موقعیت فعلی شما : خانه/دسته بندی نشده
11463
۱۹ آبان ۱۳۹۵

شیر مادر ضامن سلامتی کودک

کارشناس مادران مرکز بهداشت شهرستان بوئین‌زهرا گفت: شیر مادر یک مایع بی‌نظیر و زنده حاوی عوامل ضد عفونت است که شیرخوار را در مقابل بسیاری از بیماری‌ها و عفونت‌ها محافظت کرده و احتمال چاقی و بیماری‌های مزمن را در دوران بزرگ‌سالی‌اش کاهش می‌دهد.

به گزارش کودک پرسمعصومه علمشاهی، اظهار کرد: همه مادران به‌طور طبیعی و غریزی علاقه‌مند به تغذیه فرزندشان خود با شیر خود هستند و سعی دارند بهترین مراقبت و تغذیه را برای آنان فراهم کنند. نکته جالب این است که این کار، ضامن سلامتی مادر و کودک است.

وی ادامه داد: تغذیه کودک با شیر مادر به‌عنوان بهترین غذای شیرخواران، نیازهای تغذیه‌ای آنان را فراهم کرده و بهترین الگوی رشد و تکامل مطلوب کودکان را فراهم می‌کند.

این کارشناس بهداشتی افزود: شیر مادر یک مایع بی‌نظیر و زنده حاوی عوامل ضد عفونت است که شیرخوار را در مقابل بسیاری از بیماری‌ها و عفونت‌ها محافظت کرده و احتمال چاقی و بیماری‌های مزمن را در دوران بزرگ‌سالی‌اش کاهش می‌دهد.

علمشاهی تصریح کرد: تغذیه کودک با شیر مادر به رشد و تکامل فک و صورت او کمک کرده و از پوسیدگی دندان پیشگیری می‌کند.

وی ادامه داد: که تغذیه کودک با شیر مادر در ارتقا تکامل جسمی و عاطفی کودک نقش داشته و ترکیب آن بر اساس نیازهای شیرخوار و حتی در هر وعده شیردهی تغییر می‌کند.

به گفته کارشناس مادران مرکز بهداشت شهرستان بویین‌زهرا، شیردهی برای خود مادر نیز فواید فراوانی داشته که می‌توان به پیشگیری از کم‌خونی، سرطان پستان، پوکی استخوان، برگشت زودهنگام وزن به دوران قبل از بارداری و تأخیر در بارداری مجدد پس از زایمان، اشاره کرد.

پستانک، تهدیدی برای سلامت حال و آینده کودک

این کارشناس با اذعان به اینکه، متأسفانه برخی از مادران برای آرام کردن کودک، به او پستانک می‌دهند، گفت: هرچند این کار، رایج‌ترین و بدترین راه آرام کردن کودک است؛ ولی چون این وسیله به سهولت آلوده می‌شود، علاوه بر اینکه کودک را بیمار می‌کند، در درازمدت، باعث آسیب به شکل و حالت فک و دندان‌های کودک می‌شود.

علمشاهی با هشدار دادن مبنی بر اینکه پستانک باعث سردرگمی شیرخوار و امتناع او از گرفتن سینه مادر شده و همین عدم تمایل به مکیدن، باعث کاهش مدت تغذیه انحصاری با شیر مادر و قطع شیردهی می‌شود، تصریح کرد: با توجه به اینکه مکیدن سینه مادر از نیازها و غرایز طبیعی کودک است، پستانک آثار زیانباری بر تکامل روانی اجتماعی و تکلم کودک و تمایلش به تقلید صدا دارد و درنهایت، باعث وابستگی مداوم او می‌شود.

منبع:خبرگزاری ایسنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار