10717
۱۲ مهر ۱۳۹۵

وزن گیری مناسب در دوران بارداری

بسیاری از مادران نگران افزایش وزن در دوران بارداری هستند و گاهی نیز این افزایش وزن خطرناک و علامت اختلالی در وضعیت آنهاست. از این رو قصد داریم دراین بخش شما را با مواردی دراین حوزه آشنا کنیم:

به گزارش کودک پرس پرس : چه راضی باشید چه نباشید افزایش وزن در دوران بارداری غیرقابل اجتناب است زیرا رشد و تکامل جنین وابسته به اضافه وزن مادر است.
اما آنچه باید مدنظر داشت این است که حد و مرز و قوانینی هم در مورد این افزایش وزن وجود دارد. افزایش میزان متناسب وزن به سلامت و رشد کودک کمک می کند و کاهش آن پس از زایمان نیز ساده تر خواهد بود.

بهتر است خانم ها قبل از بارداری تحت نظر پزشک باشند تا هم در بهترین وضعیت جسمی و بدنی اقدام به بچه دار شدن نمایند و هم ا ینکه توصیه های متخصص را مدنظر قرار دهند. اما آنچه باید مورد توجه قرارگیرد این است که یک وزن خاص برای دوران بارداری معین نشده است و میزان اضافه وزن نیز بستگی به عوامل گوناگونی از جمله وزن مادر، قبل از بارداری و وضعیت سلامت جنین و قندخون و فشارخون مادر در دوران بارداری دارد. متخصصان معتقدند که اگر وزن مادر قبل از دوران بارداری کمتر از حد طبیعی بوده، می تواند در این دوران ۲۰-۱۴ کیلو افزایش وزن داشته باشد. اگر وزن مادر قبل از بارداری درحد طبیعی بوده بین ۱۷.۵- ۱۲.۵ کیلو اضافه وزن مورد قبول می باشد.
اگر مادر قبل از شروع بارداری اضافه وزن داشته باید مراقب باشد که دراین دوران می تواند بین ۱۲.۵- ۷.۵ کیلو افزایش وزن داشته باشد و نهایتا اگر دچار چاقی بوده باشد اضافه وزن او در دوران بارداری نباید بیشتر از ۷.۵ کیلو باشد.
البته لازم به ذکر است که اگر مادری باردار باشد و مشخص شود که دو جنین در شکم دارد و به عبارت دیگر فرزندان او دوقلو هستند می تواند اضافه وزنی بیشتر از موارد فوق و نهایتاً بین ۱۷.۵ تا ۲۲.۵ کیلو داشته باشد.
● وقتی دچار اضافه وزن هستید
با وجود اینکه اضافه وزن موجب بروز عوارضی از جمله دیابت بارداری و افزایش فشار خون دراین دوران می شود اما باید به یاد داشته باشید که دوران بارداری زمان مناسبی برای کاهش وزن نمی باشد.
حتی افرادی که دارای اضافه وزن هستند در دوران بارداری نیز باید وزن بیشتری پیدا کنند و پس از زایمان به فکر تنظیم و کنترل وزن خود باشند.
اگر به میزان کافی کالری دریافت نکنید بدن از ذخیره خود به جنین می دهد اما در این مرحله رشد جنین به اندازه کافی نخواهد بود و ممکن است در اواسط دوران رشد با مشکلاتی مواجه شود.
اما می توانید پس از زایمان و ۶ ماه بعداز آن به فکر کاهش وزن و رسیدن به وزن دلخواه باشید.
● وقتی کم وزن هستید
اگر کم وزن هستید باید در دوران بارداری به اندازه کافی وزن خود را افزایش دهید به خصوص در نیمه دوم بارداری که زمان رشد و وزن گیری جنین است.
درغیر این صورت ممکن است دچار زایمان زودرس شوید یا کودک در زمان تولد کم وزن تر از حد متوسط باشد.
● این وزن اضافه چه می شود؟
چنانچه وزن طبیعی کودک در زمان تولد را ۳.۵ تا ۴ کیلو درنظر بگیریم بقیه اضافه وزن به شرح زیر خواهد بود:
▪ جنین ۳.۵ تا ۴ کیلوگرم
▪ افزایش حجم سینه ها .۰۵ تا ۱.۵ کیلوگرم
▪ افزایش وزن رحم ۱ کیلوگرم
▪ جفت ۰.۵ تا ۱ کیلوگرم
▪ مایع امنیوتیک ۱ کیلوگرم
▪ افزایش حجم خون ۱.۵ تا ۲ کیلو
▪ افزایش حجم مایعات ۱ تا ۱.۵ کیلو
▪ ذخیره چربی ۳ تا ۴ کیلو
▪ در مجموع ۱۲ تا ۱۷ کیلو
● وزن گیری
در سه ماهه اول بارداری عموماً نیاز به افزایش وزن چندانی نخواهد بود. این خبر خوبی است برای افرادی که دراین زمان دچار تهوع و بی میلی نسبت به غذا هستند.
اگر در وزن مناسبی باشید می توانید در چند ماه اول فقط چند کیلو وزن بگیرید. این کار را با افزودن روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ کالری انجام دهید.
با خوردن ماست کم چرب و یک لیوان آب میوه غنی شده با کلسیم در طول روز این میزان کالری تامین می شود.
لازم به ذکر است که در سه ماهه دوم و سوم بارداری افزایش وزن اهمیت بیشتری پیدا می کند. به ویژه اگر در آغاز وزن مناسبی داشته اید.
به بیان دیگر دراین زمان تا آخر بارداری افزایش ماهانه ۱ تا ۲ کیلو کافی است. البته اگر با وزن کم باردار شده اید می توانید افزایش کالری روزانه را به ۳۰۰ تا ۵۰۰ کالری افزایش دهید.
● فهرست موادغذایی
به سادگی می توان با خوردن کمی شیرینی و یا چیپس وزن خود را افزایش داد. اما این کار مواد لازم برای تغذیه سالم را به کودک شما نمی دهد.
بیش از حد خوردن نیز کمکی نمی کند بنابراین موادغذایی زیر را در برنامه خود قرار دهید:
▪ برای دریافت غلات کامل می توانید از نان گندم کامل یا ماکارونی استفاده کنید.
▪ مقدار بیشتر شیر را با مصرف شیر کم چرب جبران نمایید.
▪ میوه بیشتر را جایگزین کیک و شیرینی کنید.
▪ درهنگام شام بهتر است به جای نان از سالاد و حبوبات پخته شده مانند لوبیا یا عدس استفاده کنید.
▪ از آب میوه های غنی شده با کلسیم غافل نشوید.
▪ تحت نظر متخصص باشید
در تمام دوران بارداری بهتر است تحت نظر متخصص باشید تا نحوه و میزان افزایش وزن شما را به دقت مورد بررسی قرار دهد.

 

منبع: ویستا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار