29058
۲۶ مهر ۱۳۹۶
کارشناس مسئول امور آسیب دیدگان اجتماعی اداره کل بهزیستی استان یزدگفت؛

70 درصد کودکان خیابانی استان یزد اتباع بیگانه هستند

کارشناس مسئول امور آسیب دیدگان اجتماعی اداره کل بهزیستی استان یزد گفت: 70 درصد از مجموع کودکان خیابانی در استان یزداز اتباع خارجی هستند.

به گزارش کودک پرس، کارشناس مسئول امور آسیب دیدگان اجتماعی اداره کل بهزیستی استان یزدگفت: نیروی انتظامی و شهرداری متولی اصلی جمع‌آوری کودکان خیابانی و متکدی از سطح شهر هستند که این کودکان پس از پذیرش در مراکز روزانه و شبانه روزی بهزیستی ساماندهی می‌شوند.

محبوبه داورانی گفت: از اواخر اسفند سال گذشته طرح جمع‌آوری متکدیان و کودکان خیابانی در استان توسط نیروی انتظامی و شهرداری اجرا و این کودکان در مراکز بهزیستی جذب وساماندهی شدند و همچنان این طرح ادامه دارد.

وی با اشاره به آمار تعداد کودکان خیابانی در یزد عنوان کرد: در سال گذشته 161 کودک خیابانی در مراکز روزانه و شبانه روزی بهزیستی پذیرش شدند و در شش ماهه امسال نیز حدودا 95 کودک جمع‌آوری و پذیرش شدند که نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش مواجه بوده است.

داورانی با بیان اینکه 70 درصد از مجموع کودکان خیابانی استان از اتباع خارجی هستند، ادامه داد: از مجموع کودکانی که در شش ماه امسال در مراکز بهزیستی استان پذیرش شدند 75 درصد پسر و مابقی دختر بودند و 20 درصد کودکان اتباع نیز کارت اقامت نداشتند.

وی همچنین با اشاره به اینکه 80 درصد از کودکان خیابانی بدسرپرست هستند و به دلیل فقر و مشکلات اقتصادی دست به تکدی‌گری و دست‌فروشی می‌زنند، افزود: بسیاری از این کودکان خیابانی بازمانده از تحصیل بودند که ساماندهی شدند و توسط بهزیستی و با هماهنگی آموزش و پروش به مدارسی که اتباع را پذیرش می‌کنند معرفی شدند.

مسئول امور آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی استان یزد با بیان اینکه مرکز روزانه کودکان خیابانی استان تقریبا یک سال است که به طور رسمی افتتاح و شروع به کار کرده، افزود: این مرکز، کودکان خیابانی و خانواده‌های آنها را تحت حمایت مالی و آموزشی قرار می‌دهد و حتی پس از بازگرداندن کودک به خانواداه نیز این حمایت‌ها ادامه دارد.

داورانی با اشاره به فعالیت چهارساله مرکز شبانه‌روزی کودکان خیابانی این اداره گفت: کودکانی که از طریق شهرداری یا نیروی انتظامی به این مرکز وارد می‌شوند چنانچه مکانی برای زندکی نداشته باشند به طور موقت جهت اقامت در این مرکز ساماندهی می‌شوند و جهت بازگشت آنها به خانواده تلاش می‌شود.

وی خدمات مشاوره‌ای و مددکاری، درمانی، انتقال کودک به خانواده یا یکی از مراکز شبه خانواده بهزیستی و پیگیری وضعیت کودک و ادامه حمایت از کودک پس از بازگشت به خانواده را از جمله خدمات دو مرکز بهزیستی استان به کودکان خیابانی عنوان کرد.

مسئول امور آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی استان یزد با اشاره به اجرای طرح مهرانه برای کودکان خیابانی استان گفت: در این طرح 100 کودک خیابانی در مراکز بهزیستی استان از بسته‌های حمایتی و آموزشی بهره‌مند شدند و وسایل بهداشتی و شخصی نیز به آنها ارائه شد.

داورانی عنوان کرد: سعی ما بر این است که کودکانی که در مراکز ما پذیرش شدند به دیگر کودکان خیابانی نیز اطلاع رسانی کنند تا در این مراکز ساماندهی شوند و پس از آن نیز از خدمات مشاوره‌ای، تحصیلی و .. این مراکز استفاده کنند.

وی تصریح کرد: بهزیستی در حد توان خود به ساماندهی کودکان خیابانی و کودکان کار می‌پردازد اما این کار به تنهایی امکان‌پذیر نیست و نیازمند عزم جدی و همکاری همه دستگاه‌های مرتبط از جمله شهرداری، اداره اتباع، علوم پزشکی و .. در این خصوص است تا ساماندهی کودکان خیابانی به نحو احسن انجام شود و شهری خالی از این موارد و آسیب‌های اجتماعی داشته باشیم.

 

 

 

منبع:یزدآوا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار