موقعیت فعلی شما : خانه/مشکلات تربیتی/مقالات
113999
۲۷ آبان ۱۳۹۶

خبرچینی ممنوع!!!!

گر خودتان فرد رازدار و الگوی خوبی برای فرزندتان نباشيد، کودکتان هم خبرچينی كوچک از آب در می آيد كه هر چه می شنود و می بيند را كف دست بقيه می گذارد.

به گزارش کودک پرس ،به فرزندتان اعتماد داشته باشید و به او گوشزد کنید که می دانید و یقین دارید که او بسیار باهوش است و می تواند در مواقع اضطراری بسیار خوب رفتار کند. همواره به یاد داشته باشید، هرگز شایسته نیست از ترس این که کودک تان ممکن است اطلاعات خانوادگی را فاش کند، او را در فقر اطلاعاتی نگاه دارید بلکه همواره در نظر داشته باشید که شرایط غیر قابل پیش بینی و اضطراری وجود دارد که مدیریت آن از دستتان خارج است.

بی تردید آموزش کارهایی که نباید انجام شوند، بسیار سخت است زیرا ضمیر ناخوداگاه کلمات منفی مانند «نكن و نگو» را به خوبی نمی تواند تجزیه و تحلیل کند، بنابراین برای آموزش هرگز نباید از افعال منفی استقاده کنید مثلا به جای کاربرد جملات منفی مانند «من مطمئنم که مثل همیشه این بار هم نمی توانی جلوی زبانت را نگه داری یا عادت به خبرچینی داری و همیشه حرف نسنجیده می زنی » و… بهتر است به کودک تان بگویید: «من می دانم اگر کسی راجع به خانواده از تو سوال کند، به او خواهی گفت: من اطلاعات زیادی ندارم، بهتر است از مامان و بابام بپرسید».

توصیه می شود پیوسته عزت نفس و خودباروی فرزندتان و روحیه رازداری او را به طرق مختلفی چون قصه گویی، نمایشنامه، فیلم و کارتونهای مفید و سالم تقویت کنید، چه بسا اگر فرزندتان را به خاطر آنچه که به خوبی یادگرفته یا در آن توانمند شده است تحسین کنید، او احساس امنیت شخصی کرده و تلاش می کند هرگز مرتکب خطای عمدی نشود.

آموزش به هر کسی به‌ویژه بچه‌ها برای کارهایی که نباید انجام دهند، دردسرساز است زیرا ضمیر ناخودآگاه کلمات منفی مانند «نکن و نگو» را نمی‌تواند تجزیه و تحلیل کند لذا برای آموزش هرگز از افعال منفی استفاده نکنید؛ به‌عنوان مثال به فرزندتان بگویید: «اگر کسی راجع به خانواده‌ات از تو سؤال کرد و تو در موقعیت خطرناکی بودی به او بگو از مامان و بابام بپرسید.»

كودك شما مدام حواسش به شماست. زماني كه با تلفن صحبت می كنيد يا در مهمانی های خانوادگی و دوستانه با افراد، مشغول افشای رازهای ديگران هستيد، او اگرچه گوشه‌ای مشغول بازی باشد، باز هم حرف‌های شما را می شنود. بنابراين اگر خودتان فرد رازدار و الگوی خوبی برای فرزندتان نباشيد، او هم خبرچينی كوچک از آب در می آيد كه هر چه می شنود و می بيند را كف دست بقيه می گذارد.

اگر با افشاشدن رازی توسط كودک در جمع روبه‌رو شديد، همان‌جا و جلوی بقيه عكس‌العمل نشان ندهيد. عكس‌ العملی مثل سرزنش، دعوا، عصبانيت، تهديد و… . تنها كاری كه بايد بكنيد اين است كه چند لحظه‌ای جدي و خيره نگاهش كنيد يا با گذشت مدتی كم، دستش را گرفته و در خلوت به او بگوييد: «با اينكه دوستت دارم، اما خيلی از اين كارت ناراحت شدم، تو نبايد رازهای خانواده را به كسی بگويی».

زمانی که کودک رازدار است و رازداری می‌کند، باید تشویق شود، اما اگر رازدار نبود نباید از تشویق منفی و یا تنبیه استفاده کنیم. در برخی موارد کودک برای جلب‌توجه رازی را فاش می‌کند، بنابراین اگر والدین بتوانند عزت نفس کودک را بالا ببرند و خودباوری کودک را تقویت کنند، این مشکل رفع می‌شود.

 

منبع:فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار