12017
۲۴ آبان ۱۳۹۵

توسعه طرح مداخلات روانی اجتماعی ویژه دانش آموزان آسیب دیده در خوزستان!

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش خوزستان از توسعه طرح مداخلات روانی اجتماعی ویژه دانش آموزان آسیب دیده در استان خبر داد...

به گزارش کودک پرس پرس : به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش خوزستان ، محمود معزی با تاکید بر اجرای بند ششم تفاهم نامه همکاری وزارت و ستاد مبارزه  با مواد مخدر کشور توضیح داد: پیشگیری از گرایش کودکان و نوجوانان به آسیب های اجتماعی شامل مجموعه ای از خدمات و اقدامات مختلف برای مصونیت بخشی و توانمندسازی است که با ارتقای دانش و آگاهی نوجوانان و نیز اصلاح نگرش های آن ها در کنار ارایه خدمات راهنمایی و مشاوره همراه است.ضمن اینکه هزینه های مربوط به مداخلات مختصر و تخصصی در مورد  دانش آموزان در صورت شناسایی به طور رایگان از طریق شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان و اداره مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی این اداره کل تامین می شود.

معزی در ادامه گفت :  در قالب طرح  مداخلات روانی اجتماعی ، خانواده ها و دانش آموز ان در زمینه محافظت و مراقبت از نوجوانان در برابر رفتارهای پرخطر و آسیب های اجتماعی به ویژه سوء مصرف مواد و اعتیاد آموزش می بینند.و توسعه این طرح  برای  شناسایی دانش آموزان در معرض خطر و دارای اختلال مصرف انجام می شود.

وی هدف اصلی توسعه طرح مداخلات را کمک به بازتوانی نوجوانان در معرض خطر و توانمند سازی آنها برای سازگاری و تاب آوری در رویدادهای ناگوار دانست و تشریح کرد: پس از  شناسایی دانش آموزان در معرض خطر  و ارجاع به کمیته پیشگیری، جلسات مشاوره با خانواده دانش آموز  با هدف توانمندسازی ، مشاوره ، درمان و حمایت های اجتماعی مورد نیاز صورت می گیرد.

رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش خوزستان نیز گفت: پیشگیری صرفا با رویکرد اولیه کافی نیست.در حالی که برخی از نوجوانان در معرض خطر و یا پرخطر تشخیص داده می شوند، تنها اتکا به آموزش های عمومی نمی تواند کمیته پیشگیری را به اهداف خود برساند و توسعه طرح مداخلات راهکار بعدی است.بر همین اساس، ارایه خدمات فوریت های اجتماعی به نوجوانان در معرض خطر و پر خطر در دستور کار قرار گرفته است.

اباذر فاضل پور با ارایه تعریفی از نوجوان پر خطر و در معرض خطر اظهار کرد : نوجوانان پر خطر به آن دسته از نوجوانانی گفته می شود که بر اساس شواهد و ابزارهای معتبر ، گرایش سوء مصرف مواد و رفتارهای پر خطر دارند و نوجوانان در معرض خطر افرادی هستند که بر اساس همین شواهد و ابزارها در معرض خطر باشند.این شواهد می تواند شامل شواهد شخصیتی روانی ، شواهد رفتاری ، تحصیلی و خانوادگی باشد.

وی عملیات مداخله را شامل غربالگری ، آ موزش ، مشاوره ، درمان، مددکاری و بازتوانی دانست و افزود: مداخله در مرحله درمان  می تواند به صورت سرپایی ، روزانه و دراز مدت باشد.و در مرحله مددکاری  از محیط زندگی دانش آموز بازدید می شود.و جلساتی با حضور خانواده و یا سرپرستان در مراکز مشاوره صورت می گیرد.

گفتنی است ، دومین نشست کمیته پیشگیری از آسیب های اجتماعی و اعتیاد این اداره کل با دستور کار بررسی دلایل افت تحصیلی و راهکارهای پیشگیری از آن و بررسی و تصمیم گیری در مورد مداخلات روانی اجتماعی در سالن تربیت اداره کل آموزش و پرورش برگزار شد.

 

منبع:خبرفارسی

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار