12291
۲۵ مهر ۱۳۹۵

در دوران شیردهی هندوانه و طالبی بخورید!

خانم ها در دوران شیردهی ممکن است در هر روز حدود ۳ لیوان و حتی ۴ لیوان شیر تولید کنند بنابراین لازم است در مقایسه با افراد دیگر ۳ تا ۴ لیوان بیشتر آب بنوشند. البته هرچه بیشتر آب مصرف شود، تولید شیر افزایش می یابد...

به گزارش کودک پرس پرس :در روزهای گرم تابستان به ازای هر ساعت فعالیت در محیط باز به طور معمول حدود ۲ تا ۴ لیوان آب از راه تعریق از بدن دفع می شود. این مقدار در ورزشکاران و افرادی که کارهای یدی انجام می دهند، بیشتر است. خانم های شیرده باید به این موضوع توجه داشته باشند و با توجه به فعالیت های روزانه مانند خرید و مدت زمانی که بیرون از خانه بوده اند، مقدار آب از دست رفته را جایگزین کنند.

به این نکته هم باید توجه داشت که وقتی فرد آب بدن را از طریق تعریق از دست می دهد، لازم است علاوه بر آب، املاح از دست رفته هم جایگزین شود بنابراین مصرف آب کافی نیست و بهتر است آبمیوه، آب هندوانه، شربت به لیمو، آبلیمو و دوغ هم بنوشید.

هرچند احساس تشنگی می تواند نشان دهنده مقدار مورد نیاز آب بدن باشد، اما برای اینکه فرد احساس تشنگی کند باید سدیم خون بالا برود. وقتی آب بدن از طریق تعریق دفع می شود، املاح بدن نیز از دست می رود، درنتیجه احساس تشنگی خوب کار نمی کند و حتی اگر فرد تشنه نباشد، باید او را وادار به خوردن آب کرد. رمز موفقیت کوهنوردانی که قله اورست را فتح کردند هم همین بود. در آن شرایط «جان هانت» کوهنوردان را وادار کرد آب بخورند و همین باعث شد بتوانند قله را فتح کنند. این فرد به خاطر این کار لقب «سر» گرفت.

خانم های شیرده برای تامین آب بدن در تابستان می توانند از سبزی ها و میوه های فصل که درصد بالایی آب دارند، استفاده کنند. به عنوان مثال هندوانه از میوه هایی است که بالای ۹۰ درصد آب دارد و می شود به عنوان نوشیدنی از آن استفاده کرد. طالبی هم یکی از میوه های بومی کشور ماست که مصرف آن خیلی خوب است. سبزی هایی مانند گوجه، خیار و کاهو هم درصد بالایی آب دارند.

افرادی که پس از مصرف میوه ها دچار نفخ می شوند، می توانند آب میوه را بگیرند و فیبر آن را نخورند. برخی میوه های فصل تابستان مانند گیلاس نفاخ هستند و موادی که تولید نفخ می کنند وارد شیر می?شوند و باعث دل درد و نفخ شیرخوار خواهند شد. برای رفع این مشکل می توان پس از مصرف میوه عرق نعناع خورد. البته عرق نعناع باید زمانی خورده شود که ترکیباتی که تولید نفخ می کنند، هنوز وارد شیر نشده باشند.

 
منبع:روزنامه سلامت

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار