11084
۱۶ مهر ۱۳۹۵

مصرف شیر در بارداری موجب رشد بهتر جنین

وزن هنگام تولد مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده میزان سلامت نوزادان است و گزینه‌ای پراهمیت در تکامل بعدی شیرخواران و کودکان محسوب می‌شود. احتمال مرگ و میر نوزادان کم‌ وزن به مراتب بیش از نوزادان با وزن طبیعی است و متاسفانه نوزادان کم‌وزن 3-2 برابر بیشتر در معرض عوارض متعدد عصبی، چشمی، شنوایی و عقب‌ماندگی‌های ذهنی‌ قرار دارند و شانس ناهنجاری‌های مادرزادی و مشکلات تنفسی در این کودکان به مراتب بیشتر است. محققان بر این عقیده اند که مصرف شیر گاو توسط مادر باردار اثرات مثبتی بر رشد جنین و تکامل عصبی آنها دارد.

به گزارش کودک پرس پرس : وزن هنگام تولد مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده میزان سلامت نوزادان است و گزینه‌ای پراهمیت در تکامل بعدی شیرخواران و کودکان محسوب می‌شود. احتمال مرگ و میر نوزادان کم‌ وزن به مراتب بیش از نوزادان با وزن طبیعی است و متاسفانه نوزادان کم‌وزن 3-2 برابر بیشتر در معرض عوارض متعدد عصبی،  چشمی، شنوایی و عقب‌ماندگی‌های ذهنی‌ قرار دارند و شانس ناهنجاری‌های مادرزادی و مشکلات تنفسی در این کودکان به مراتب بیشتر است.  محققان بر این عقیده اند که مصرف شیر گاو توسط مادر باردار اثرات مثبتی بر رشد جنین و تکامل عصبی آنها دارد.

به این منظور در مطالعه ای که در مجله ی   American Journal of Clinical Nutritionبه چاپ رسیده است ،3405 مادر باردار در یک بررسی شرکت کرده و پرسشنامه بسامد خوراک را به منظور جمع آوری اطلاعات غذایی و مقدار مصرف شیر در 3 ماهه اول بارداری تکمیل نمودند. پس از آن دور سر جنین، طول استخوان ران  و وزن در 3 ماهه دوم  و سوم به وسیله اولترا سونوگرافی تخمین زده شد.

نتایج بررسی های انجام شده نشان داد که مصرف شیر بیش از 3 لیوان در روز با وزن گیری جنین در 3 ماهه سوم بارداری در رابطه مستقیم است.  وزن هنگام تولد این نوزادان حدود 135 گرم بیشتر از نوزادانی بود که مادران آنها در طول بارداری شیر مصرف نکرده اند یا مقدار مصرف شیر آنها محدود به یک لیوان بوده است.همچنین اندازه دور سر این نوزادان، cm3/2 بیشتر از دیگر نوزادان بوده است. البته مصرف شیر توسط مادر بر رشد قدی جنین تاثیر نداشته است.

دانشمندان بر این اعتقاداند که این تاثیرات مربوط به پروتئین شیر و یا ترکیبات نزدیک به آن بوده و کربوهیدرات و چربی موجود در شیر بر روند افزایش وزن جنین بی تاثیر است. البته به نظر می آید این تاثیر منحصر به پروتئین موجود در شیر و لبنیات می باشد و دریافت پروتئین از منابع دیگر، تاثیر فزاینده ای بر وزن هنگام تولد نوزادان نخواهد داشت.

نکته عملی: همانطور که این بررسی نشان داد مصرف شیر توسط مادر باردار  بر وزن هنگام تولد نوزاد تاثیرگذار است،  بنابراین به منظور وزن گیری مناسب جنین و به دنیا آمدن نوزاد سالم و با وزن مناسب، توصیه می شود که مادران باردار از 3 ماهه اول بارداری حداقل روزی 3  لیوان شیر بنوشند .

منبع: رژیم درمانی نوین

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار