10014
۰۴ آبان ۱۳۹۵

نیمکتهای مدارس نامناسب با سن دانش‌آموزان

علی پناهی متخصص طب فیزیکی و توان بخشی، در گفتگو با خبرگزاری سلامت بیان داشت: در رابطه با آسیب‌های اسکلتی-عضلانی که در سنین رشد اتفاق می‌افتد، پرچم‌های خطر (Red Flag) داریم که باید دقت شود.
به گزارش کودک پرس ,پناهی با تاکید بر این‌که هر نوع اختلال در قامت کودکان اهمیت دارد و والدین نباید از دردهای اسکلتی-عضلانی فرزند خود غفلت کنند، اذعان داشت: اگر شانه‌های کودک بالا و پایین است و در امتداد یک خط نیستند، نحوه راه رفتن و نشستن کودک اختلال دارد یا هنگام دویدن زیاد زمین می‌خورد، توجه کنیم. خیلی از این موارد بی‌خطر است و در کنار آن موارد خطرناک را هم داریم.
وی افزود: بی‌توجهی ممکن است ما را به سمت درمان‌های هزینه‌بر ببرد و گاه به عمل‌های جراحی متوسل می‌شویم که نتیجه ۱۰۰ درصدی نمی‌دهند.
این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در توضیح آسیب‌های ناشی از حمل طولانی مدت کیف‌های سنگین متذکر شد: با توجه به این‌که کودکان و نوجوانان در سن رشد هستند، قرار گرفتن کوله پشتی دریک طرف به مدت طولانی اختلالاتی را در صفحات غضروفی ایجاد می‌کند. بند کوله پشتی باید پهن باشد. حتما از بند کمری که در پایین کوله قرار دارد و در شکم بسته می‌شود، استفاده شود. وزن کوله حداکثر ۱۰ درصد وزن کودک دبستانی و در سنین بالاتر ۱۵ درصد قابل قبول است.
وی یادآور شد: گاه اختلال خفیفی در ستون فقرات وجود دارد. بدین معنا که کودک طبق عادت و علیرغم تذکر والدین، همیشه کیف خود را در یک سمت قرار می‌دهد و به این کار اصرار دارد. در چنین مواردی باید با ورزش برای درمان اقدام شود.
پناهی در ادامه به نکاتی مربوط به نیکت مدارس پرداخت و گفت: متاسفانه نیمکت مدارس برای تمام سنین یکسان طراحی شده و اندازه آن تغییر نمی‌کند. صندلی نیمکت باید طوری باشد پای دانش‌آموز به زمین برسد. اگر پا به زمین نمی‌رسد باید یک زیرپایی قرار داد. اگر این طور نباشد کودک خودش را به سمت جلو خم می‌کند.
این پزشک متخصص خاطرنشان کرد: برای کودکی که قوز می‌کند لازم است از بارفیکس استفاده کنند. کافی است که کودک فقط آویزان شود و بالا هم نرود. این امر موجب کشیده شدن ستون فقرات و مانع انحراف و مانع قوز می‌شود. محیط درس خواندن را طوری قرار دهند که کتاب در مقابل صورت کودک قرار گیرد. کودک هنگام درس خواندن گردن و کمر را به سمت جلو خم نکند. علت این که در کتابخانه‌ها میز سطح شیبدار دارد همین است که فشار به گردن و کمر فرد وارد نشود.
پناهی متذکر شد: در حال حاضر شاهد رواج ورزش‌های رزمی هستیم که به صفحات رشدی کودکان آسیب می‌زند. ضربه به صفحات رشدی ساق پا موجب غیر قرینه شدن طول اندام در طرفین می‌شود. همچنین ورزش‌هایی که خم شدن سر به عقب بیش از حد متعارف در آن انجام می‌شود، فشار زیادی به قسمت پشتی مهره‌ها وارد می‌کند که امکان دارد منجر به شکستگی پایه‌های ستون مهره شود.
وی گفت: شنا باعث رشد بافت عضلانی و قدرت عضلانی می‌شود، ولی بافت استخوانی را متراکم‌تر نمی‌کند.
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار