10708
۱۲ مهر ۱۳۹۵

به نینیتون خوابیده شیر ندین !!

به نوزادتان در حالت خوابيده شير ندهيد. او را در وضعيت نيمه نشسته قرار دهيد و تا پايان شيردهي، اين وضعيت را حفظ كنيد

به گزارش کودک پرس پرس : بهترين حالت براي خوابيدن نوزادتان اين است كه او را در زاويه 30درجه به پهلو بخوابانيد. در چرخاندن او به پهلو اغراق نكنيد. خفگي ناشي از برگشتن نوزاد و مسدود شدن بيني و دهانش به‌دلیل افتادن روي بالش، يكي از شايع‌ترين دلايل مرگ نوزادان است.
2. از يكي از بالش‌هاي خودتان براي خواباندن نوزادتان استفاده كنيد. تنها گردنش را روي بالش قرار دهيد و او را تا كمر روي بالش بگذاريد تا به كمرش فشار نيايد. نوزادان مبتلا به ريفلاكس بايد روي يك سطح شيب‌دار خوابانده شوند، پس اگر نمي‌خواهيد از بالش خودتان استفاده كنيد، تخت او را به شيوه‌اي مطمئن، شيب‌دار كنيد.
3. حتي اگر مي‌خواهيد يك لحظه از نوزادتان دور شويد، او را به پشت نخوابانيد. به پشت خواباندن هم بي‌قراري نوزادان مبتلا به ريفلاكس را بيشتر مي‌كند و هم مي‌تواند در يك لحظه غافل شدن شما (حتي به اندازه فرصتي براي شستن دست‌هاي‌تان) به قيمت جان فرزند شما تمام شود.
4. حتما شما هم از اطرافيان‌تان اين جمله را مي‌شنويد «حسابي بهش شير بده تا زود بزرگ شه!» ممكن است براي شما هم زودتر بزرگ شدن او يك آرزو باشد اما با اين كار بيماري‌اش را تشديد مي‌كنيد. بهتر است به‌جاي دادن حجم زيادي از غذا در يك وعده، تعداد وعده‌هاي غذا خوردنش را بيشتر و حجم شيرش در هر وعده را كم كنيد. بد نيست دو ساعت يك‌بار به نوزادتان شير دهيد اما حجم وعده‌ها را كمتر كنيد.
5. يك بار در ميان‌وعده شيردهي و يك‌بار در پايانش آروغ نوزادتان را بگيريد. كمرش را به سينه‌تان بچسبانيد، يك دست را زير باسن و دست ديگر را روي سينه‌اش بگيريد و حتي اگر لازم است بيشتر از 10دقيقه او را در اين وضعيت بگيريد و راه برويد. بهترين راه براي كاهش ريفلاكس‌هاي نوزادتان اين است كه او را تا مدتي بعد از شير دادن (يعني حدود 20 تا 30 دقيقه) در حالت عمودي نگه داريد و بدون فشار آوردن به شكمش، منتظر آسان شدن هضم شير برايش بمانيد.
6. اگر نوزادتان شير مادر مي‌خورد، مراقب تغذيه خودتان باشيد. ادويه را از رژيم‌تان حذف كنيد و درصورتي كه مشكل‌تان نوزادتان تشديد شد، با پزشك‌تان درمورد خوراكي‌هاي ديگري كه بايد از رژيم غذايي‌تان حذف كنيد، مشورت كنيد. تصور نكنيد تنها فلفل و آويشن را بايد از غذاهاي‌تان حذف كنيد. حتي خوردن قهوه يا چاي عطردار هم مي‌تواند نشانه‌هاي ريفلاكس را در نوزادتان تشديد كند.
7. به نوزادتان در حالت خوابيده شير ندهيد. او را در وضعيت نيمه نشسته قرار دهيد و تا پايان شيردهي، اين وضعيت را حفظ كنيد. خوابيده شير خوردن حتي بيشتر از بلافاصله خوابيدن بعد از شيردهي مي‌تواند به نوزادتان آسيب بزند.
8. اگر بين وعده‌هاي شيردهي نوزادتان گريه مي‌كند، سينه را از دهانش بيرون مي‌اندازد و صورتش را در هم مي‌كشد، گردنش را به يك طرف بيش از اندازه و به‌شدت خم مي‌كند، هنگام دفع بيش از اندازه به خودش فشار مي‌آورد و شير را بعد از هر وعده از دهانش بيرون مي‌ريزد، چاره‌اي جز مراجعه به پزشك و كمك گرفتن از دارو براي درمان اين مشكل نداريد. درست است كه تلاش‌هاي شما مي‌تواند ريفلاكس نوزادتان را كمتر كند، اما گاهي همه اين تلاش‌ها بدون دارو درماني بي‌نتيجه مي‌ماند و به تشديد مشكل منجر مي‌شود.
9. گاهي حساسيت نوزادتان به شير گاوي كه مي‌خوريد، مي‌تواند ريفلاكسش را تشديد كند. براي مطمئن شدن از اين موضوع، چند روزي خوردن شير گاو و ديگر لبنيات را كنار بگذاريد و تاثيرش را در وضعيت فرزندتان مشاهده كنيد. شايد حذف آنها از برنامه غذايي شما بتواند ريفلاكسش را كمتر كند. يادتان نرود كه حتي غذاها و خوراكي‌هايي كه در آنها لبنيات گاوي به‌كار رفته هم مي‌توانند مشكل فرزندتان را تشديد كنند.
10. براي خلاص شدن از ريفلاكس گذشته از انجام توصيه‌هاي پزشك كودك‌تان، بايد صبور هم باشيد. 70درصد نوزاداني كه اين مشكل را دارند تا پايان سه ماهگي به شكل قابل‌توجهي علائم‌شان كاهش پيدا مي‌كند يا به‌طور كامل درمان مي‌شوند و نوزادان ديگري كه تحت درمان قرار مي‌گيرند تا پايان شش ماهگي از اين مشكل خلاص مي‌شوند.

 

 

منبع: نیک صالحی 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار