10317
۰۸ آبان ۱۳۹۵

توجه به تنبلی چشم از اولویت‌های برنامه پیشگیری است

رییس اداره بهزیستی شهرستان خوسف گفت: برای پیشگیری از اختلالات بینایی توجه به آمبلیوپی(تنبلی چشم) کودکان به عنوان یکی از اولویت‌ها در برنامه ‌های پیشگیری مهم و حیاتی است.

به گزارش کودک پرس ,رضا حسینی مقدم بیان کرد: افزایش سطح آگاهی عمومی در خصوص بیماری های چشمی دوران کودکی و نیز افزایش سطح مراقبت های چشمی در بیماری هایی از قبیل آمبلیوپی و عیوب انکساری ضروری است.
وی اظهار کرد: هفته اول آبان ماه از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هفته ملی تنبلی چشم نامگذاری شده است که از اول آبان تا پایان آذر در شهرستان خوسف طرح غربالگری تنبلی چشم برای کودکان سه تا 6 سال انجام می شود.
وی با اشاره به آغاز بیست و یکمین سال اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم، افزود: این طرح در مراکز پایگاه های غیر دایم به صورت تمام وقت در مهد کودک « یکتا» انجام می شود.
حسینی هدف از اجرای طرح را کاهش شیوع تنبلی چشم و سایر اختلالات بینایی از طریق تشخیص و درمان به موقع بیماری در سنین طلایی یعنی زیر 5 سالگی عنوان کرد.
به گفته وی این طرح در سه سطح معاینه در پایگاه های غیر دایمی توسط مجری غیر دولتی و اپتومتریست، معرفی کودکان مشکوک به اپتومتریست و ارجاع کودک بیمار و نیازمند به متخصص چشم پزشک برای عمل جراحی انجام می شود.
وی یادآور شد: هدف تشخیص زودرس تنبلی چشم و مداخله به هنگام است و دیگر هدف نیز ارتقا سطح سلامت بینایی کودکان سه تا 6 سال شهرستان است.
سال‌هاست که با نزدیک شدن به مهر ماه، پدر و مادرها یاد معاینه چشم بچه‌ها و به‌ویژه آنها که باید به مدرسه بروند، می‌افتند؛ اما همه والدین باید بدانند این بررسی باید از همان ماه‌های ابتدای تولد مورد توجه قرار گیرد تا اگر مشکلی در سیستم بینایی فرزندان‌شان باشد، به موقع تشخیص داده شده و درمان شود.
تنبلی چشم یکی از انواع اختلالات بینایی است که در اثر آن در یک چشم به ظاهر سالم، کاهش دید مرکزی بوجود می‌آید، در این حالت، گرچه ساختمان ظاهری چشم سالم است، اما دید چشم حتی با استفاده از عینک هم کامل نمی‌شود.
وقتی تکامل بینایی در یکی از چشم‌ها طبیعی و در چشم دیگر غیرطبیعی باشد، چشمی که بینایی اش تکامل پیدا نکرده، مبتلا به ضعف بینایی شده و به تدریج تنبل می‌شود.
تنبلی چشم در2 تا 3 درصد از کودکان دیده می شود و بهترین زمان برای اصلاح این حالت دوران نوزادی یا اوایل کودکی است.
یادآوری این نکته هم مهم است که اگرچه معمولاً یک چشم درگیر است، ولی در برخی حالات، ممکن است هر دو چشم به صورت همزمان تنبل باشند.
علت تنبلی چشم چیست؟
تنبلی چشم در اثر اختلال در عملکرد طبیعی چشم‌ها و عدم تکامل بینایی اتفاق می‌افتد، البته در بسیاری از موارد هم ممکن است علل مرتبط با تنبلی چشم ارثی باشند.
شهرستان خوسف حدود 30هزار نفر جمعیت دارد. مرکز این شهرستان در 36کیلومتری جنوب غرب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد..

منبع:خبرگزاری ایرنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار