207743
۲۳ مهر ۱۳۹۸

موارد نقض حقوق كودك به سامانه كنوانسیون اعلام شود

دبیر مرجع ملی كنوانسیون حقوق كودك از راه‌اندازی سامانه همگانی مرجع ملی كنوانسیون حقوق كودك به شماره ٣٠٠٠٣۶۳۶ خبر داد و گفت: شهروندان موارد نقض حقوق كودك را به این سامانه اعلام كنند.

به گزارش کودک پرس ، محمود عباسی از مردم خواست تا موارد احتمالی وقوع نقض حقوق كودك و یا كودك آزاری را از طریق این سامانه، اطلاع رسانی كنند تا این مرجع در راستای رسالت های خود به منظور پیشگیری یا پیگیری اقدام كند.
وی میزان آگاهی شهروندان را در احتمال وقوع موارد نقض حقوق كودك و كودك آزاری مهم دانست و گفت: در این مساله نقش شهروندان بیش از پیش نمایان است؛ چراكه دستیابی به تضمین حقوق كودكان به كمك همه جانبه و همگانی نیاز دارد.
عباسی اظهار داشت: در روزهای اخیر خبرهای ناگواری از اطراف كشور در خصوص كودك آزاری به گوش می رسد كه بخشی از آنها واقعی و بخشی صرفا موج سازی رسانه ای است.

وی ادامه داد: حتی مواردی كه اخبار منتشرشده صحت دارد نیز زوایای موضوع به روشنی واضح نیست و مطالب ضد و نقیض فراوانی در مورد آنها به ویژه در شبكه های اجتماعی دست به دست می شود؛ اما همین موارد هم فاجعه بار و دون شأن جامعه اسلامی ایرانی است به نحوی كه كوچك ترین خدشه ای به حقوق كودكان این مرز و بوم دل هر شهروند مسئولی را به درد می آورد.

دبیر مرجع ملی حقوق كودك یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران در سال 1372 به كنوانسیون حقوق كودك پیوسته است و بر اساس مصوبه هیات دولت در سال 1388 مرجع ملی حقوق كودك كه تا پیش از آن در وزارت امور خارجه مستقر بود، به وزارت دادگستری منتقل شد تا به عنوان مرجعی ملی عهده دار وظیفه تمهید اجرای كنوانسیون یادشده باشد.
عباسی اضافه كرد: بر اساس تجویز آیین نامه موصوف، شورای هماهنگی دستگاه های اجرایی ذیربط متشكل از تقریبا تمام دستگاه هایی كه مستقیم یا غیرمستقیم با حوزه كودكان و حقوق آنان ارتباط دارند، اعم از وزارتخانه های آموزش و پرورش، بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، سازمان بهزیستی و وزارت ورزش و جوانان تشكیل شده است.

معاون وزیر دادگستری خاطرنشان كرد: ازجمله وظایف مرجع پایش و ارزیابی رعایت حقوق كودك در سطح ملی و تهیه گزارش در خصوص موارد نقض حقوق كودك بر اساس فرآیند مقرر در آیین نامه آن است.
وی ادامه داد: مرجع ملی كنوانسیون حقوق كودك می تواند در قالب شورای هماهنگی از دستگاه های گوناگون حاضر در شورا نسبت به پیگیری موارد نقض حقوق كودك اقدام كند.

 

عباسی تصریح كرد: نباید از یاد برد كه طبع حقوق كودك و اقتضای سن كودك به نحوی است كه همواره نقض آن آثار به مراتب زیان بارتری دارد؛ از این رو پیشگیری از وقوع كودك آزاری حائز اهمیت به سزایی است.

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار