28309
۲۴ مهر ۱۳۹۶
کودکان کار و خیابانی

خانه کودک کوشا پناهگاهی برای 500 کودک بی سرپرست

خانه کودک کوشا که توسط خیرین و افراد نیکوکار در شهرستان سراوان تشکیل شده است به بیش از ۵۰۰ کودک بی‌سرپرست، بد سرپرست و کودکان کار و خیابانی خدمات رایگان ارائه می‌دهد.

به گزارش کودک پرس، کودکان کار به کودکانی گفته می شود که به جای رفتن به مدرسه و آموزش تعلیم و تربیت، مجبور‌ به تحمل مشقت های فراوان برای تأمین امرار معاش زندگی هستند و قسمتی از بار زندگی را می چرخانند.

کودکان کار معمولا در مزارع، کارخانه ها، معادن به کار گمارده می شوند و بعضی از آنان نیز مشغول به دستفروشی و فروش غذا، لوازم خانگی و البسه و غیره هستند که به صورت فصلی، نیمه وقت و تمام وقت مشغول به کار هستند تا قسمتی از مخارج خانواده را تأمین کنند.
اما گروه دیگر از کودکان به کودکان خیابانی معروف هستند، بخشی از زندگی خود را در خیابان ها سپری می کنند که این پدیده یک ناهنجاری اجتماعی به شمار می رود که تفاوت این گروه با کودکان کار در داشتن سرپناه، رفتن به مدرسه و ساعات کاری می باشد.
کودکان خیابانی قسمت بیشتر از عمر خود را در کوچه پس کوچه های شهر سپری می کنند و به طور مداوم به خدمت گرفته می شوند که از این رو سلامت جسمی و روحی آنان نیز به خطر می افتاد.
بر اساس ماده یک پیمان نامه حقوق کودک، کودکان خیابانی به کودکانی اطلاق می شود که زیر ۱۸ سال باشند و در خیابان زندگی و کار می کنند، خانواده ندارند و یا امکان دسترسی به خانواده برخی از آنان وجود ندارد، بازگشت آنان به خانواده امکان پذیر است و خانواده نیز منتظر بازگشت آنان هستند و همینطور کودکانی که خانواده منتظر آنان نمی باشند.
پیمان جهانی حقوق کودک، یک پیمان نامه بین المللی است که برای دفاع و حمایت از حقوق کودکان تهیه شده است، این پیمان که پس از ۱۰ سال گفت و گو میان کشور های عضو سازمان ملل در سال ۱۹۸۹ میلادی تدوین شد و در سال ۱۹۹۰ به اجرا در آمد که به طور کلی چهار محور بقا، رشد، حمایت و مشارکت را در ارتباط با کودکان مورد توجه قرار می دهد.

خیز بلند انجمن های مردم نهاد در حمایت از کودکان کار

از پیامد های به وجود آمدن پدیده کودکان کار می توان به فقر اقتصادی، اعتیاد، طلاق، جنگ، حوادث و سوانح طبیعی و یا انسانی، خشونت، مهاجرت و ناکامی خانواده ها اشاره کرد.
علی ای حال انجمن ها و کمپین های غیر دولتی در زمینه حقوق کودکان فعالیت داشته‌اند و دارند که هدف کلی آنان تلاش جهت محو کردن کار، احقاق و شرایط زندگی انسانی و برابری تمامی کودکان است.

خانه کوشا که در روستای جهاد آباد شهرستان سراوان توسط جمعی از افراد نیکو اندیش و خیرخواه این شهرستان دایر شده است، نیز در همین راستا فعالیت دارد که توانسته است در مدت کوتاهی تعدادی از کودکان کار و خیابانی را در این مدرسه گردآوری کند و به آنان نیز خدمات ارایه دهد.

امرا مدیرعامل موسسه مسیر سبز شهرستان سراوان اظهار داشت: خانه کودک کوشا در شھرستان سراوان با مشارکت موسسه مسیر سبز سراوان ( نوکین زند)  و کانون کوشای تھران در منطقه جھاد آباد این شهرستان راہ اندازی شده است.

ارائه خدمات به بیش از 500 کودک کار در خانه کودک کوشا سراوان

وی افزود: با توجه به اینکه منطقه جھاد آباد در حاشیه شھر قرار دارد که تقریبا با توجه به ترکیب جمعیتی مھاجر ، نبود امکانات آموزشی، تفریحی و بھداشتی، فقر و اعتیاد در حال تبدیل شدن به کانون بحرانی برای شھرستان سراوان است، این منطقه نیاز به ایجاد تحول بود که نیاز به یک حرکت مدنی جھت کاھش آسیب داشت.
مدیر عامل موسسه مسیر سبز شهرستان سراوان در تکمیل مطلب فوق اضافه کرد: با ھمت دوستان خود، حامیان و خیرین سراوانی، دھیار و اعضای شورای  جھاد آباد فضای مناسبی برای راہ اندازی خانه کودک در این روستا آمادہ شد.
امرا با بیان اینکه جامعه ھدف کودکان کار، کودکان بی سرپرست، بد سرپرست و بازماندہ از تحصیل است، گفت: با رویکردی بومی از تعاریف جھانی حقوق کودک، در حال حاضر بیش از 500 نفر کودک دختر و پسر در خانه کودک در دو شیفت صبح و عصر در این مدرسه حضور دارند.
وی با بیان اینکه کودکان کار، بی سرپرست و بد سرپرست در معرض آسیب  قرار دارند، خاطر نشان کرد: کودکان بازماندہ از تحصیل توسط مربیان خانه کودک در طول زمان شناسایی می شوند و کمک های مورد نیاز به صورت محرمانه به آنها ارائه می شود.
مدیر عامل موسسه مسیر سبز شهرستان سراوان با بیان اینکه اداره بهزیستی شهرستان همکاری مناسب را در این راستا با آنان داشته است، تصریح کرد: در ابتدا مربیان  خانه کودک 7 نفر بودہ اند  که فعالیت ھایی از قبیل آموزشی و مددکاری را انجام می داده اند و سرایدار مدرسه که خانم می باشد پذیرای کودکانی است که بنا به مشکلات خانوادگی به این مکان مراجعه می کنند.
امرا با اشاره به همکاری داوطلبانه تعدادی از معلمین و فرھنگیان، دانشجویان با خانه کودک، تصریح کرد:

شاید بتوان اصلی ترین ھدف از راہ اندازی خانه را ایجاد فضایی امن برای کودکان جھت کودک بودن عنوان کرد یعنی ھمان مفھومی که در جامعه ھدف ما  زیر لایه ھای مختلف مدفون ماندہ است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه عدم آگاھی مادران و کودکان از حقوق مدنی خود در جامعه مشکلی افزون بر مشکلات اقتصادی است، افزود: ایجاد فضایی که کودک بتواند آزادانه بازی کند، فریاد بزند، شادی کند، بیاموزد که جبری در کار نباشد، فعالیتھای فرھنگی و آموزشی انجام دھد و از حقوق خود آگاہ شود را از دیگر اهداف راه اندازی خانه کودک برشمرد.
امرا توانمند سازی مادران و کودکان آسیب دیدہ یا در معرض آسیب را از دیگر برنامه ھای خانه کودک دانست و ادامه داد: جھت آموزش مربیان و داوطلبان کمک به خانه کوشا کارگاه ھا و دورہ ھای آموزشی توسط مربیان و تسھیلگران خانه کوشای تهران انجام برگزار می شود.
وی انجام بازی و سرگرمی ھای مختلف، نقاشی، کاردستی،‌ مسابقات ورزشی، سوزن دوزی، بافتنی، آموزش زبان انگلیسی، شعر، مشاوره، خدماتی بھداشتی، ارجاع کودکان بیمار به پزشک و ارائه خدمات درمانی  را از مجموعه فعالیت ھایی که باعث توانمند سازی و شادی کودکان می شود عنوان کرد که در این مرکز به کودکان به صورت رایگان ارائه می شود.
 مدیر عامل موسسه مسیر سبز شهرستان سراوان با تأکید بر اینکه خانه کودک به ھیچ ارگان دولتی وابسته نیست و ھزینه ھای جاری آن توسط خانه‌کودک تھران، حامیان محترم و خیرین تأمین می شود، گفت: موسسه نوکین زند در راستای کاھش آسیب ھای اجتماعی، توانمند سازی بانوان، ترک اعتیاد و ساماندھی معتادان و بی خانمان ھا فعالیت می کند.
امرا در پایان از کلیه شھروندان محترم تقاضای ھمکاری و مساعدت در حوزہ ھای مختلف ھمچون؛ مشاورہ، آموزش، مددکای و  مالی را کرد.
منبع:شستون
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار