10195
۰۵ مهر ۱۳۹۵

هموفیلی یک اختلال ژنتیکی در کودکان

بیماری هموفیلی در کودکان یک اختلال ژنتیکی است که موجب خونریزی خود به خود می شود و تقریبا از هر 10000 پسر یک نفر به آن مبتلاست . این عارضه در اثر کم فعالیتی فاکتور 8 ، که یک ماده ی منعقد کننده ی موجود در خون می باشد ، رخ می دهد.

به گزارش کودک پرس پرس : بیماری هموفیلی در کودکان یک اختلال ژنتیکی است که موجب خونریزی خود به خود می شود و تقریبا از هر 10000 پسر یک نفر به آن مبتلاست . این عارضه در اثر کم فعالیتی فاکتور 8 ، که یک ماده ی منعقد کننده ی موجود در خون می باشد ، رخ می دهد.

علائم هموفیلی شامل موارد ذیل است :
* خونریزی طولانی در صورت جراحت یا حتی یک عمل جراحی جزئی ، همچون کشیدن دندان
* تورم دردناک عضله و مفاصل در نتیجه ی خونریزی داخلی
وسعت و دفعات خونریزی در هموفیلی در اشخاص مختلف بسیار متغیر است. برخی افراد فقط گاهی دچار خونریزی جزئی میشوند. در موارد حاد ، خطر آسیب به عضله و مفاصل در اثر خونریزی مکرر داخلی وجود دارد.
آیا باید به پزشک مراجعه کرد؟
اگر پسر شما هرگونه علائم خونریزی غیرعادی را دارد ، باید مورد معاینه ی پزشک قرار گیرد . پزشک در مورد علائم کودک سوال خواهد کرد ، و اگر احتمال هموفیلی بدهد ، ترتیب آزمایش توانایی انعقادخون را خواهد داد. با نتیجه ی آزمایش ، تشخیص قطعی انجام می شود.
درمان چیست؟
درمان ممکن است شامل تزریق فاکتور 8 توسط والدین در مواقع خونریزی باشد. در صورت خونریزی شدید ممکن است بستری شدن در بیمارستان لازم شود.
اگر دفعات خونریزی زیاد باشد ، والدین میتوانند فاکتور 8 را به طور منظم از طریق قطره چکان به کودک بدهند تا از خونریزی پیشگیری شود. فاکتور 8 که امروزه به کار می رود عاری از ویروس ها ، همچون HIV ( ویروس ایدز ) می باشد.
چگونه از هموفیلی پیشگیری کنیم؟
به کودکان مبتلا به هموفیلی توصیه می شود که از فعالیت های خطر زا همچون ورزش هایی که تماس جسمانی در آنها وجود دارد خودداری کنند. در صورتی که هنگام خونریزی ، فاکتور 8 به سرعت داده شود ، یا تزریق آن در فواصل منظم انجام شود ، ممکن است آسیبی به عضله و مفاصل نرسد و طول عمر نیز قاعدتا در حد طبیعی خواهد بود.

 

 

منبع: کودک آنلاین

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار