12161
۲۵ آبان ۱۳۹۵

آسیب های اجتماعی عامل افزایش 25 درصدی کودکان بدسرپرست استان سمنان است

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان سمنان گفت: به دلیل آسیب های اجتماعی مانند طلاق و اعتیاد، تعداد کودکان بدسرپرست در این استان در نیمسال نخست 95 نسبت به سال گذشته 25 درصد افزایش یافته است.

به گزارش کودک پرس رعنا سورمه افزود: 60 درصد از واگذاری کودکان بدسرپرست به بهزیستی در استان سمنان در 6 ماهه نخست سال 95 مربوط به نوزادان و کودکان رها شده در بیمارستان ها و 40 درصد مربوط به فقدان صلاحیت والدین برای نگهداری کودک با حکم دادگاه خانواده بوده است که نگهداری این کودکان به بهزیستی استان سمنان واگذار شده است.
وی افزود: یکی از عوامل افزایش کودکان بدسرپرست در جامعه، آسیب های اجتماعی مانند طلاق و مسوولیت‌پذیر نبودن والدین، به دلیل ازدواج مجدد و مشکلات شخصی در زندگی برای نگه داری کودکان است.
وی گفت: دادگاه های خانواده بهتر است یکی از والدین را موظف به نگهداری از فرزند یا فرزندان کند و با والدینی که شرایط نگهداری کودکشان را دارند اما به دلایل شخصی از این مسوولیت سربازمی زنند برخورد جدی داشته باشد.
معاون بهزیستی استان سمنان، یکی دیگر از عوامل افزایش کودکان بدسرپرست را معتاد بودن پدر و مادر دانست و افزود: فرزندان اصلی ترین قربانی های پدر و مادرهای معتاد هستند.
وی با بیان این که اگر مادر معتاد باشد، نوزاد هم معتاد متولد می شود، افزود: این نوزادان معتاد بعد از بستری شدن در شیرخوارگاه ها و با طی درمان با دارو، ترک داده می شوند.
سورمه ادامه داد: فرزندان معتاد یا حتی سالمی که شاهد مصرف یا حمل مواد مخدر به وسیله والدین خود بوده اند، از لحاظ اجتماعی و روانی، شرایط بدی را تجربه می کنند و زمینه بیشتری برای دچار شدن به انواع آسیب های اجتماعی را دارند.
وی خاطرنشان کرد: وجود کودکان معتاد از سنین کودکی در مراکز نگهداری زیر پوشش بهزیستی، به دلیل داشتن اطلاعات و آشنایی با مصرف، نوع، روش تهیه و آثار موادمخدر، بر دیگر کودکان مراکز تاثیر می گذارد و همین عامل می تواند آسیب اجتماعی ایجاد کند.
معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان سمنان گفت: به دلیل افزایش زوجین نابارور در جامعه، تمایل خانواده‌ها به فرزندخواندگی افزایش یافته است که این خانواده ها بیشتر به دنبال نوزاد دختر به دلیل محرمیّت آسان تر هستند.
وی با اشاره به این که یکی از دلایل کم بودن تعداد واگذاری فرزند، وجود والدین بدسرپرست است، افزود: اگر کودکی سرپرست داشته باشد حتی اگر آن سرپرست بد باشد، بهزیستی اجازه واگذاری کودک به خانواده ها را ندارد.
معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان سمنان گفت: روان شناس ها، مددکارها و مربی ها در مراکز نگهداری، به کودکان مشاوره و ارایه خدمت می کنند.
وی با اشاره به این که هر فرزند زیر نظر بهزیستی با توجه به گروه سنی و جنسیت، هزینه های متفاوتی دارد، افزود: با افزایش سن، به دلیل هزینه های مدرسه، کلاس های فوق برنامه، آموزش مهارت های زندگی، آموزش فنی وحرفه ای، برگزاری اردوها و ملاقات با بستگان، هزینه های بیشتری برای نگهداری این کودکان در مراکز بهزیسی نیاز است.
وی افزود: شیرخوارگاه ها به علت استفاده از روش های مختلف برای جلوگیری از ابتلای کودکان به بیماری های متعدد، مراقبت های ویژه و تهیه شیر خشک، هزینه های زیادی برای نگهداری دارند.
سورمه افزود: کودکان و نوزادانی که به بهزیستی تحویل داده می شوند به طور معمول بیمار هستند و تا زمان بهبودی قطعی، بهزیستی متحمل هزینه های زیادی برای آنان است.
وی با توجه به آیین نامه اجرایی ماده 22 قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست افزود: زنان و دختران بدون شوهر، در صورتی که حداقل 30 سال سن داشته باشند، می توانند فقط سرپرستی کودکان دختر را بر عهده بگیرند.
وی با بیان این که در گذشته امکان واگذاری فرزند فقط به والدینی که بچه دار نمی شدند وجود داشت، افزود: در قانون جدید، زن و شوهری که دارای فرزند هستند، مشروط بر این که حداقل یکی از آنان بیش از 30 سال سن داشته باشد، می توانند کودکی را به فرزند خواندگی قبول کنند.
سورمه خاطرنشان کرد: برای انجام مراحل فرزندخواندگی با توجه به تمکّن مالی خانواده و با رای قاضی دادگاه خانواده، قسمتی از دارایی زوجین به نام فرزنده زده می شود.
معاون امور اجتماعی بهزیستی استان سمنان گفت: ایرانیان مقیم خارج از کشور با تقاضای سرپرستی خود از طریق سفارتخانه یا دفاتر حفاظت از منافع جمهوری اسلامی، می توانند کودکی را به سرپرستی قبول کنند.
دست کم 22 هزار مددجو در استان سمنان از بهزیستی خدمات مختلف دریافت می کنند.

منبع:خبرگزاری جوان آنلاین

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار