12439
۲۶ آبان ۱۳۹۵

«من بچه قرآنی‌ام»؛ از ایده تا عمل

گروه فعالیت‌های قرآنی: کتاب شعر کودک «من بچه قرآنی‌ام»، تألیف مهدی خان‌آبادی، مربی و شاعر قرآنی، بهانه‌ای شد برای دعوت مؤلف به دفتر ایکنا و گفت‌وگویی صمیمانه درباره ایده کتاب تا چاپ و توزیع آن.

به گزارش کودک پرس , شعر قرآنی سختی‌های خاص خودش را دارد، به ویژه اینکه بخواهیم این شعر را با ذهن و سن کودک مطابقت دهیم، کتاب شعر «من بچه قرآنی‌ام»، تألیف مهدی خان‌آبادی از مربیان قرآنی استان، بهانه‌ای شد تا گفت‌وگویی صمیمانه درباره ایده کتاب داشته باشیم، از ابتدای گفت‌وگو بیان بلیغ و صراحت کلام این شاعر هویدا بود،  خان‌آبادی این ویژگی کلامی را نتیجه انس با قرآن می‌داند، در زیر بخشی از این گفت‌وگو را منتشر می‌کنیم:
مهدی خان‌آبادی،مربی و شاعر قرآنی کودک با اشاره به پیشینه ادبی خود گفت: رشته تحصیلی بنده در دبیرستان ادبیات فارسی بود، در این دوران با اوزان شعر آشنا شدم، همچنین در این سن، مداحی نیز می‌کردم، کم ‌کم مطالعات خود در زمینه نثر، شعر و رمان را با شدت بیشتری دنبال کردم، یکی از دلایلی که در آن ایام باعث شد در حوزه ادبیات موفق باشم انس با قرآن بود، با اینکه سن و سال زیادی نداشتم اما از مطالعه قرآن حظ وافری می‌بردم و همین عوامل باعث شد تا به سمت سُرایش شعر بروم.
وی با تأکید بر اثر قرآن بر اتقان کلام و بیان انسان ادامه داد: محال است فردی با قرآن ارتباط داشته باشد و از فصاحت و بلاغت بهره‌ای نبرد، افرادی که با قرآن انس داشته باشند و در زمینه کلام و بیان دچار ضعف باشند قرآن به آنها قوت بیان می‌دهد مگر اینکه فردی نخواهد از این موهبت الهی استفاده کند. بنده ارتباط با آیات الهی و الحان زیبای قرآن را در فصاحت و بلاغت کلام خودم دخیل می‌دانم.
خان‌آبادی به فراگیری سریع اوزان شعری در دوران تحصیل اشاره کرد و گفت: سُرایش شعر را در عنفوان جوانی شروع کردم، اولین شعرهایی که سرودم برای قرآن و اهل‌بیت(ع) بود به سرودن این اشعار علاقه عجیبی داشتم و این جرقه را در وجود خودم احساس می‌کردم، گاهی اوقات در خلوت به خودم می‌گفتم اگر توانایی داری مثلاً درباره بیسکوئیت یا هر شیء دیگری چند بیت شعر بگو، اینکار را می‌کردم، البته انشای خوبی هم داشتم، اگر معلم می‌گفت سنگ مقابل را توصیف کن به راحتی توصیف می‌کردم.
وی ادامه داد:  سرباز سپاه بودم پادگان شهید محلاتی شهرستان محلات، در آنجا نیز به صورت جدی و رسمی‌تر در بحث مداحی وارد شدم، مداحی زمینه تعمیق و ارتباط بیشتر بنده را با شعر فراهم کرد، در این دوران دست به دستکاری اشعار قدما هم می‌زدم، گاهی برای دیدن اقوام که می‌رفتم و این دیدار مصادف با مناسبتی بود می‌گفتند بیا برای ما مداحی کن، من هم با وجود اینکه از قبل آماده نبودم و شعر در اختیار نداشتم همان جا شعری می‌گفتم و مشغول مداحی می‌شدم، همین عوامل باعث شد که سرودن شعر در وجودم تقویت شود.
این مربی قرآنی تأکید کرد: البته این شعر گفتن به این معنا نیست که بنده در حال حاضر غزل‌ سرا یا قصیده سرا هستم اما اگر شرایط فراهم شود چه بسا در این زمینه نیز دستی بر قلم داشته باشم؛ چراکه اگر حس نوشتن نباشد هرگز در زمینه ادبی موفقیتی نخواهیم داشت و اگر جرقه و حس نوشتن چه نثر یا شعر ایجاد شود کلمات مانند قطرات باران به ذهن یا شاید به قلب نویسنده و شاعر رسوخ می‌کند و به وسیله قلم نگارش می‌شود، شعر گاهی مثل باران می‌بارد گاهی هم هرچه تلاش می‌کنی هیچ کلمه‌ای به ذهنت راه نمی‌یابد.
خان‌آبادی با اشاره به دوستان شاعرش گفت: بسیاری از دوستان من، شاعر، مجری یا نویسنده هستند، سال‌ها قبل، بنده را به انجمن شعر و ادبیات دعوت کردند علی‌رغم اینکه مشتاق بودم از دانسته‌های آنها استفاده کنم اما فرصت حضور نداشتم و فقط شعر را برای دل خودم می‌سرودم و البته مداحی.
وی اضافه کرد: به همین شکل شعر می‌سرودم تا اینکه کتاب شعر کودکان «من بچه شیعه هستم» تألیف محمد هادی صدرالحفاظی با موضوع چهارده معصوم(ع) چاپ و بین مردم توزیع شد، پیش خودم گفتم کسی که این کتاب را به نگارش و شعر درآورده حتماً به ذهن ایشان می‌رسد که برای تکمیل این کتاب، کتاب شعر کودکان«من بچه قرآنی‌ام» را نیز به نگارش درآورد؛ چراکه این دو یعنی قرآن و عترت دوبال جدا ناشدنی از یکدیگر هستند، چند سالی گذشت و خبری نشد و با توجه به فعالیت‌هایی که در دارالقرآن زندان‌های استان داشتم، این ایده در ذهنم جرقه زد که اگر آقای صدرالحفاظی «من بچه شیعه هستم» را سروده من هم «من بچه قرآنی‌ام» را می‌سرایم و در اختیار مردم قرار می‌دهم.
این مربی قرآنی تصریح کرد: شعر قرآنی «من بچه قرآنی‌ام» را در سال ۹۰ و در مدت زمان سه روز سرودم، شعر قریب به۵  سال بود که آماده شده بود اما فرصت کافی برای صحبت با طراح نداشتم، این شعر قرآنی اولین فعالیت رسمی من در حوزه سرودن شعر بود. تمام هدف من از نگارش کتاب شعر کودکان این است که با زبان شعر کودکان را با مفاهیم قرآنی آشنا کنم و تمام توان خود را برای ادامه شعر به صورت فنی‌تر و تخصصی‌تر آنهم ویژه کودکان و سنین نوجوانی خواهم گذاشت.
وی در بخشی از سخنان خود نقد منصفانه و به دور از حاشیه را مفید خواند و اظهار کرد: بنده تا حد زیادی برای انتقاد ارزش قائل هستم، اگر نقدی مؤثر و مفید باشد را خواهم پذیرفت و همین امر را زمینه‌ای برای پیشرفت در سرودن اشعار بعدی خود قرار خواهم داد. همیشه از صداهایی که ذهنم را به خود جلب می‌کند و باعث می‌شود تا انتهای پیام را دنبال کنم صدای مقام معظم رهبری است که همواره سعی می‌کنم با دقت به پیام ایشان گوش و عمل کنم.
خان‌آبادی با اشاره به روند چاپ کتاب شعر«من بچه قرآنی‌ام» ادامه داد: در سال ۹۴ قرار بود به تهران عزیمت کنم و کتاب شعر را همان جا چاپ کنم اما به دلایلی منصرف شدم. زمانی که مصمم بودم در تهران زندگی کنم چاپ کتاب از اولویت‌های کاری‌ام بود، در تهران یکی از دوستان قول همکاری داده بود کتاب را به او نشان دادم و ایشان نیز نقدهایی بر آن وارد کردند و البته این نقدها با توجه به اینکه کتاب ویژه کودکان بود کاملاً درست به نظر می‌آمد و با کمی تغییرات، کتاب جذاب‌تر شد.
وی ادامه داد: در اراک با آقای حیدری، طراح کتاب آشنا شدم و ماجرای کتاب شعر را بازگو کردم ایشان هم در قبال مبلغ کمی، طراحی را برعهده گرفت، وقتی همکاری ایشان را دیدم، بر تصمیم خودم مصمم‌تر شدم که کتاب باید چاپ شود، با چند نفر دیگر هم مشورت کردم و پیشنهاد شد کتاب را به آقای آشورخانی که مؤلف کتاب کودکان در زمینه قرآنی است نشان دهم. ایشان را نمی‌شناختم اما وقتی با هم ملاقات کردیم ایشان مرا می‌شناخت، به گفته خودش در کلاس‌های بنده شرکت کرده بود و از مباحث کلاس ایده گرفته بود، ایشان بعد از مطالعه کتاب ایرادی نگرفتند.
صاحب اثر«من بچه قرآنی‌ام» در پایان اظهار کرد: پس از اظهارات استاد آشورخانی و به اتمام رسیدن طراحی کتاب، اقدام به چاپ کردم و با انتشارات اندیشه مطهر برای نشر کتاب به توافق رسیدم، این کتاب همین امسال با ۵ هزار جلد به چاپ رسید.

 

منبع:خبرگزاری ایکنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار