124094
۱۳ آذر ۱۳۹۶
در حاشیه انتخاب فریدون عموزاده خلیلی به‌عنوان مشاور صالحی امیری؛

منتظر اتفاق‌های خوب برای کودکان پایتخت باشیم

انتخاب فریدون عموزاده خلیلی، نویسنده کودک و نوجوان، به عنوان مشاور معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران و پیشنهاد تاسیس اتاق کودک از سوی احمد مسجدجامعی در سراهای محله نشان دهنده توجه دولت و نهادهای اجرایی به اهمیت برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری روی نسل کودک و نویدبخش اتفاقات خوبی در آینده است.

به گزارش کودک پرس ، عصر شنبه (10 آذر 1396) اتفاق خوبی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان رخ داد و آن هم برگزاری آیین اختتامیه سومین دوره جشنواره سپیدار به دبیری فریدون عموزاده خلیلی و تقدیر از کودکان و نوجوانانی بود که به واسطه این جشنواره زیست‌محیطی توانسته بودند خودشان را با ادبیات و محیط‌زیست پیوند دهند. از نکات قابل تامل این جشنواره، حضور سیدرضا صالحی امیری، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران در کنار احمد مسجدجامعی و زهرا صدراعظم نوری از اعضای شورای شهر تهران در این جشنواره ادبی کودک و نوجوان و معرفی فریدون عموزاده خلیلی از سوی سیدرضا صالحی امیری در مقام مشاور معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران در حوزه کودک و نوجوان بود.

 

 

جایگاه ممتاز شهرداری در اثرگذاری بر فرهنگ مخاطبان

باتوجه به امکانات و ظرفیت‌های بالای شهرداری تهران از جمله تخصیص 10 درصد کل بودجه شهرداری برای حوزه فرهنگی و اجتماعی معادل هزار و 500 میلیارد تومان در سال‌جاری، 354 شورای محله، 350 شورایاری، بیش از سه‌هزار و 500 خانه و با در اختيار داشتن تعداد قابل توجهي مرکز فرهنگي شامل فرهنگسرا، خانه فرهنگ، نگارخانه و کتابخانه در سطح شهر تهران، جايگاه ممتازي را در ميزان اثرگذاري بر فرهنگ شهروندان دارد و بعد از آموزش و پرورش دومین نهاد تاثیرگذار بر مخاطبان مخصوصا کودکان و نوجوانان محسوب می‌شود.

 

افزایش توجه شهرداری به کودکان و نوجوانان

از سویی توجه به برنامه‌های مختلف فرهنگی در حوزه کودک و نوجوان از سوی مسئولان فعلی شورای شهر و شهرداری مانند طرح «شهر دوست‌دار کودک»، طرح «شهردار مدرسه»، توجه به توانمندسازی کودکان کار، افزایش برنامه‌های نقد و معرفی کتاب، دیدار با نویسندگان در فرهنگسراها و کتابخانه‌های شهرداری و پیشنهاد تاسیس اتاق کودک از سوی احمد مسجدجامعی در سراهای محله با حمایت سیدرضا صالحی امیری به عنوان معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری که قرار است توسط فریدون عموزاده خلیلی به عنوان مشاور صالحی امیری در حوزه کودکان اجرا شود، نشان دهنده توجه دولت و نهادهای اجرایی به اهمیت برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری روی نسل کودک و نوجوان به عنوان آینده‌سازان این مملکت است.

 

اتفاق‌های خوبی در راه است

با نگاهی به کارنامه فریدون عموزاده خلیلی و سیدرضا صالحی امیری، از نظر فعالیت‌های فرهنگی و ادبی، و همچنین حضور احمد مسجدجامعی، عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران و رئیس اسبق آن، وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیانگذاری بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی همچون نمایشگاه بین‌المللی کتاب، نمایشگاه بین‌المللی قرآن، موسسه خانه کتاب و پویش کتابگردی می‌تواند نویدبخش اتفاق‌های خوبی در حوزه کودک و نوجوان از سوی شهرداری تهران باشد. همچنین باتوجه به آمار پایین مطالعه در بین مخاطبان مخصوصا کودکان و نوجوانان و توانایی شهرداری در انتشار کتاب و ترویج کتابخوانی، امید می‌رود با حضور فریدون عموزاده خلیلی که بیش از 30 سال فعالیت فرهنگی و ادبی در حوزه کودک و نوجوان را در کارنامه‌اش دارد، بیش از پیش شاهد انتشار کتاب‌های خوب و باکیفیت از سوی نشر شهر به عنوان بازوی اجرایی سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران در حوزه نشر و توسعه فرهنگ مطالعه، اجرای برنامه‌های ترویجی کتابخوانی و توجه بیشتر به کتاب و برنامه‌های مرتبط با آن در سراهای محله، فرهنگسراها و اتاق‌های کودک باشیم.

 

 

نگاهی به کارنامه فریدون عموزاده ‌خلیلی

فریدون عموزاده خلیلی(زاده ۱۳۳۹ در سمنان) نویسنده، پژوهشگر، روزنامه‌نگار و مدرس داستان‌نویسی است که در حال حاضر ریاست انجمن نویسندگان کودک و نوجوان را برعهده دارد. عموزاده خلیلی همزمان با سکونت در تهران و از دوران دانشجویی کار نویسندگی را آغاز کرد و نخستین اثرش در سال ۱۳۶۰ منتشر شد. او در فاصله سال‌های ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۶ مسئولیت‌های مختلفی همچون دبیر شورای ادبیات، مسئول واحد قصه، مسئول واحد کودک و نوجوان و مسئول جُنگ سوره را در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برعهده داشت و از پایه‌گذاران و دبیر شورای مدیریت دفتر هنر و ادب کودک و نوجوان در سال ۱۳۶۵ بود. عموزاده خلیلی در سال ۱۳۶۷ ماهنامه سروش نوجوان را به همراه قیصر امین پور و بیوک ملکی تاسیس کرد و تا ۱۰ سال عضو شورای سردبیری این مجله بود. او از اعضای مرکزی و موسسان روزنامه همشهری بود و راه‌اندازی نخستین روزنامه ویژه نوجوانان در تاریخ مطبوعات ایران به نام «آفتابگردان» از افتخارات عموزاده است.

عموزاده بارها در جشنواره‌های مختلف کتاب، فیلم، نمایش و مطبوعات عضو هیئت داوران بوده ‌است و آثارش در جشنواره‌های متعدد داخلی و خارجی برگزیده شده‌اند که از جمله آنها می‌توان به کتاب برگزیده سال از جانب کتابخانه مونیخ و جایزه یونیسف اشاره کرد. عموزاده خلیلی سال‌هاست که به عنوان مدرس، کارگاه‌های آموزش داستان‌نویسی را برای جوانان و نوجوانان علاقه‌مند و بااستعداد برگزار می‌کند که از جمله آنها می‌توان به کارگاه اتاق تجربه رمان کودک و نوجوان اشاره کرده که منجربه خلق تعداد زیادی رمان شده و تا به‌حال بیش از ۴۰ اثر برتر این کارگاه منتشر شده و توانسته‌اند جایزه‌های مختلف ملی را کسب کنند.

 

کارنامه سیدرضا صالحی امیری در نیم نگاه

سید رضا صالحی امیری (زاده ۱۳۴۰ در شهرستان بابل)، سیاستمدار و فعال علمی فرهنگی و دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد علوم سیاسی و دکترای مدیریت دولتی از دانشگاه آزاد اسلامی (واحد علوم و تحقیقات) و دانشیار دانشگاه است. ازجمله سوابق فرهنگی صالحی امیری می‌توان به معاون فرهنگی ستاد روحانی در انتخابات، ریاست کارگروه شناسایی و تعیین اعضای فرهنگی کابینه پس از پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی از بهمن 1392 و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از آبان 1395 اشاره کرد. البته صالحی امیری پیش از این در وزارت اطلاعات، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و معاونت پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی ِِمرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام فعالیت کرده است. همچنین در کارنامه سیدرضا صالحی امیری ۱۴ عنوان کتاب، ۲۵ عنوان مقاله علمی – پژوهشی، ۳۵ عنوان مقاله علمی – ترویجی و ۱۸ عنوان مقاله ارائه‌شده در کنفرانس‌های علمی به چشم می‌خورد.

 

منبع: ایبنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار