موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت/کودک پلاس
30396
۰۲ آبان ۱۳۹۶
آز‌یتا آذرکیوان

250 کودک مبتلا به بیماری «تالاسمی» سالانه در کشور متولد می شوند

متخصص آنکولوژی و هماتو‌لوژی کودکان گفت: سالانه 250 کودک مبتلا به بیماری تالاسمی متولد می‌شوند و چهار درصد مردم ناقل ژن تالاسمی ماژور هستند.

به گزارش کودک پرس، آز‌یتا آذرکیوان متخصص آنکولوژی و هماتو‌لوژی کودکان اظهار داشت: متاسفانه امروزه بیماران تالاسمی از نظر شغل و مسائل ازدواج دچار مشکلاتی هستند، زیرا برخی از سازمان‌ها از پذیرفتن بیماران تالاسمی برای شغل خودداری می‌کنند.

آذرکیوان ادامه داد: در حال حاضر داروهای مربوط به اختلالات باروری مربوط به بیماران تالاسمی تایید‌یه بیمه را ندارند و امکانات خوبی برای این افراد فراهم نیست. این افراد که دارای دفترچه خاصی هستند و هزینه‌های زیادی را بابت طول عمر و ارتقای کیفی زندگی خود می‌پردازند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه امروزه شاهد بهتر شدن کیفیت زندگی و درمان بیماران تالاسمی در کشورمان هستیم و عوامل مختلفی در این خصوص تاثیر داشتند عنوان کرد: اگر بیماری مبتلایان به تالاسمی در کودکی به موقع تشخیص داده شود، این افراد با پیوند مغز استخوان بهبود پیدا می‌کنند اما اگر در بزرگسالی متوجه چنین عارضه‌ای شوند درمان قطعی ندارد اما برای طول عمر و افزایش کیفیت زندگی‌شان از روش تزریق خون می‌توانند به فعالیت‌های روزمره خود پرداخته و زندگی عادی داشته باشند.

آذرکیوان با بیان اینکه خوشبختانه در ایران خون سالم و عمل آهن‌زدایی به خوبی انجام می‌شود،‌ افزود: تزریق خون سبب افزایش آهن در بدن می‌شود که این کار در کشور ما در دسترس بوده و سازمان انتقال  خون عهده‌دار خون سالم به بیماران است.

وی عنوان کرد: در کشور ما 16 تا 18 هزار بیمار تالاسمی شناخته شده است اما برخی بیماران عارضه خود را به ثبت نرسانده‌اند.

وی ادامه داد: از سال 75 آزمایش تالاسمی قبل از ازدواج برای همه زوج‌های جوان اجباری شد که در صورت ناقل بودن زوجین توصیه‌های لازم در خصوص بارداری و انجام آزمایش ژنتیک قبل از تولد نوزاد ارائه می‌شود.

آذرکیوان عنوان کرد: در نوار خطه‌های شمال و جنوب تالاسمی شیوع بیشتری دارد که علت اصلی‌اش وجود پشه مالاریا در این مناطق است.

وی با بیان اینکه سالانه 250 کودک مبتلا به بیماری تالاسمی متولد می‌شوند گفت: در کشور ما چهار درصد مردم ناقل ژن تالاسمی ماژور هستند و خوشبختانه باید بگویم که ژن آلفا از شدت کمتری برخوردار است و در ایران 30 درصد مردم دارای این ژن هستند.

 

 

 

منبع:خبرگزاری فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار