موقعیت فعلی شما : خانه/مشکلات تربیتی/مقالات
10334
۰۸ مهر ۱۳۹۵

بازیهای بومی و سنتی را احیا کنیم…

گیم نت ها، پلی استیشن ها، گوشی های اندورید با انواع بازی های مختلف امروزه مانند نقل و نبات اوقات فراغت نوجوانان و جوانان را پر کرده اند، جوانانی که شاید اکثر اوقات خود را صرف بازی هایی در صفحه چند سانتی متر مربعی گوشی های خود می کنند.

به گزارش کودک پرس : گیم نت ها، پلی استیشن ها، گوشی های اندورید با انواع بازی های مختلف امروزه مانند نقل و نبات اوقات فراغت نوجوانان و جوانان را پر کرده اند، جوانانی که شاید اکثر اوقات خود را صرف بازی هایی در صفحه چند سانتی متر مربعی گوشی های خود می کنند.

امروزه خیلی از بازی ها برایمان به یادگاری تبدیل شده است، گذشت آن زمان که کودکان کنار هم مشغول بازی های دسته جمعی از جمله هفت سنگ، وسطی، قایم باشک بازی و غیره بودند، امروزه کودکان تا به سنی می رسند که بتوانند صحبت کرده و با وسایل اطراف خود آشنا شوند با گوشی پدر و مادر خود مشغول بازی شده و یا حتی در برخی از خانواده ها با خرید تبلت و یا گوشی برای خود کودکان سرگرم این موضوعات می شوند.

محققان معتقدند کم تحرکی و دور بودن کودکان از همسالان، افسردگی و بیماری های مختلف را برای آینده آنها به ارمغان دارد.

نقش بازی در تقویت اعتماد به نفس، افزایش خلاقیت، آموزش علوم پایه، تقویت قوای حسی و جسمی، تخلیه انرژی، مقابله با اضطراب، تقویت مهارت های کلامی و ذهنی، تقویت حس تعادل، ایجاد حس نوع دوستی و تعامل با دیگران، افزایش سلامت روان و جسم، زایش انگیزه، تبادل ایده و افکار و … انکار ناپذیر است که کودکان امروزی از این امر مهم  با گوشی بازی به جای بازیگوشی محروم هستند.

بازی‌های بومی و محلی سرشار از آداب، رسوم و خرده فرهنگ‌هایی است که بیانگر فرهنگ غنی و اصیل مردمان هر دیار است.

این بازی ها را می توان با کمترین امکانات در جامعه و به ویژه در مدارس احیا کرد چرا که بازی های بومی محلی میراث این مرز و بوم هستند.

با اشاره به اینکه جذابیت بازی های بومی محلی از بازی های رایانه ای بیشتر است، باید گفت مشکل در انتقال بازی های بومی محلی به نسل امروزی است که متاسفانه کودکان امروز هیچ آشنایی با بازی های بومی محلی دیار و منطقه خود ندارند که تنها عامل آن سرگرم شدن آنها با بازی های رایانه ای و بازی های موجود در تلفن های همراه است.

جامعه هدف این هیئت ورزشی در این رابطه، مربیان آموزش و پرورش بوده و در این زمینه از علاقه مندان برای آموزش به عنوان مربی دعوت می کند.

در این باره با مسئولین آموزش و پرورش جلساتی برگزار شده تا حداقل در زنگ های تفریح مدارس، بازیهای بومی محلی در بین دانش آموزان و نوجوانان آموزش و رواج داده شود.

در گذشته با یک خط کشی ساده چندین کودک دور هم مشغول بازی می شدند یا با چندین سنگ و یک توپ هفت سنگ بازی که بازی بسیار پر تحرکی بود، سرگرم می شدند.

یکی از معظلات امروزی که فکر اکثر والدین را نیز به خود مشغول کرده است تغییر ذائقه کودکان با بازی های رایانه ای است که کم تحرکی، منزوی و ضعیف شدن ذهن خلاق نوجوانان و دانش آموزان را به خاطر دور بودن از فعالیت های گروهی به دنبال دارد.

بازی های بومی محلی به گونه ای است که تمام رده های سنی می توانند در برگزاری آنها مشارکت داشته باشند و  از آنجایی که برای برگزاری آنها نیاز به نفرات زیادی است، به رشد اجتماعی افراد کمک شایانی می کند.

اگر بتوانیم این بازی های را به نام های محل ابداع آنها ثبت کنیم و به صورت کتاب آموزشی  یا بروشور و جزوه آموزشی تدوین کنیم از فراموشی آنها جلوگیری می شود البته این امر نیاز به حمایت از این هیئت ورزشی دارد.

امروزه تعدادی از بازی های بومی محلی مانند بازی کبدی و طناب کشی به صورت کشوری برگزار می شوند پس می توان بقیه این دسته از بازی ها را نیز در بین مردم رواج داده و مسابقات آنها را در سطح کشوری برگزار کرد.

 

منبع: شبکه اطلاع رسانی دانا 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار