موقعیت فعلی شما : خانه/مشکلات تربیتی/مقالات
11490
۱۹ مهر ۱۳۹۵

به رفتارهای اشتباه فرزندتان پاداش ندهید!

طبق علم روانشناسی، رفتاری که مورد توجه قرار گیرد افزایش می یابد. در بسیاری از موارد، والدین در برقراری ارتباط با فرزند به هر دلیل دچار مشکل می شوند و به رفتارهای غلط کودک پاداش می دهند. به مرور فرزند ما متوجه می شود که با لجبازی می تواند به خواسته خود برسد.

به گزارش کودک پرس پرس :دکتر مریم حلی ساز روانشناس در گفنگو با برنامه «کودک من» شبکه رادیویی سلامت اذعان داشت: بی اعتنایی مقابله ای به عنوان نوعی اختلال رفتاری در کودکانشناخته می شود که معمولا در ارتباط با افرادی اتفاق می افتد که به نوعی مرجع قدرت هستند.
حلی ساز گفت: امکان دارد کودک این رفتار را در مقابل یکی از افرادی که به عنوان مرجع قدرت می شناسد، پیش بگیرد که برای درمان آن، لازم است والدین با آگاهی رفتارهای فرزند خود را کنترل کنند.

وی متذکر شد: زمانی که کودک پرخاش و لجبازی می کند، امکان دارد والدین تنبیه بدنی، سرزنش، تهدید را در پیش بگیرند. این رفتارها علاوه بر این که تاثیر سازنده ای ندارد، بلکه آسیب های روانی را برای کودک به همراه خواهد داشت و رفتارهای ناشایست را از ولدین خود یاد می گیرد.
این روانشناس تصریح کرد: پدر و مادر تا مقطعی از زندگی به لحاظ فیزیکی بر کودک برتری دارند. بنابراین سرزنش و تنبیه به هیچ عنوان برای تربیت و کم رنگ کردن رفتارهای غلط کودک توصیه نمی شود.

حلی ساز در توضیح بی اعتنایی مقابله ای، عدم اطاعت از والدین و مسؤلیت پذیری، آزار عمدی دیگران، جر و بحث، کینه ای و انتقامجو بودن را نشانه های این اختلال رفتاری معرفی و خاطرنشان کرد: با مراجعه والدین به روانشناس و توضیحات ایشان درباره تغییرات رفتاری فرزندشان، متوجه می شویم رابطه والد یا والدین با فرزند دچار تنش شده که برای درمان باید اقدام کرد؛ اما تمرکز اولیه بر اصلاح رفتارهای اشتباه نیست، بلکه با ارتباط کلامی، محبت فیزیکی و اختصاص زمانی بیشتر برای فرزندمان قدم برمی داریم.

وی گفت: ابتدا باید برای افزایش رفتارهای خوب فرزند اقدام کرد که والدین با تشویق و توجه به این رفتارها می توانند این اختلال رفتاری را با صبر و حوصله کم رنگ کنند.

حلی ساز یادآور شد: طبق علم روانشناسی، رفتاری که مورد توجه قرار گیرد افزایش می یابد. در بسیاری از موارد، والدین در برقراری ارتباط با فرزند به هر دلیل دچار مشکل می شوند و به رفتارهای غلط کودک پاداش می دهند. به مرور فرزند ما متوجه می شود که با لجبازی می تواند به خواسته خود برسد.
این روانشناس خاطرنشان کرد: بنابراین ساخت رابطه، تشویق رفتارهای خوب و کاهش رفتارهای بد، سه قدمی است که باید برای اصلاح لجبازی کودک و با همراهی پدر و مادر برداشته شود.

 

منبع:اکاایران

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار