124325
۱۴ آذر ۱۳۹۶

فرایند تخمک گذاری و بارورسازی هفته اول بارداری

در ابتدای دوران بارداری محاسبه‌ی زمان تولد نوزاد کار بسیار سختی است! پزشکان برای تخمین زمان تولد نوزاد، از زمان آخرین تاریخ شروع پریود ماهانه به عنوان نقطه‌ی شروع استفاده می‌کنند. برای بیشتر خانم‌ها، میانگین دوره‌ی پریود ماهانه 28 روز به طول می‌انجامد، ولی بازه‌ی معمول آن بین 21 تا 35 روز برای خانم‌های بالغ و 21 تا 45 روز برای دختران نوجوان است.

به گزارش کودک پرس ،بیایید نگاهی به هفته‌ی اول بارداری، یعنی زمانی که نوزاد هنوز شکل نگرفته بیندازیم و به این پرسش پاسخ دهیم که چرا تاریخ وضع حمل از این روز محاسبه می‌شود. در هفته‌ اول بارداری، هنوز نوزادی شکل نگرفته ولی به زودی جنینی در حال رشد به وجود خواهد آمد.

 

لقاح: هفته‌ی اول تا سوم بارداری

اتفاقی جادویی در شرف وقوع است! پروسه‌ی تخمک‌گذاری در حال انجام است و به زودی میلیون‌ها اسپرم در تلاش برای بارورسازی تخمک، بر خلاف جریان شنا خواهند کرد!

 

نوزاد در حال شکل‌گیری: فرزند شما در قالب مجموعه‌ای از سلول‌ها حیاتش را آغاز می‌کند، اما در طی پروسه‌ی نه ماهه‌ی بارداری بدل به نوزادی شگفت‌انگیز با خصوصیات ظاهری منحصربه‌فرد، قلبی در حال تپش و پاهای لگدزن می‌شود. بیایید ببینیم در طی فرآیند شکل گیری و رشد نوزاد، در بارداری هفته به هفته و هر هفته چه اتفاقاتی برای کودک شما می‌افتد.

 

هفته اول بارداری

کودک؟ کدام کودک؟ شاید هنوز برای استفاده از این مفهوم کمی زود باشد ولی با این حال به لحاظ فنی شما در هفته اول بارداری هستید. قضیه از این قرار است که عموما تعیین زمان دقیق حاملگی امکان‌پذیر نیست. اکثر پزشکان 40 هفته پس از آخرین پریود ماهانه را به عنوان زمان وضع حمل محاسبه (پیشنهاد) می‌کنند. طبق این روش، زمان آغاز حاملگی به دو هفته پیش از آنکه اسپرم به درون تخمک نفوذ کند بر‌می‌گردد. اگر تست بارداری شما مثبت بوده، شما بسیار جلوتر از آنچه فکر می‌کنید هستید، پس به هفته چهارم مراجعه کنید.

 

سه ماهه ی اول بارداری: تصویری از نوزاد در حال رشد شما

هیچ تصویر سونوگرافی‌ای از نوزاد آینده‌ی شما در دو هفته اول بارداری وجود ندارد. با اینکه پزشک شما این دو هفته را جزئی از دوران بارداری شما محاسبه می‌کند ولی شما واقعا باردار نیستید. گیج شده‌اید، نه؟ پزشک شما برای محاسبه‌ی زمان وضع حمل، 40 هفته پس از آخرین دوره‌ی ماهانه‌ی شما را در نظر می‌گیرد. اگرچه به طور قطع شما در این تاریخ باردار نبوده‌اید، ولیکن این بهترین تخمین برای محاسبه‌ی زمان تولد نوزاد شماست. (مگر آنکه از تصاویر سونوگرافی برای تعیین زمان دقیق‌تر استفاده کنید.)

در ابتدای دوران بارداری محاسبه‌ی زمان تولد نوزاد کار بسیار سختی است! پزشکان برای تخمین زمان تولد نوزاد، از زمان آخرین تاریخ شروع پریود ماهانه به عنوان نقطه‌ی شروع استفاده می‌کنند. برای بیشتر خانم‌ها، میانگین دوره‌ی پریود ماهانه 28 روز به طول می‌انجامد، ولی بازه‌ی معمول آن بین 21 تا 35 روز برای خانم‌های بالغ و 21 تا 45 روز برای دختران نوجوان است.

جایی بین روزهای یازدهم تا بیست و یکم، نوزاد شما پروسه‌ای که منجر به بارداری می‌شود را آغاز می کند. در طی دوران تخمک‌گذاری، یک تخمک از تخمدان جدا شده و به شیپوره‌ی رحم (یا لوله‌ی فالوپ) می‌رود. همزمان دیواره‌ی رحم با افزایش ضخامت، خود را برای بارداری آماده می‌کند. برای حدود 12 تا 24 ساعت تخمک امکان باروری درون شیپوره‌ی رحم را دارد. اگر اسپرمی به تخمک برسد بارداری اتفاق می‌افتد. (در این صورت اگرچه تخمک بارور شده است ولی ممکن است چندین روز طول بکشد تا تست بارداری شما مثبت شود.) ولی اگر لقاح صورت نپذیرد، تخمک به درون رحم منتقل می شود. در غیاب یک تخمک بارور شده، رحم دیواره خود را به همراه تخمک بیرون می‌ریزد و بازسازی می‌کند که به آن قاعدگی می‌گویند.

با اینکه که اکثر خانم‌ها از تاریخ آغاز آخرین پریودشان اطلاع دارند، بیشتر آنها از زمان تخمک‌گذاری خود اطلاع دقیقی ندارند. به همین دلیل است که پزشکان از تاریخ آخرین پریود برای تخمین زمان تولد نوزاد استفاده می‌کنند. روش دقیق‌تر برای تعیین زمان وضع حمل، استفاده از سونوگرافی اولتراسوند است، اگرچه بسیاری از پزشکان از درخواست سونوگرافی در سه ماهه‌ی اول بارداری پرهیز می‌کنند.

 

اطلاعات و نکاتی در مورد هفته اول بارداری

تخمک گذاری: تخمک گذاری زمانی (زمان تخم گذاری) است که هورمون‌های بدن یک خانم به تخمدان علامت می‌دهند تا یک تخمک را درون شیپور رحمی رها کند. این تخمک ممکن است بوسیله اسپرم بارور شود، یا بطور بارور نشده به درون رحم منتقل شده و از طریق جریان قاعدگی از بدن خارج گردد.

بدن درحال تغییر شما: اگر شما درحال تلاش برای بچه دار شدن هستید (یا فکر می‌کنید هم اکنون باردار هستید)، هرچه زودتر اقدام به ایجاد تغییراتی به منظور بهبود شرایط سلامتی خود نمایید تا مطمئن شوید بدن شما در بهترین شرایط برای حمل و تغذیه کودکتان قرار دارد. مهمترین این تغییرات شامل قطع مصرف الکل، دخانیات و هر گونه مخدر است.

همچنین ممکن است نیاز داشته باشید بعضی داروهای مصرفی خود را جایگزین کرده و یا از مصرف آنها خودداری نمایید. پس بهتر است به دکتر خود اطلاع دهید که در حال تلاش برای بچه‌دار شدن هستید و مطمئن شوید هر دارویی که مصرف می‌کنید برای نوزاد شما بی ضرر است.

 

نوزاد شما در هفته اول بارداری چه اندازه است؟

هفته اول تا سوم: تاریخ وضع حمل شما از اولین روز پس از آخرین قاعدگی‌تان محاسبه می‌شود. حاملگی و لقاح در حدود دو هفته پس از این تاریخ صورت می‌پذیرد و این تازه زمانی است که شما باردار محسوب می‌شوید. تنها در مدت زمان 40 هفته، نوزاد شما از ابعاد یک دانه‌ی کوچک به اندازه ی یک هندوانه‌ی بزرگ می‌رسد.

با پزشک خود در رابطه با افزودن یک مولتی ویتامین به وعده‌ی صبحانه ی خود مشورت کنید. حداقل 400 میلی گرم از اسید فولیک به طور روزانه می‌تواند از بروز عیوب و نارسایی در نوزادی که ممکن است بر روی مغز، قلب و ستون فقرات وی اثر بگذارد جلوگیری کند، به خصوص اگر از قبل بارداری و در هفته های اول حاملگی مصرف گردد. دقت کنید مکمل‌های غذایی شما شامل مواد مغذی از جمله کلسیم، آهن و ویتامین ب-12 باشد.

 

لیست کارهای ضروری در دوران بارداری

تبریک! شما در حال تلاش برای بچه‌دار شدن هستید و ممکن است هم اکنون باردار باشید! این لیست کارهایی است که باید انجام دهید:

1. استفاده از یک مجموعه ویتامین را پیش از شروع بارداری آغاز نمایید.

2. زمان آخرین پریود خود را یادداشت نمایید.

3. به همراه همسر خود یک سابقه‌ی کلی از بیماری‌ها، از جمله بیماری‌های ژنتیک را تهیه کنید.
4. سیگار و هرگونه عادت مضر برای سلامت خود را کنار بگذارید.

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار