10060
۰۴ آبان ۱۳۹۵

شنیدن صدای فقرا

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از پوشش ۱۱ میلیون نفر در بُعد فقر غذایی خبر داد و گفت: انواع فقر در کشور شناسایی شده که فقر درمانی از مهم ترین موارد است .

به گزارش کودک پرس  علی ربیعی در همایش رفاه اجتماعی، نگاهی به گذشته و چشم انداز آینده با بیان اینکه شورای عالی رفاه به عنوان نهاد مقابله با فقر ایجاد شده است، افزود: رابطه فقر کشورها و ناامنی جهانی را باید مورد توجه قرار داد، یک فرد و یک گروه می‌تواند امنیت یک کشور را تهدید کنند.

وی ادامه داد: آسیب پذیری قدرت های بزرگ و سطح ناامنی در جوامع آنها با یک فرد و گروه اجتماعی گره خورده است که حادثه ۱۱ سپتامبر را می توان به عنوان نمونه ذکر کرد.

ربیعی گفت: برای کاهش فقر در کشور چند موضوع را در سه سال اخیر دنبال کردیم که ایجاد تمهیدات ساختاری و نهادی برای شنیدن صدای فقرا اولین راهکار است. در جامعه ای که صدای فقرا شنیده نشود فقر روز به روز بیشتر می شود. معمولا در جامعه مجالی برای شنیدن صدای فقرا نیست، تریبون ها آماده شنیدن صدای آنها نیستند و رسانه‌ها شیوه انتقال صدای فقرا را به درستی نمی دانند.

وزیر رفاه افزود: گام دوم برای کاهش فقر را سیاستگذاری های مربوط به فقر است. معتقدم تغییر و دستکاری سیاست های توسعه به مفهوم ارتقای زندگی فقرا مورد نیاز است و نیازمند توسعه به مثابه ایجاد فرصت های برابر برای همگان هستیم.

ربیعی، ترویج گفتمان خیر جمعی را یک  استراتژی در برنامه های این وزارتخانه عناون کرد و گفت: ایجاد انگاره‌ای بزرگ در جامعه که بر مبنای آن همه باید برای محو فقر تلاش کنیم را مدنظر قرار دادیم. خیر جمعی را برای جوامع مشابه خود توصیه می کنم.

وی گفت: اقدام دیگر ما ایجاد پنجره واحد و پایگاه اطلاعاتی است که بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در سال برای حوزه رفاهی هزینه می کنیم. ۷۲ هزار میلیارد تومان تنها در سازمان تامین اجتماعی صرف می شود. ۱۸ هزار میلیارد تومان در بخش درمان در سازمان تامین اجتماعی و ۱۲ هزار میلیارد تومان در سازمان بیمه سلامت هزینه می شود.

ربیعی ادامه داد: ایجاد پایگاه اطلاعاتی به دنبال کردن برنامه‌های ناهمپوشان و غیرموازی کمک می کند. اقدام دیگر در سه سال اخیر کنترل شاخص های اقتصادی نظیر تورم است که در کوتاه مدت بر قدرت زندگی مردم تاثیر گذاشته است.

وی از شناسایی انواع فقر خبر داد و افزود: فقر درمان را به عنوان مهمترین فقر در نظر گرفتیم. قبلا اگر کسی به سرطان مبتلا می شد به راحتی دو دهک سقوط می کرد. دولت همه مردم را بیمه کرد و اگر امروز طرح تحول سلامت مشکل دارد، ناشی از عملکرد بیمه ها نیست. تمرکز بر فقر آموزش و فقر مسکن را دنبال کردیم و امروز هیچ خانواده دو معلول به بالا دیگر بدون مسکن نیست و ما همچنان مسکن حمایتی را به صورت جهت‌دار دنبال می کنیم.

ربیعی با بیان اینکه فقر امنیت از آینده را در قالب نظام چندلایه تامین اجتماعی و بیمه فراگیر دنبال می کنیم، گفت: برای کاهش فقر غذایی نیز تلاش می کنیم و به ۱۷۰ هزار کودک هرروز یک وعده غذای گرم می دهیم. همچنین سال آینده با تخصیص بودجه ۱۱ میلیون نفر را در بعد فقر غذایی پوشش می دهیم.

 

منبع: مهر
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار