11726
۲۲ مهر ۱۳۹۵

افسردگی پس از زایمان

تجربه افت خلق یا افسردگی خفیف پس از زایمان بسیار شایع است.این مساله معمولا مشکلی گذرا است ولی ممکن است در صورت طول کشیدن به بیماری جدی تبدیل شود که به درمان نیاز داشته باشد.

به گزارش کودک پرس  این تغییر خلق دلایل زیادی دارد که از آن جمله می توان به خستگی ناشی از بی خوابی، تردیدهای مادر در مورد کفایت در مراقبت از نوزاد و ناراحتی های جسمی پس از زایمان اشاره کرد.اکثر مادران همه این احساسات را تا حدی تجربه می کنند. تغییرات خلق می تواند از ۲ روز پس از زایمان آغاز شود و در بعضی زنان تا ۲ هفته باقی بماند. نباید بترسید اگر خلق افسرده تان بیشتر طول کشید چرا که مطالعات نشان داده اند این وضعیت ممکن است تا ۱۸ ماه طول بکشد.

نباید در مورد این احساسات در حالی که همه از آمدن فرزند نورسیده خوشحالند، احساس گناه کنید. شاید در میان گذاشتن این احساسات با دیگران به شما کمک کند. گاهی دارو چاره کار است. از این که از احساسات خود با پزشک صحبت کنید، نترسید.

توصیه های خانگی

  • تغییر خلق پس از زایمان، طبیعی است. اگر احساس افسردگی می کنید نباید احساس گناه کنید. تلاش کنید احساس تان را با همسر، خانواده، دوستان نزدیک و پزشک تان در میان بگذارید. اطمینان داشته باشید که این احساسات به خودی خود برطرف می شوند، ولی حتی اگر رفع نشوند قابل درمانند. شما باید این مساله را با پزشک خود مطرح کنید.
  • به اندازه کافی استراحت کنید. هر چند ممکن است این به نظر شما نشدنی باشد چرا که رسیدگی به بچه وقت زیادی می گیرد ولی می توانید کارهای غیر ضروری دیگر را مدتی به تعویق بیندازید. تلاش کنید هر گاه فرزندتان می خوابد، شما هم استراحت کنید. کمک خواستن یا کمک گرفتن از دیگران را در این زمینه مد نظر داشته باشید.
  • به قدر کافی و مناسب غذا بخورید. اغلب به علت توجه و دقت زیادی که باید صرف مراقبت از نوزاد شود، مادران فراموش می کنند به طور مناسب غذا بخورند.
  • ورزش سبک انجام دهید. یک پیاده روی سریع و کوتاه وقت کمی می گیرد اما منافع آن می ارزد. زمان ورزش مدت کوتاهی است که با آن می توانید به خود بپردازید و به پدر نوزادتان فرصت دهید در این مدت با کودک خود تنها باشد.
  • برای درمان ناراحتی های پس از زایمان از مسکن استفاده کنید.اگر درد و ناراحتی کمتری داشته باشید، حس بهتری به خود خواهید داشت.
  • سعی کنید آسوده باشید و در مورد اینکه همه چیز باید عالی باشد نگران نشوید. گذر زمان اغلب مسایل را حل میکند و شما می توانید از اولین هفته های تولد نوزاد خود لذت ببرید.
  • از مصرف داروهای بدون نیاز به تجویز پزشک برای درمان افسردگی بپرهیزید. اگر خلق شما بهبود نمی یابد یا احساساتتان بدتر می شود حتما با پزشک تان مساله را در میان بگذارید. داروی تجویزی توسط پزشک برای شما حتی در صورت شیردهی بی خطر خواهد بود.

 

 

منبع:     سلام دکتر

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار