10821
۱۲ مهر ۱۳۹۵

آیا نوزادتان شبیه به شماست ؟

از میان میلیون ها احتمال ژنتیکی در جهان، فرزند شما با مجموعه بی همتایی که از پدر و مادرش هدیه گرفته، متولد می شود.

به گزارش کودک پرس پرس : در زمان لقاح، کرومزوم مادر و پدر برای شکل گیری جنس فرزند با هم مخلوط می شوند. تخمک مادر همیشه کرومزوم X (کرومزوم جنس ماده) راحمل می کند، ولی اسپرم مرد هم کرومزوم X وهم کرومزومY(کرومزوم جنس نر) را حمل می کند وهنگام لقاح یکی از آنها را اهدا می کند. بطور خلاصه، کرومزوم اهدایی از طرف پدر در مورد جنس نوزاد تصمیم گیرنده است. (بنابراین زمانی که مردی همسر خود را بدلیل زایمان فرزند دختر سرزنش می کند، در واقع این خود اوست که باید مورد سرزنش قرار گیرد).

در حقیقت تصورمرسوم نسبت 50/50 برای تولد بین دختران و پسران تصورغلطی است. درواقع نسبت تولد پسرها درسال نسبت به دخترها بیشتر است، چرا؟
براساس آمار گزارش شده در سال 2005، سازمان جهانی کنترل و جلوگیری از بیماری ها ، نوزادان پسر بیشتر مستعد پذیرش بیماری ها هستند و از تلفات بیشتری نیز برخوردار هستند. بنابرهمین گزارش، تولد بیشتر نوزاد پسر نسبت به دخترها ، احتمالا راه حل طبیعت برای برقراری توازن بین دختران و پسران در جهان است.

تخمک و اسپرم تعیین کننده جنس فرزند و همچنین دربرگیرنده تمامی ژن های مختلف تاثیر گذاربرجنبه های دیگرمانند: وضع ظاهری، شخصیت و سلامت فرزند ما می باشند. هر کدام از والدین 23 کرومزوم اهدا می کند، که مجموعا 46 کرومزوم یا 23 جفت هستند. هر کرومزوم هزاران ژن را با خود حمل می کند، که علت شباهت نوزاد با والدین را توضیح می دهد، ضمن اینکه هرنوزاد ویژگی های متفاوت خود را نیز دارد.

تصويري از آينده
درحالیکه وب سایت هایی مثل www.morphthing.com که در آن می توان از ادغام صورت پدر و مادر، صورت نوزادان بدنیا نیامده را ترسیم کرد، موجب سرگرمی است. اما نتیجه ادغام صورت پدر و مادر نمی تواند نشان دهنده صورت واقعی فرزند شما باشد. دکتر لوئیس بارتوشسکی متخصص علم ژنتیک در مرکز سلامتی کریستین در شهر نیوارک می گوید: ده ها وشاید صدها ژن از والدین در شکل گیری نوزاد تاثیر دارند و به احتمال بسیار ضعیفی فقط یک نوع از ژن (که گاهی اوقات ژن جهش یافته یا mutation است) می تواند اثر بسیار مهمی داشته باشد راه ساده ای برای دانستن شکل دقیق نوزاد وجود ندارد، او می تواند شبیه مادر، پدر یا چیزی بین این دو باشد.

محققین می گویند: پیش بینی دقیق صفاتی مثل رنگ پوست، چشم، مو و بلندی قد کار بسیار پیچیده ای است. البته نوزادی که خویشاوندان پدری و مادریش چشم های قهوه ای رنگ دارند، به احتمال زیاد رنگ چشم قهوه ای را به ارث می برد، اما نوزادی که خویشاوندانی با رنگ چشم های مختلف دارد می تواند هر سایه ای از رنگ ها را داشته باشد. که نتیجه مخلوط شدن چندین ژن است. جداول مقایسه ای نیز برای این کار جواب دقیقی نمی دهد. برای جستجو در نشانه های ارثی باید به شجره خانواده مراجعه کرد و مشخصات دیده شده در چند نسل گذشته را بررسی کرد. چه کسی می داند، شاید چشمان سبز مادر بزرگتان دوباره در فرزند شما ظاهر شود.

گاهی اوقات بنظر می رسد نوزادی بدون هیچگونه شباهتی با والدین بدنیا می آید. اما زمانیکه یک کودک با موهای قرمز در خانواده ای بدنیا می آید، که هیچگونه زمینه ای برای این رنگ مو را در والدین نمی توان یافت، مقصرکیست؟ بنابر گفته های دکتر بارتوشسکی، ویژگی های بارز شخصیتی ممکن است از طریق جهش ژنتیکی آشکار شود .

ارزيابي خطرات
بارتوشسکی می گوید: صدها اختلال در رابطه با تغییرات در یک ژن یا یک جفت ژن وجود دارد، اما هرکدام از آنان به ندرت رخ می دهد. اگر شما در مورد تاریخچه یک بیماری ارثی در خانواده خود خبر دارید یا به قومیتی با خطرات مضاعف ژنتیکی تعلق دارید ویا سن شما بیش از 35 سال است، حتما باید قبل از لقاح بدنبال مشاوره ژنتیکی باشید.

الیزابت کیارنی رئیس جمعیت ملی مشاوران ژنتیک امریکا می گوید: مشاورین ژنتیک هم در علم ژنتیک و هم در امر مشاوره تعلیم دیده اند. گاهی اوقات برای نشان دادن خطر بروز یک وضعیت ارثی در نوزاد، تاریخچه فامیلی کافی نیست و با اطلاع از شجره فامیلی یک زوج به آنها انجام آزمایشی را پیشنهاد می کنند.

اگر والدین با قبول خطرات بیماری ژنتیکی مصمم به بچه دار شدن هستند، می توانند روش لقاح آزمایشگاهی را انتخاب کنند، که در آنصورت می توانند قدرت کنترل بر انتقال، یک بیماری خطرناک از طریق ژن ها به جنین را داشته باشند. روش های انتخابی دیگری نیز احتمالا وجود دارد.

فکر کردن به احتمالات و چیزهای ناخوشآیند در این دوران کار ساده ای است، اما باید درمورد بارداری خود مثبت اندیش باشید. بهتر است آرامش خود را بخاطر نوزادتان حفظ کنید ، به احتمال زیاد او قوی و سالم با آینده ای روشن بدنیا خواهد آمد. زمانی که به کوچولوی عزیزتان فکر می کنید، او زیبای خفته ای با ترکیبی از ژن های شما و همسرتان خواهد بود.

توضيحات علمي، مثال هاي عملي
در اینجا بحث طبیعت در برابر طبیعت به میان می آید. بعضی از ویژگی های شخصیتی به ژن ها مربوط می شوند، در حالیکه موارد دیگر برگرفته از محیط اطراف می باشد. عوامل محیطی می توانند بر قد، وزن ، شکل ظاهری و شخصیت نوزاد تاثیر گذار باشد ( ورزش، خواب خوب، غذای سالم را جزو وظایف خود بدانید و از هر نوع دود سیگار و غذاهای آماده دوری کنید).

والدین باید مسئولیت تمامی رفتارهای فرشته گونه یا خشن کودک خود را بر عهده بگیرند. والدین تاثیر بسیار زیادی بر رفتار و تصمیم گیری های نوزاد خود دارند، مخصوصا در سالهای اول و قبل از اینکه نقش همسالانش نمایان شود. کوچولوها به والدین خود نگاه می کنند و متوجه هر حرکت آنان هستند، برداشتن چیزی، روابط با خویشاوندان، راه های برقراری ارتباط با دیگران، برخورد با مشکلات ، عادات کاری و تمامی برداشت شما از دنیای خارج بطورعمومی، مثال هایی هستند که به کودکان منتقل می شود.

بچه شما بیشتر شبیه به چه کسی است؟
20 در صد مادر
39 درصد پدر
32 درصد ترکیبی از پدر و مادر
2 درصد مادر بزرگ
3 درصد پدر بزرگ
2 در صد خویشاوندان دیگر
2 در صد هیچکدام از موارد ذکر شده

چرا بعضی از بچه ها بیشتر شبیه پدر تا مادرشان هستند؟ هیچ دلیل ژنتیکی برای این سوال وجود ندارد. اما اینکه چرا بچه بدون مو یا با چین و چروک های فراوان بدنیا می آید، احتمالا به مسائل ژنتیکی مربوط می شود.

چند نفر از ما حقیقتا می داند که بچه چگونه بوجود می آید؟
اسپرم وارد تخمک می شود، این داستان کوتاهی است که به کودک کنجکاو ده ساله می گوئیم، اما واقعیت چیزی بیش از این است. هر اسپرماتوزوم و تخمک شامل دستورات ژنتیکی بیشماری است و زمانی که آنها به هم می رسند، بسیاری از شخصیت های آینده کودک در آن لحظه شکل می گیرد. آموزش این روند به ما امکان می دهد تا بتوانیم در بروز توانایی های نوزادمان دخیل باشیم (بعلاوه این می تواند سرگرمی خوبی باشد)

 

منبع: نی نی بان 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار