موقعیت فعلی شما : خانه/استانها/دسته بندی نشده
10645
۱۱ آبان ۱۳۹۵

کارگاه آموزشی کودک و توسعه فرهنگ حفاظت در تخت جمشید برگزار شد

کارگاه آموزشی کودک و توسعه فرهنگ حفاظت از میراث فرهنگی با هدف معرفی میراث فرهنگی˛ بیان ارزش و اهمیت آن و نحوه حفاظت و نگهداری آثار تاریخی برای 100 نفر از دانش آموزان مقطع ابتدایی برگزار شد.

به گزارش کودک پرسپایگاه میراث جهانی تخت جمشید در مطلب ارسالی ازقول مدیر این پایگاه اعلام کرد: در تمام کشورها، مقطع ابتدایی مهمترین مقطع تحصیلی به شمار می رود دوره ای که پایه های شخصیت انسان در آن شکل می گیرد و در نتیجه فرهنگ سازی در این رده سنی در زمینه میراث فرهنگی می تواند نقش به سزایی در ایجاد و توسعه فرهنگ حفاظت داشته باشد.
مسعود رضایی منفرد گفت: نهادینه شدن فرهنگ حفاظت از میراث فرهنگی و طبیعی می تواند زمینه ای باشد تا افراد، فرهنگ حفاظت و صیانت از آثار تاریخی و طبیعی را از کودکی آموزش ببینند، با فرهنگ و تاریخ منطقه خود آشنا شوند، لزوم حفاظت از آن را بیاموزند و در بزرگسالی علاوه بر اینکه به فرهنگ و تاریخ دیگر مناطق احترام خواهند گذاشت، آموزه های فرهنگی را که در ذهن و باورشان نقش بسته، از نسلی به نسل دیگر منتقل کنند.
همچنین مسعود حیدری فرمانده یگان حفاظت تخت جمشید با اشاره به آمار بالای بازدید مردم از آثار تاریخی تخت جمشید گفت: متأسفانه بارها شاهد بوده ایم برخی مردم هنگام بازدید از سایت‌ تاریخی بدون توجه به هشدارهای مراقبین آثار و مأموران یگان حفاظت، بدلیل اقدامات ناآگاهانه موجب تخریب و یا تهدید بخشی از آثار می شوند.
وی ادامه داد:مثلا هنگام بازدید از سایت‌ تاریخی، کودکان خود را بر روی آثار تاریخی چون سر ستون ها و مجسمه ها گذاشته اند تا از آنها عکس یادگاری بگیرند یا بر روی دیوارهای گلی راه می روند و از مناطق محصور شده عبور می کنند و یا بر روی نقش ها دست می کشند.
حیدری گفت:این اقدامات همگی مبین بی توجهی اینگونه افراد نسبت به حفاظت از میراث فرهنگی است. حال در این جمع اگر کودکی آموزش های لازم ضمن بازدید را فرا گرفته باشد، بی شک به واسطه وی، والدین و سایر اعضای خانواده نیز آگاه و ملزم به رعایت قوانین بازدید از آثار تاریخی می شوند.
فرمانده یگان حفاظت تخت جمشید ادامه داد: هر چند میراث فرهنگی به عنوان متولی حفاظت از این آثار است اما آنچنان خوشایند هم نیست که در نقطه نقطه مکان تاریخی مأموری برای حفاظت و اعلام هشدار، گذاشته شود، بی شک بخش مهمی از حفاظت آثار در گرو اقدامات شهروندان عادی به عنوان میراث داران این آثار ارزشمند است.
حیدری بیان کرد: شهروندان یک جامعه میراث داران واقعی به شمار می روند و زمانی که نسبت به اهمیت حفظ و نگهداری آنها آگاه شوند خود حافظ میراث فرهنگی می شوند.
در این کارگاه آموزشی 100 نفر از دانش آموزان مقطع ابتدایی با حضور در سالن اجتماعات تخت جمشید مبانی کلی بازدید از آثار تاریخی را فرا گرفتند و پس از آن ضمن بازدید از محوطه تخت جمشید، با تاریخچه بنا، نحوه ساخت و ساز آن، ضرورت حفاظت از سایت تاریخی به ویژه نقاط آسیب پذیر آشنا شدند.
بازدید از موزه تخت جمشید نیز بخش نهایی این کارگاه آموزشی بود.

منبع:خبرگزاری ایرنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار