موقعیت فعلی شما : خانه/مشکلات تربیتی/مقالات
121258
۳۰ آبان ۱۳۹۶

مسخره کردن نام

تمسخر دیگران به خاطر ظاهر یا اسم یا هر چیز دیگر در دین ما امری مذموم، بسیار زشت و نکوهیده و از لحاظ شرعی گناه است، ولی برخی از کودکان و نوجوانانی که هنوز به بلوغ فکری و عقلی نرسیده اند، به خاطر برخی خصوصیات (اسم و …) یا تظاهرات رفتاری همکلاسی ها و دوستانشان (و اکثراً هم به عنوان شوخی و برای خندیدن)، اقدام به مسخره کردن آنها می کنند.

به گزارش کودک پرس ،اختیار نامگذاری فرزند با پدر و مادر است ولی با توجه به آموزه های دینی مان یکی از حقوق فرزند بر پدر و مادر این است که نامی شایسته بر او بگذارند که هم معنی خوبی داشته باشد و هم در آینده باعث سرافکندگی او در جامعه نشود و از شنیدن اسم خود احساس خجالت و حقارت نکند.

حتی از آنجایی که برخی والدین ناآگاه، نام های خوبی برای فرزندان خود انتخاب نمی کردند، سال ۱۳۹۰ لایحه ای توسط دولت به مجلس رفت که هر فردی پس از رسیدن به ۱۸ سالگی، یکبار این اختیار را داشته باشد که نام کوچک خود را تغییر دهد؛ همچنین به تازگی، اداره ثبت احوال نیز تا جایی که می تواند مانع از ثبت اسم های بی معنی یا دارای معانی زشت می شود. ما در ادامه مطالبی در زمینه نامگذاری فرزند در اختیارتان قرار می دهیم که امیدواریم با مطالعه آن ها اسم مناسبی را برای دخترتان انتخاب کنید.

تمسخر دیگران به خاطر ظاهر یا اسم یا هر چیز دیگر در دین ما امری مذموم، بسیار زشت و نکوهیده و از لحاظ شرعی گناه است، ولی برخی از کودکان و نوجوانانی که هنوز به بلوغ فکری و عقلی نرسیده اند، به خاطر برخی خصوصیات (اسم و …) یا تظاهرات رفتاری همکلاسی ها و دوستانشان (و اکثراً هم به عنوان شوخی و برای خندیدن)، اقدام به مسخره کردن آنها می کنند. از آن جایی که فردی هم که مورد تمسخر قرار می گیرد (کودک یا نوجوان) به بلوغ عقلی و فکری نرسیده، این تمسخرها ممکن است بر روی او اثرات منفی و مخرب بگذارد. نگرانی شما هم در این مورد کاملاً به جاست و حاکی از این است که به آینده زندگی فرزند خویش حساس هستید و می خواهید درست تربیت شود. والدینی که نام بچه خود را طوری انتخاب می کنند که در آینده باعث تحقیر فرزند خویش می شوند ، حقیقتا در حق او اجحاف کرده اند و در آینده باید پاسخگو باشند. اسم نیاز در آینده ممکن است شرایط را برای مورد تمسخر قرار گرفتن و تحقیر توسط دوستانش (ناآگاه و جاهل) فراهم کند.

همانطور که در بالا هم اشاره شد، تمسخر مومنین به هر شکل و به هر نحو در دین اسلام، حرام است، اما در صورت انتخاب نام های دینی و مذهبی، معمولاً افرادی که حتی جاهل و ناآگاه باشند باز هم به خاطر اینکه اسم طرف مقابل مربوط به معصومین و پیامبران علیهم السلام است از تمسخر پرهیز می کنند، چرا که این تمسخر را توهین به ساحت مقدس معصومین و پیامبران علیهم السلام می دانند و به همین خاطر پرهیز می کنند.

نام هر شخص علاوه بر اینکه علامتی برای اوست و باعث تمایز و تشخیص او از دیگران می شود؛ انتخاب صحیح آن می تواند تأثیر تربیتی و روانی زیادی بر او داشته باشد هر بار با صدا کردن او به این نام، باعث می شود که خود را با مفهوم و حقیقت آن بیشتر مطابقت داده بلکه خود را مصداق واقعی آن بداند. اسلام عزیز که برای همه شئون زندگی برنامه و دستورالعمل داشته، ریزترین مسائل زندگی از مبداء تا معاد را با معارف بلند خود پوشش داده و قبل از ولادت انتخاب نام نیکو را سفارش نموده است. ما در اینجا مطالبی را بر اساس آموزه های دینی در زمینه نامگذاری فرزند ارائه می کنیم تا شما با توجه به آن ها نام مناسبی را برای دختر خویش انتخاب کنید.

 

 

منبع:فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 نظر برای "مسخره کردن نام"

کودک و نوجوان انگلیسی نمونه نظام اخلاقی و شئونات اسلامی در قاره اروپا.

اقا من اصلا امدم اینجا یاد بگیرم تلفض هارو 😅
مثلا مانی:بخور رانی ، روی زمین نمانی ، شبیه بهنام بانی!

آخرین اخبار