12268
۲۵ مهر ۱۳۹۵

در بارداری دچار فراموشی میشوید!

چه عاملی در بارداری سبب می شود تا دچار فراموشی شویم؟علت ایجاد این عارضه در بدن چیست؟و راههای مناسب برای درمان این نوع عارضه مغزی چه راههایی هستند.

به گزارش کودک پرس پرس : اگر باردار هستید و از نظر ذهنی کمی فراموشی پیدا کرده اید، نگران نباشید. تنها نیستید. خیلی از خانمها سطوح مختلف از فراموشی را در ماههای پیش از زایمان تجربه کرده و گاهی اوقات این حالت حتی در ماههای آتی حتی بعد از زایمان هم ادامه پیدا می کند. اگر چه فراموشی مغزی ناشی از بارداری می تواند آزار دهنده باشد، اما چنین چیزی کاملا طبیعی است. در این جا به یک سری از دلایل علمی این موضوع و اینکه چرا هورمون های بارداری گاهی می توانند حافظه شما را ویران کنند، اشاره شده است.

همه چیز با هورمون ها شروع می شود
افزایش تولید هورمون ها در زمان بارداری می تواند عامل اصلی هر چیز از زیاد شدن جوش ها گرفته تا نفخ و حالت تهوع صبحگاهی باشد. مواد شیمیایی قدرتمندی نظیر استروژن، پروژسترون، اوکستوسین و گنادوتروپین جفتی انسان (یکی از اصلی ترین دلایل حالت تهوع صبحگاهی) در بدن انتشار یافته و روی یکدیگر اثر گذاشته و عامل آن نشانه ها و علایم ناراحتی هستند. متاسفانه این شرایط در سه ماهه نخست بارداری متوقف نمی شود.

سطح هورمون های شما با پیشروی بارداری افزایش می یابد و این به معنای این است که این علایم با فراموشی مغزی بارداری مرتبط بوده و حتی می توانند اغلب اوقات روند افزایشی را طی کنند. تحقیقات نشان داده که خانمها هر چه در دوران بارداری خود پیش می روند، فراموشکارتر می شوند. بر اساس همین تحقیقات، این تغییرات ممکن است برای مدت کوتاهی بعد از زایمان هم ادامه داشته باشند. چرا که هورمون های بدن در حال بازگشت به شرایط طبیعی قبل از بارداری هستند.

کمبود خواب
خیلی از مادران بعد از تولد بچه با بی خوابی روبرو بوده ولی آنچه خیلی از آنها ممکن است ندانند این است که مشکلات مربوط به خواب می تواند در ماههای پیش از تولد بچه شروع شود. اغلب اوقات، خانم های باردار در سه ماهه نخست بارداری هم کم خوابی را تجربه کرده و دست شویی رفتن های مکرر آنها استراحت خوب در طول شب را برایشان دشوار می کند. دیگر عوامل سهیم در این کم خوابی ها در سه ماهه نخست شامل سوزش معده، درد و گرفتگی پاها، اضطراب و گرسنگی هستند.

مشکلات مربوط به خواب تا سه ماهه سوم بارداری ادامه پیدا می کنند. زمانیه رحم به مثانه فشار آورده و خواب عمیق را غیر ممکن می کند. محققان می گویند که ارتباط محکمی بین کمبود خواب و فراموشی در دوران بارداری وجود دارد. بدون یک خواب خوب در طول شب، مغز شما برای تمرکز کردن در طول روز با چالش روبرو خواهد شد.

مغزتان ممکن است در تلاش برای آماده کردن شما باشد
یک دلیل دیگر برای فراموشی بارداری به تغییراتی که در مغز به منظور آماده کردن زن باردار برای تولد بچه صورت می گیرد، مربوط است. محققان، فعالیت های مغزی در خانم های باردار را مطالعه و کشف کرده اند که آنها فعالیت های بیشتری در بخش هایی از مغز که به مهارت های احساسی آنها مربوط است، داشته اند. دانشمندان نظریه پردازی کرده اند که این می تواند راهی طبیعی برای حصول اطمینان از این باشد که خانمها از طریق مغز و اعصاب برای برقراری رابطه با فرزندانشان بعد از تولد آماده می شوند. پس فراموشی بارداری می تواند صرفا ناشی از عوارض جانبی افزایش حساسیت های احساسی هم باشد.

چه کار می توانید انجام دهید
به خودتان یادآوری کنید که این شرایط ابدی نخواهد بود. اگر چه فراموشی بارداری می تواند حتی تا دوران بعد از زایمان هم به طول انجامد. اما قابلیت فکر کردن و به یادآوردن اطلاعات با گذشت زمان به شما بازخواهد گشت.

چیزها را روی کاغذ بنویسید و لیست تهیه کنید و برنامه روزانه داشته باشید. فکر نکنید که یادتان می ماند چه خریدی باید انجام دهید و وقت بعدی دکتر را فراموش نمی کنید. زودتر اطلاعات مهم را یادداشت کنید.

بیشتر بخوابید. اگر برای خوابیدن مشکلی دارید، برای چرت یا استراحت کوتاه زمان ایجاد کنید. گاهی اوقات همین درازکشیدن و بستن چشم ها و استراحت دادن به مغز می تواند در کاهش فراموشی مغزی کمک کند.

غذاهای سرشار از امگا۳ بخورید. غذاهایی که اسید دوکوزاهگزانوئیک بیشتری دارند به بهبود درک مغزی شما کمک می کنند. خوردن ماهی سالمون، تخم مرغ، گردو و ذغال اخته می توانند مغز را شفاف نگه داشته و به طور کلی کارکرد مغزی را بهبود بخشند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار