موقعیت فعلی شما : خانه/دسته بندی نشده
12435
۲۶ آبان ۱۳۹۵

تاثیرات منفی اعتیاد بر کودکان و نوجوانان

به فرزندتان محبت کنید و هرگز وی را از خانه فراری ندهید بحث و مشاجره ،زد و خورد و آزار جسمی در چارچوب خانواده نوجوانان را دلزده میکند و به سمت اعتیاد می کشاند متاسفانه اعتیاد در میان نوجوانان و کودکان امروزه قربانیان زیادی را به خود اختصاص داده است و باعث نابودی زندگی آن ها شده است والدین باید در این زمینه هوشیار باشند و مانع این امر شوند.

به گزارش کودک پرس , رییس مرکز طبی کودکان گفت: جرائمی که در رده سن نوجوانی اتفاق می افتد ممکن است مرتبط با معضل اعتیاد باشد همچنین مسائل روانی و جسمی ناشی از اعتیاد گریبانگیر فرد و سیستم بهداشتی و درمانی کشور هست.

 رضا شروین بدو رییس مرکز طبی کودکان در کنفرانس خبری همایش کودک، خانواده و اعتیاد که امروز در مرکز طبی کودکان برگزار شد، اظهار داشت: در خصوص موضوع سلامت و امور اجتماعی خصوصا در طب کودکان ارتباط قوی و پیوسته ای وجود دارد و ما به عنوان متولی امر سلامت در جامعه باید به تمام ابعاد سلامت و ارتباط آن با امور اجتماعی توجه داشته باشیم.

وی افزود: سلامت صرفا عدم وجود بیماری جسمی نیست و موضوعی چند وجهی است که ارتباط مستقیمی با تعادلات رفتاری، اجتماعی، عاطفی، روانی و شرایط اجتماعی دارد که مجموع آن سلامت روان را تشکیل می دهد که در این شرایط فرد می تواند توانایی های خود را شناسایی و با فشارهای معمول زندگی مقابله کند، شیوه مناسب زندگی موثر را بیاموزد و در نهایت به جامعه خود خدمت کند.

شروین بدو بیان کرد: ورود به مسائل اجتماعی اهمیت زیادی برای واحد های که در امور سلامت فعالیت می کنند دارد، از جمله مرکز طبی کودکان به عنوان قطب علمی طب کودکان کشور از وظایف خود می داند که در امور اجتماعی وظایف محوله مربوط به خود را انجام دهد.

رییس مرکز طبی کودکان تصریح کرد: در خصوص اهمیت موضوع سلامت و امور اجتماعی و اهمیت آن  اولویت هایی توسط معاونت اجتماعی وزارت بهداشت به خوبی مشخص شده که بر پنج محور حاشیه نشینی، اعتیاد، طلاق، مفاسد اخلاقی و مفاسد اجتماعی طبقه بندی شده است.

وی عنوان کرد: مسئله اعتیاد در این اولویت بندی موضوع مهمی است که دارای ابعاد طبی و اجتماعی است و فرزندان در این خانواده ها معمولا تحت غفلت و کودک آزاری قرار می گیرند، این مسئله جزء موارد مهم در سیاست های کلی حوزه مبارزه با مواد مخدر است که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده به نقش آن تاکید ویژه ای شده است و خوشبختانه ارکان متعددی از نظام هم در این زمینه دخیل شده اند و کار خود را انجام می دهند.

شروین بدو اذعان کرد: ما در مرکز طبی کودک به کودکان خدمت می کنیم اما در کنار آن بحث مادر و خانواده وی از اهمیت برخوردار هستند، هر یک از این سنین مختلف جنبه های خاص خود را دارند و کودک و نوجوان در بخش های مختلف سلامت مورد بررسی قرار می گیرند همچنین ما نوجوانان را تا سن 18 سالگی مورد پوشش قرار می دهیم.

رییس مرکز طبی کودکان اظهار داشت: جرایمی که در حوزه نوجوانی اتفاق می افتد ممکن است مرتبط با معضل اعتیاد باشد، همچنین مسائل روانی و جسمی ناشی از اعتیاد که گریبانگیر فرد و سیستم بهداشتی و درمانی کشور هست و همچنین کاهش سن اعتیاد، افزایش تعداد بانوان معتاد به عنوان نقش مادر در خانواده و در نهایت پیشگیری از سوء رفتار با کودکان و  ارتقاء سلامت روان از اهمیت فراوانی برخوردار هستند.

شروین بدو بیان کرد: این همایش نقطه عطفی در فعالیت های مرتبط با سلامت و امور اجتماعی، که مرکز طبی کودکان بر حسب وظیفه ای که داشته در طی یک دهه اخیر به این امور پرداخته و از جمله مهم ترین آن برنامه های منظمی است که در خصوص سوء رفتار با کودکان در مرکز برگزار می شود، همچنین نشست های مختلف و برقراری برنامه هایی با امتیاز باز آموزی برای گروه پزشکی با مشارکت علاقه مندان در این زمینه انجام شده است.

در ادامه این نشست ملیحه کدیور عضو هیات علمی علوم پزشکی تهران اظهار داشت: ما فراتر از مسائل مربوط به پزشکی، یکسری فعالیت ها در حوزه اجتماعی و سلامت روان در مرکز طبی کودکان انجام می دهیم.

وی افزود: سازمان بهداشت جهانی موضوع سلامت را در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، و کلبه ابعاد که می تواند سلامت افراد را به خطر  می اندازد مهم و مورد بررسی قرار داده است.

کدیور بیان کرد: ما کمیته حمایت های مراقبتی و تسکینی را با سه محور پیشگیری از کودک آزاری، مدیریت و کنترل درد کودکان و مراقبت های تسکینی که بسیار سخت است ایجاد نموده ایم، همچنین ایجاد کارگاه های آموزشی، برنامه های توانمند سازی خانواده ها، فرزند پروری، مسائل اخلاقی و رفتار حرفه ای، نشست های تخصصی در رابطه با پیشگیری از سوء رفتار با کودکان که  با حضور نماینده های تمام ارگان ها و سازمان ها، از دیگر اقدامات ما بوده است تا بتوانیم چالش ها و خلا ها را مورد بررسی قرار دهیم و به دنبال راهکار باشیم.

عضو هیئت علمی علوم پزشکی تهران تصریح کرد: برگزاری همایش های مختلف به مناسبت هفته بزگداشت  کودک با حضور هنرمندان، با ابعاد آموزشی و اطلاع رسانی برای خانواده ها، بررسی مشکلات بالینی برای ایمنی کودک مورد بررسی قرار گرفته است.

وی عنوان کرد: ما در مرکز طبی به عنوان قطب علمی کشور، باید بحث سلامت،رفاه و بهزیستی کودکان را در ابعاد مختلف در نظر بگیریم، پیشگیری از آسیب و ایمنی کودک باید مورد توجه باشد.

کدیور اذعان کرد: سازمان بهداشت جهانی پزشک را به عنوان فراهم کننده مراقبت های درمانی و سلامت و رهبر اجتماعی و مشارکت در امور اجتماعی که در جهان برای پیگیری سلامت بین الملی جزء برنامه های آموزشی پزشکان قرار گرفته است.

عضو هیئت علمی علوم پزشکی تهران اظهار داشت: بررسی مسئله مهم اعتیاد در خانواده ها و تاثیر ان بر کودک، کاهش سن اعتیاد در کودکان، کودک آزاری جسمی وغفلت از آن، و کودکان کار و مسائل مرتبط با آنها مورد بررسی است.

 

منبع:خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار