10982
۱۵ آبان ۱۳۹۵

یک سال حبس مجازات بازدارنده‌ای برای کودک فروشی نیست

متاسفانه تعداد کودکان کار و کودک فروشی روبه افزایش است، البته قانونگذاردر قانون مدنی و قانون حمایت ازخانواده قوانینی رادرجهت حمایت ازکودکان مطرح کرده و مهم ترین موضوع در این حوزه قانون حمایت از کودکان و نوجوانان مصوب سال 81 است.
به گزارش کودک پرس پرس :عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر تشدید مجازات متخلفان در حوزه کودک‌فروشی، گفت: برای رفع معضل کودک فروشی نباید تنها به مبارزه محدود شد بلکه باید دلایل افزایش کودک فروشی ریشه یابی شود.

شکور پورحسین با اشاره به اینکه افزایش تعداد کودکان کار و کودک فروشی یکی از آسیب‌های جدی اجتماعی امروز جامعه است، گفت: متاسفانه تعداد کودکان کار و کودک فروشی روبه افزایش است، البته قانونگذاردر قانون مدنی و قانون حمایت ازخانواده قوانینی رادرجهت حمایت ازکودکان مطرح کرده و مهم ترین موضوع در این حوزه قانون حمایت از کودکان و نوجوانان مصوب سال 81 است.

نماینده مردم پارس آباد درمجلس شورای اسلامی، افزود: درماده 3 این قانون به طورمشخص مطرح شده هرگونه خرید، فروش و بهره کشی از کودکان به منظور ارتکاب اقدامات خلاف از قبیل قاچاق ممنوع بوده و علاوه برجبران خسارت متهم از 6 ماه تا یکسال حبس محکوم می شود، بنابراین کودک فروشی و نوزاد فروشی درقوانین جزایی ایران جرم انگاری شده است و حتی دربرخی قوانین مانند مجازات اسلامی موضوعاتی مانند رها کردن طفل هم جرم انگاری شده است.

وی با تاکید بر اینکه حضانت کودک برعهده والدین است، تصریح کرد: هیچ پدرو مادری حق رها کردن طفل رانداشته و اگر این اقدام انجام شود، فرد خاطی به 6 ماه تا یکسال حبس محکوم می شود، همچنین درقانون به کارگیری کودکان برای تکدی گری هم جرم انگاری شده است؛ یعنی افرادی که اطفال صغیر را برای تکدی گری به کارگیرند به 3 ماه تا 2 سال حبس محکوم می شوند، همچنین درقانون مواد مخدرهم به این موضوع توجه ویژه شده و برای متخلفان درحوزه کودکان مجازات سنگینی درنظرگرفته است.

پورحسین با بیان اینکه مجازات رها کردن کودک وخرید وفروش کودکان بسیار سبک است، گفت: برای جلوگیری از خرید  وفروش کودکان باید مجازات سخت تر و سنگین تری را درنظر گرفت، به عنوان مثال دربحث آدم ربایی فرد متهم به 5 تا 15 سال حبس محکوم می شود؛ بنابراین چطورممکن است برای خرید و فروش کودک بی پناه قانونگذار مجازات سبک‌تری درنظر گرفته شود بنابراین مجلس باید در این زمینه ورود کرده و مجازات را دراین خصوص تشدید کند.

این نماینده مردم درمجلس دهم بااشاره به اینکه توجه به علل کودک فروشی از اهمیت بسزایی برخوردار است، گفت: متاسفانه بیشتر خانواده هایی که از توان مالی برخوردار نیستند اقدام به این کارمی کنند بنابراین دولت به ویژه سازمان بهزیستی باید از این افراد حمایت جدی کند؛ ضمن اینکه قوه قضاییه باید با مجرمان و متهمان دراین خصوص با شدت بیشتری عمل کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مبارزات جدی در بحث آسیب های اجتماعی و مقابله با کودک فروشی جدی نیست، افزود: به طورحتم مبارزه به تنهایی به درجهت کاهش معضلاتی مانند کودک فروشی کافی نیست و می توان با برنامه ریزی منسجم با ریشه های افزایش آسیب های اجتماعی مقابله کرد.

منبع: خبرفارسی

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار