11258
۱۸ آبان ۱۳۹۵

پیشگیری از تنبلی چشم

معاون امور پیشگیری سازمان بهزیستی هرمزگان با اشاره به اجرای طرح ملی پیشگیری از تنبلی چشم در استان گفت: براساس تحقیقات پزشکی تنبلی چشم با تشخیص به موقع قابل درمان است و در غیر این صورت فرد ممکن است در طول زمان از یک یا هر دو چشم کم بینا یا نابینا شود.

به گزارش کودک پرس ,عصمت لطفی زاده ضمن تاکید بر مراجعه والدین به مراکز اجرای این طرح ملی جهت معاینه فرزندان سه تا شش ساله، افزود: تنبلی چشم گاهی بدون نشانه در کودکان وجود دارد و زمان طلایی در تشخیص تنبلی چشم بین سه تا پنج سالگی و بهترین زمان درمان زیر پنج سال است.
وی بیان داشت: در طرح ملی پیشگیری از تنبلی چشم ، معاینه کودکانی که سالهای گذشته هم در طرح سنجش شرکت کرده و سالم تشخیص داده شده اند نیز ضروری است.
لطفی زاده تصریح کرد: پیشگیری از تنبلی چشم در سه سطح تشخیص در پایگاه ها ، ارجاع موارد مشکوک به مراکز درمانی و ارجاع کودکان مبتلا به عارضه بینایی به مراکز تخصصی انجام می شود.
معاون امور پیشگیری سازمان بهزیستی هرمزگان با اشاره به سنجش بینایی بیش از 15 هزار کودک سه تا شش ساله در این طرح، گفت: امسال در اجرای طرح ملی پیشگیری از تنبلی چشم در هرمزگان که تا پایان آبان ادامه دارد، 505مهد کودک و 935 پایگاه ثابت و سیار در خانه های بهداشت و مدارس دارای مقطع پیش دبستانی در نظر گرفته شده است.
پارسال بیش از 65 هزار و 370 کودک سه تا شش ساله در هرمزگان سنجش بینایی شدند که 226 نفر آنها به تنبلی چشم مبتلا بودند.
براساس نظر پزشکان متخصص چشم ، تست های بینایی سنجی در سنین قبل از دبستان بسیار حائز اهمیت است چرا که بسیاری از بیماری‌های چشمی در پیش از دبستان قابل درمان است.
براساس نظر پزشکان پی‌بردن به تنبلی چشم و درمان آن تابع زمان طلایی است . برای درمان تنبلی چشم نباید زمان را از دست داد؛ چرا که شاید با یک کار ساده بتوان دید کودک را بهبود بخشید اما اگر زمان طلایی درمان از دست برود صدمه ایجاد شده قابل برگشت نبوده و در هیچ جای دنیا نمی‌توان برای بهبود دید این کودک کاری کرد.
در این عارضه چشم از نظر ظاهری مشکلی ندارد ولی دید آن طبیعی نیست چرا که چشم ارتباط کافی با مراکز بینایی در مغز ندارد و اگر در سنین کودکی که بدن در حال رشد است این اشکال برطرف نشود در بزرگسالی نمی‌توان برای آن کاری کرد.
به همین دلیل در سنین رشد که هنوز ارتباط مغز و چشم کامل شکل نگرفته است زمان محدود برای درمان وجود دارد و در این زمان است که می‌توان ارتباط ضعیف شده چشم با مراکز بینایی در مغز را برقرار و حفظ کرد.
بیماری‌هایی چون انحرافات چشمی، ناهنجاری‌های مادرزادی، آب‌مروارید مادرزادی، کدورت‌های قرنیه، تومورهای چشمی و ضربات به چشم که موجب پارگی قرنیه چشم در سنین کودکی می‌شود می‌تواند موجب تنبلی چشم شود.
شایع‌ترین فرم تنبلی چشم، تنبلی یک‌طرفه چشم است که در آن یک چشم نسبت به چشم دیگر ضعیف‌تر است که در سنین پایین با کمک عینک اصلاح می‌شود و باید گفت قابل درمان‌ترین فرم تنبلی چشم همین نوع است.
در تنبلی چشم یک طرفه به علت اینکه دید چشم آسیب دیده کمتر از چشم دیگر است و در رقابت بین دو چشم، چشم سالم‌تر مراکز بینایی بیشتری را در مغز اشغال می‌کند، دو چشم به اندازه مساوی با مغز مرتبط نشده‌اند و دید چشم آسیب دیده برای همیشه کمتر خواهد شد.
براساس نظر متخصصان مهمترین مسئله در درمان تنبلی چشم این است که همه کودکانی که به ظاهر مشکلی ندارند در سن 3 سالگی از نظر انحرافات چشمی و عیوب انکساری بررسی شوند که خوشبختانه این برنامه به صورت کشوری درآمده است و امیدواریم با افزایش آگاهی والدین در این زمینه شاهد کاهش انواع شایع تنبلی چشم باشیم.
در صورتی که والدین کوچکترین مورد را در کودک خود از قبیل اینکه کودک انحراف چشم دارد، خوب بازی نمی‌کند، از چشمانش به درستی استفاده نمی‌کند و یا وسط مردمک چشم به جای تیره بودن سفید باشد را مشاهده کنند باید حتما کودک را به پزشک ببرند.

منبع:خبرگزاری ایرنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار