11994
۲۴ آبان ۱۳۹۵

دوشنبه های همه مهدکودک های ایران روز خواندن کتاب

معاون فرهنگی وزیر ارشاد با ارائه گزارشی اجمالی از وضعیت کتابخوانی در کشور، اعلام کرد: طبق تفاهم نامه با بهزیستی، قرار است دوشنبه های همه مهدکودک های ایران روز خواندن کتاب باشد تا عادت به مطالعه از سن پایین شکل بگیرد.

به گزارش کودک پرس پرس :  سیدعباس صالحی امیری، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یکشنبه شب(۲۳ آبان) در مراسم افتتاح پانزدهمین نمایشگاه کتاب ناشران ایران در کرمان گفت: کرمان، شهر پرسابقه تاریخی و فرهنگ و ادب است.

 

وی بیان داشت: استادی که به ما و نسل بعد از ما، چیزهای زیادی آموخت که چگونه می توان تاریخ و مردم شناسی را در هم آمیخت و طعم شیرین خواندن را به ما تزریق کرد؛ به خطه کرمان تبریک می گویم که اساتید بزرگی پروراندند و بزرگانی دارند که هنوز نورافشانی می کنند.
صالحی امیری خاطرنشان کرد: هفته کتاب این ویژگی را دارد که تهرانی نیست و دولتی هم نیست؛ یک اتفاق ملی است که صرفاً فروش کتاب هم نیست بلکه اتفاقات متنوعی می تواند در آن رخ دهد و گرچه رقبای زیادی برای کتاب آمدند اما جای کتاب را هیچ رسانه ای نمی تواند بگیرد؛ کتاب، بی بدیل است و بی تردید همه رسانه ها در برابر کتاب خاضع هستند.

 

 

وی با بیان اینکه هیچ رسانه ای، ضریب وزنی اندیشه را به اندازه کتاب ندارد و تا وقتی انسان است کتاب هم است؛ گفت: بی جهت نیست که معجزه پیامبر صلی الله علیه وآله کتاب است؛ کتاب، نماد انسانیت انسان است و انسان بدون کتاب نمی ماند؛ نترسیم از رسانه های پرهیاهو؛ کتاب می ماند چون انسان می ماند.

 

 

معاون فرهنگی وزیر ارشاد با اشاره به اینکه کتاب، ما را به اعماق تاریخ می برد و رسانه های جدید مثل مطبوعات و فضای مجازی و… عمر چندانی از آنان سپری نشده؛ اظهار داشت: دهها و صدها نکته از این قبیل می توان گفت که کتاب بی بدیل است.
وی ادامه داد: در تولیدات کتاب، هفته گذشته جشن یک میلیون کتاب پس از انقلاب را گرفتیم و اینکه این کشور توانسته پس از سه ،خود را به این رکورد تولید برساند قابل توجه است و در سه سال اخیر 222 هزار کتاب چاپ جدید داشتیم و اینکه کسی بگوید کتاب مورد علاقه خود را پیدا نمی کند، بهانه ای است که پذیرفتنی نیست زیرا با هر ذوق و سلیقه، کتاب خوب پیدا می شود و ما نیازمند موج های جدی برای خرید و خواندن هستیم؛ دو موجی که اقتصاد و فرهنگ نشر به آن نیازمند است.

 

 

صالحی امیری با اشاره به اینکه در حوزه کودک و نوجوان کتاب های خوب داریم؛ کتاب ها را به سه دسته کلی تقسیم کرد و افزود: دسته اول کتاب سازی ها هستند که بیشتر سرقتی هستند؛ دسته دوم شبه کتاب ها که  مبتذل اند و دسته سوم کتاب هستند البته با درجاتی که از متوسط به بالا است و کم هم نیستند.بخش زیادی از جامعه می توانند کتاب بخرند اما نمی خرند؛ ادامه داد: چرا سرانه فرهنگی ما پایین و دو و نیم درصد است و در تهران 3 درصد؟ و از این میزان، سهم کتاب 4 دهم درصد است؟

 

وی با افزودن اینکه  باشگاه های کتاب کودک و نوجوان و هر باشگاه حداقل با 12 نفر راه اندازی شده و کتاب ها در چند رده سنی شناسایی و خوانده و تخفیف ها هم همان جا داده می شود؛ گفت: بیش از 1500 باشگاه کتابخوانی در کشور داریم که بیش از 18 هزار عضو دارند و امیدواریم این پویش کتابخوانی که زنگ آن در یک ماهه اخیر به صدا درآمده به یک اتفاق خوب در سن خواندن منجر شود.
معاون فرهنگی وزیر ارشاد ادامه داد: در تفاهم نامه ای که با بهزیستی قرار است امضاء کنیم، دوشنبه های همه مهدهای کودک ایران باید کتاب بخوانند تا کتاب خواندن و عادت به کتابخوانی را در بچه ها پدید آوریم زیرا نسل جدید در معرض خطر نخواندن است و در این صورت، آدم های خوبی تحویل آینده نخواهیم داد.
وی خاطرنشان کرد: نمایشگاه های کتاب استانی با نگاه شایع کردن بیشتر کتاب به کمک خرید و خواندن اقتصاد نشر می آبد؛ نمایشگاه کتاب کرمان از نمایشگاه های خوب کشور  است که ناشران علاقمند به حضور در آن هستند و همزمانی آن با هفته کتاب، انتظار ما را بالاتر می برد.

 

 

 

منبع: خبرگزاری شبستان 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار