21630
۲۱ مرداد ۱۳۹۶

استفاده از مفاهیم قابل فهم در داستان‌های مذهبی برای جذب کودک

نویسنده کتاب «۱۰ قصه از امام رضا(ع)» گفت: استفاده از مفاهیم قابل فهم در داستان‌های مذهبی، انتقال پیام‌هایی متناسب با شرایط و نیاز کودک در قالب شخصیت‌پردازی و خلق صحنه‌ها، از نکات قابل توجه نوشتن آثار کودک و نوجوان به شمار می‌رود.

مژگان شیخی، نویسنده کتاب «۱۰ قصه از امام رضا(ع)» در گفت‌وگویی اظهار کرد: توزیع وسیع کتاب در مدارس، کتابخانه‌ها و مراکز فرهنگی شهری و روستایی، تصویرپردازی خیالی از کتاب و نوشتن خلاصه داستان‌ها توسط کودکان، بهترین روش معرفی کتاب و افزایش کتابخوانی در کشور است.
شیخی، زاویه دید، نثر روان و شخصیت‌پردازی را از مهم‌ترین عوامل یک کتاب مناسب برای کودکان عنوان کرد و گفت: داستانی که برای گروه سنی کودک نوشته می‌شود باید از نثری روان و قابل درک برخوردار باشد، استفاده از مفاهیم قابل فهم در داستان‌های مذهبی، انتقال پیام‌هایی متناسب با شرایط و نیاز کودک در قالب شخصیت‌پردازی و خلق صحنه‌ها، از نکات قابل توجه برای نوشتن آثار کودک و نوجوان به شمار می‌رود.
نویسنده کتاب «۱۰ قصه از امام رضا(ع)» با اشاره به مؤلفه‌های مورد توجه والدین در انتخاب کتاب کودک، بیان کرد: انتشارات، از جمله عوامل قابل توجه برای انتخاب کودک از سوی خانواده‌ها است، زمانی که از یک انتشارات، چند کتاب خوب را شاهد هستیم مسلما دیگر کتاب‌های آن مجموعه نیز قابل قبول خواهد بود، همچنین مطالعه یک یا دو صفحه از کتاب توسط والدین، آشنایی با نثر داستان و مشاهده منابع مورد استفاده نویسنده، از عوامل مهم در انتخاب و خریداری کتاب‌های گروه کودک است.
وی با بیان اینکه داستان و تصویرپردازی دو عنصر مکمل هم به شمار می‌روند، تصریح کرد: گاهی یک داستان خوب فدای تصویرسازی نامناسب می‌شود، بسیاری از کودکانی که هنوز وارد دبستان نشده و خواندن بلد نیستند تنها از طریق تصاویر جذب یک کتاب می‌شوند.
شیخی با اشاره به نقش رسانه‌ها در معرفی کتاب‌های مناسب کودکان و نوجوانان و حمایت ارگان‌ها از نویسندگان حوزه دینی، ادامه داد: مخاطب بیشتر رسانه‌ها، روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها بزرگسالان هستند لذا معرفی کتاب در برنامه‌های تلویزیونی که بیننده آن کودکان و نوجوانان هستند به افزایش سرانه مطالعه و خواندن کتاب‌های خوب کمک به سزایی خواهد داشت، همچنین استقبال از کتاب نوشته شده و تقدیر از نویسنده، انگیزه بسیار خوبی برای ادامه نوشتن اینگونه کتاب‌ها است.
این نویسنده با اشاره به نقش مهم پویش کتابخوان مجازی در معرفی کتاب و افزایش انگیزه کتابخوانی در کودکان و بازخوردهای بسیار خوب کتاب «۱۰ قصه از امام رضا(ع)» در این پویش، اظهار کرد: در این پویش مجازی، کودکان و نوجوانان، خلاصه کتابی که خوانده‌اند را به صورت شفاهی و نقاشی‌هایی که برای آن کتاب کشیده‌اند را در قالب ویدئو و از طریق شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار