موقعیت فعلی شما : خانه/دوران بارداری/مقالات
11147
۱۶ مهر ۱۳۹۵

ایجاد آرامش در بارداری با ماساژدرمانی

خانم های باردار با ماساژ آرام می شوند وضعیت خانم ها در این دوران متفاوت است و خوابیدن و بلندشدن از خواب برایشان سخت و طاقت فرسا است بانوان مبتلا به افسردگی با کم ماساژ درمانی به آرامش خواهند رسیدبهبود کلی در خلق و خو ،کاهش سطوح کورتیزول ،کاهش اضطرابوکاهش درد کمر و پا و بهبود خواب از مزایای ماساژ درمانی در دوران حاملگی به شمار می رود

به گزارش کودک پرس پرس : خانم های باردار با ماساژ آرام می شوند وضعیت خانم ها در این دوران متفاوت است و خوابیدن و بلندشدن از خواب برایشان سخت و طاقت فرسا است بانوان مبتلا به افسردگی با کم ماساژ درمانی به آرامش خواهند رسیدبهبود کلی در خلق و خو  ،کاهش سطوح کورتیزول ،کاهش اضطرابوکاهش درد کمر و پا و بهبود خواب از مزایای ماساژ درمانی در دوران حاملگی به شمار می رود به توصیه های متخصصین در ادامه مطلب اشاره خواهیم کرد

ماساژ بارداری به طور معمول یک ساعت طول می کشد. برخی از ماساژورها از میزهای ماساژ ویژه بارداری استفاده می کنند و برخی دیگر از بالش هایی که به طور ویژه برای این کار طراحی شده اند، بهره می برند تا مادر در حالت راحتی روی پهلوی خود قرار بگیرد.

، ممکن است ماساژ را به عنوان گزینه ای لوکس در نظر بگیرید که گاهی اوقات برای کسب آرامش انجام می شود. اما برخی فواید ماساژ اثبات شده هستند و یکی از مفیدترین زمان ها برای دریافت ماساژ می تواند دوران بارداری باشد. ماساژ بارداری هر گونه ماساژ با استفاده از دست حین بارداری یا پس از آن را شامل می شود.

ماساژ بارداری به طور معمول یک ساعت طول می کشد. برخی از ماساژورها از میزهای ماساژ ویژه بارداری استفاده می کنند و برخی دیگر از بالش هایی که به طور ویژه برای این کار طراحی شده اند، بهره می برند تا مادر در حالت راحتی روی پهلوی خود قرار بگیرد. خوابیدن روی پهلو اغلب راحت‌ترین وضعیت در دوران بارداری محسوب می شود.

فواید احتمالی ماساژ بارداری

مطالعات بسیاری در زمینه ماساژ در دوران بارداری انجام نشده اند. اما یک مطالعه که توسط دانشکده پزشکی دانگشاه میامی انجام شد، نشان داد که ماساژ درمانی می تواند آثار مثبتی به همراه داشته باشد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاهش اضطراب

کاهش درد کمر و پا

بهبود خواب

کاهش سطوح هورمون استرس نورپی‌نفرین

در مطالعه ای دیگر با انجام ماساژ بارداری در بانوان مبتلا به افسردگی پژوهشگران به نتایج زیر دست یافتند:

افزایش سطوح هورمون های سروتونین و دوپامین که احساس خوب در انسان ایجاد می کنند

کاهش سطوح کورتیزول که شاخصی برای استرس است

بهبود کلی در خلق و خو

این پژوهش نشان داد که ماساژ برای جمعیت عمومی فواید دیگری دارد. ماساژ می تواند درد را تسکین دهد، یا می تواند توانایی سیستم ایمنی بدن برای مقابله با ویروس ها و تومورها را تقویت کند.

تکنیک های امن برای ماساژ بانوان باردار

از جمله محبوب‌ترین روش های ماساژ می توان به ماساژ بافت عمیق، ماساژ سوئدی، و ماساژ شیاتسو اشاره کرد.

از دیدگاه علمی، مکانیسم عملکرد ماساژ درمانی همچنان تا حدود زیادی نامشخص باقی مانده است. پژوهش های بیشتری برای درک بهتر این که اعمال انواع مختلف فشار بر بدن چگونه می تواند به موارد زیر کمک کند باید انجام شود:

تسکین درد

تحریک ترشح هورمون هایی خاص مانند سروتونین

بهبود خواب

بهبود پاسخ فیزیولوژیکی آرامش

متخصصان ماساژ بارداری تکنیک های خود را برای رسیدگی به تغییرات ایجاد شده در بدن بانوان طی دوران بارداری منطبق می کنند. به عنوان مثال، حجم خون طی دوران بارداری به طور قابل توجهی – به اندازه ۵۰ درصد – افزایش می یابد. جریان خون به پاها اغلب ضعیف می شود. و سطوح ضد انعقادها – برای جلوگیری از خونریزی بیش از حد هنگام زایمان شکل می گیرند – در خون به طور طبیعی افزایش می یابد.

این تغییرات گردش خون بانوان باردار را در معرض خطر لخته شدن خون در پاها قرار می دهند. برای اطمینان خاطر، متخصصان ماساژ بارداری از ماساژ عمیق و فشار قوی روی پاها پرهیز می کند. اعمال فشار قوی می تواند به حرکت لخته خون منجر شود. در مقابل، آنها از ضربات و لمس های آرام و سبک روی پاها استفاده می کنند. از جمله انواع ماساژ که نباید روی پاها صورت بگیرند می توان به ماساژ بافت عمیق، طب فشاری عمیق، شیاتسو، و ضربه زنی تند و شدید اشاره کرد.

برخی ماساژورها از ماساژ ناحیه شکم پرهیز می کنند، و برخی دیگر لمس و حرکات نرم و سرخوردنی را توصیه می کنند.

برخی پزشکان در توصیه ماساژ برای بانوان باردار تامل می کنند زیرا تنوع بسیاری در شیوه های آموزش وجود دارند. همانند بسیاری از اشکال پزشکی مکمل، ماساژ درمانی طی دوران بارداری به صورت گسترده و با کیفیت بالا مورد مطالعه قرار نگرفته است. یکی از حوزه هایی که بحث درباره آن مطرح است به بی خطر بودن یا نبودن ماساژ طی سه ماه نخست بارداری باز می گردد.

به واسطه پتانسیل سقط جنین، بسیاری از ماساژورها طی سه ماه نخست بارداری ماساژ را انجام نمی دهند. برخی دیگر از کارشناسان ماساژ بارداری به این نکته اشاره دارند که ماساژ به خودی خود موجب سقط جنین نمی شود، اما مطالعات دقیقی درباره پیوند بین این دو انجام نشده است. از آنجایی که بسیاری از موارد سقط جنین طی سه ماه نخست بارداری رخ می دهند، برخی ماساژورها و پزشکان پرهیز از انجام ماساژ در این بازه زمانی برای جلوگیری از هر گونه اتفاق احتمالی را توصیه می کنند.

هر بانوی باردار پیش از دریافت ماساژ باید با پزشک خود مشورت کند و به ماساژورهایی آموزش دیده و دارای گواهینامه مراجعه کند.

چه زمانی باید از ماساژ بارداری پرهیز کرد؟

از آنجایی که پژوهش ها در این زمینه اندک هستند، بسیاری از پزشکان اتخاذ رویکردی محافظه کارانه را توصیه می کنند. آنها ممکن است حتی پرهیز از ماساژ را توصیه کنند. همواره پیش از دریافت ماساژ با پزشک خود مشورت کنید، به ویژه اگر:

شما دچار تهوع، استفراغ، یا بیماری صبحگاهی می شوید.

شما در معرض خطر سقط جنین قرار دارید.

شما یک بارداری پر خطر مانند جدا شدن جفت یا زایمان زودرس را تجربه می کنید.

 

 

 

منبع: دکترسلام

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار