202231
۰۵ خرداد ۱۳۹۸
رییس اداره آموزش های برون سازمانی پلیس راهنمایی تهران بزرگ:

لایحه الزام به استفاده از صندلی کودک در خودرو فعلا جنبه توصیه‌ای دارد

موسوی پناه اظهار داشت با وجود گذشت حدود شش ماه از تصویب و اصلاح ماده 19 قوانین راهنمایی و رانندگی و الزام استفاده از صندلی کودک در خودروهای حامل کودکان توسط مجلس تا کنون ابلاغی برای اجرا توسط پلیس صورت نگرفته ،این قانون فعلا جنبه توصیه‌ای دارد.

به گزارش کودک پرس ، سرگرد سید مسلم موسوی پناه گفت: این طرح در سی ام اردیبهشت ماه مجددا در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس مطرح شده است و بر اجباری شدن صندلی مناسب کودک در خودروها برای کودکان کودکان با وزن کمتر از 36 کیلو و قد کمتر از 150 سانتی متر تاکید شده است و بر اساس آن با رانندگانی که این مصوبه را رعایت نکنند درصورت وقوع اتفاقی برای کودک به موجب ماده 9 قانون حمایت از کودکان برخورد می شود.

وی با اشاره به توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی (WHO) مبنی بر ارتقاء ایمنی در حوزه راهنمایی و رانندگی و توصیه به استفاده از صندلی کودک برای خودرو‌هایی که کودکان در آن حضور دارند و در راستای حمایت از حقوق شهروندی و حفظ ایمنی کودکان در برابر سوانح رانندگی و کاهش مرگ و میر ناشی از تصادفات ، گفت: این طرح توسط وزارتخانه راه و شهرسازی در هیات وزیران مطرح و تصویب شد و در آبان سال 97 با تصویب مجلس شورای اسلامی جنبه قانونی به خود گرفت.

سرگرد موسوی پناه اظهار داشت بر اساس این مصوبه ماده 19 قانون راهنمایی رانندگی، بستن کمربند ایمنی در جاده‌ها برای تمامی سرنشینان الزامی است؛ چرا که بیشتر تلفات در تصادفات جاده‌ای به دلیل نبستن کمربند ایمنی است. که پس از بررسی بیشتر و اهمیت صندلی کودک و کلاه ایمنی در کاهش مرگ و میر این قانون اصلاح شد و مواردی از جمله استفاده از صندلی کودک در خودرو و استفاده از کلاه ایمنی برای تمام سرنشینان موتورسیکلت الزامی شد.

وی با اشاره به اینکه در تمامی خودرو های تولید داخل قابلیت نصب صندلی کودک وجود دارد افزود: در حال حاضر سه کارگاه تولید صندلی کودک در داخل کشور مشغول تولید صندلی خودرو هستند که تمامی آنها از سوی ارگانهای ذیربط استاندارد های لازم را کسب کرده اند . با توجه به این موارد شهروندان برای تامین و نصب صندلی استاندارد برای کودکان خود نگرانی نداشته باشند.

رییس اداره آموزش های برون سازمانی پلیس راهنمایی تهران بزرگ در ادامه بیان کرد: کودکان به عنوان قشر آسیب پذیر از توان فیزیکی و تجزیه و تحلیل کمتری در مواجه با خطرات و جلوگیری از صدمات ناشی از آن برخوردارند، به همین دلیل سالانه شاهد قربانی شدن تعداد زیادی از سرنشینان کودک در تصادفات جاده ای هستیم. امیدواریم با ابلاغ هر چه سریعتر مصوبه اصلاحیه ماده 19 به پلیس، از بروز صدمه و یا مرگ و میر کودکان ناشی از عدم نصب صندلی در خودرو جلوگیری به عمل آید.

انتهای پیام/

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار