کار کودک در حال اجراست و اصلا چند نفر در تهران تئاتر کودک می بینند؟ شاید ماهیانه 5 هزار نفر بیشتر نمایش کودک نتوانند ببینند و با این جمعیت 13 میلیونی تهران 5 هزار نفر واقعا صفر است.

بازیگر نقش عمو فیتیله تلویزیون اظهار کرد: دولت باید حمایت کند و برای آدم های فعال و پیشکسوتان این بخش هزینه کند. بسیاری از هنرمندان هستند که علاقه کار در حوزه کودک دارند اما به دلیل عدم حمایت مجبورند کار کودک را کنار بگذارند چرا که اگر یک صحنه کوتاه هم در کار بزرگسال بازی کنند ، دستمزدشان 2 برابر کار نمایش کودک است که 2 ماه وقتشان را می گیرد.

آنچه مسلم است و کودک پرس بر آن تاکید دارد این است که به نظر می رسد مسئولان به کلی از این عنصر سازنده و تاثیر گذار در حوزه تعلیم و تربیت غافل مانده اند. هر چند به گفته کارشناسان این حوزه اجراهای ضعیف و کم محتوا هم در این امر موثر بوده ولی کمبود فضا و امکانات و عدم حمایت از گروه های حرفه ای در حوزه تئاتر کودک عامل مهم دیگری است که سبب به گوشه رانده شدن تئاتر کودک به عنوان یک ابزار آموزشی در مسیر آموزش و پرورش شده است و نیاز است با توجه به حساسیت آن بیش از گذشته مورد توجه و حمایت قرار گیرد.

باید برای آینده این سرزمین اندیشه ای تازه کرد تا با استفاده از ابزارهای فرهنگی و هنری بتوان فردای کشور را با کمک آینده سازان واقعی کشور ساخت.

امیرعلی امینیان

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار