201509
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸
توسط کانون پرورش فکری انجام شد؛

کلید خوردن باشگاه نقد ادبی نوجوانان در تهران

نخستین باشگاه نقد ادبی نوجوانان با حضور کارشناسان، منتقدان ادبیات نوجوان در یکصد و بیست و چهارمین انجمن شعر و داستان نوجوانان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران آغاز به کار کرد.

به گزارش کودک پرس ، به نقل از روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، انجمن ادبی شعر و داستان آفرینش کانون تهران با حضور بیش از 60 عضو نوجوان بخش مکاتبه‌ای و کارگاه‌های ادبی مراکز 2، سه، هشت، 9، 10، 11، 12، 15، 20، 25، 27، 39، رباط‌کریم، شهر قدس در مرکز تخصصی ادبی (مرکز شماره 15) و اجرای نگین صدری‌زاده کارشناس ادبی و مریم عباسی مربی ادبی مراکز کانون استان برگزار شد.

در این دور از انجمن، محمدرضا یوسفی نویسنده و نظریه‌پرداز ادبیات کودکان و نوجوانان و کمال شفیعی شاعر ادبیات نوجوان در جمع اعضا حضور داشتند و به نقد و بررسی آثار نوجوانان در دو حوزه داستان و شعر پرداختند.

معرفی باشگاه نقد ادبی نوجوانان و سپس عضویت‌پذیری از اعضای علاقه‌مند برای حضور در این باشگاه از مهم‌ترین بخش‌های این انجمن بود که این طرح با استقبال اعضا، مربیان و رابطان ادبی روبه‌رو شد.

به گفته مهرنوش قربانعلی کارشناس مسئول واحد آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، باشگاه نقد ادبی با رویکرد آشنایی نوجوانان با ترویج مطالعه، آشنایی با کتاب‌ها و صاحب‌نظران حوزه نقد ادبی و آموزش شیوه‌های علمی نقد و بررسی ادبیات نوجوانان و با هدف پرورش تفکر ساختارمند و انتقادی در نوجوانان فعالیت خود را آغاز کرد.
هیات‌ علمی این باشگاه متشکل از کارشناسان باتجربه‌ کانون تهران در عرصه ادبیات، نظریه‌پردازان و منتقدان ادبیات نوجوان و چهره‌های نقد آکادمیک دانشگاهی است.
تمامی اعضای نوجوانان مراکز کانون استان تهران می‌توانند با عضویت در این باشگاه در جلسات نقد و بررسی حضور داشته و از آموزش کارشناسان و مدرسان فن نقد ادبی بهره‌مند شوند.
در بخش خوانش آثار یکصد و بیست و چهارمین انجمن شعر و داستان نوجوانان، اعضا ضمن جمع‌خوانی شعر و داستان خود، از توضیحات کارشناسان در مورد آثارشان بهره‌مند شدند.
یوسفی با ارائه مباحثی درباره انواع داستان، به شرح برخی مکاتب ادبی همچون رئالیسم و سمبلیسم پرداخت و به اعضا توصیه کرد در حین مطالعه به سبک داستان‌ها نیز توجه کنند.
معانی ثانویه برخی متون، فضاسازی، شخصیت‌های فانتزی، نحوه حادثه‌پردازی و شخصیت‌پردازی رئالیسم و سمبلیک، چگونگی پایان بندی در داستان واقع‌گرا، اصول شکسته نویسی در داستان از دیگر مباحثی بود که نویسنده کتاب «وقت قصّه من را صدا کن» در این گفت و گو به آنها اشاره کرد.
همچنین در این انجمن شفیعی پیرامون موسیقی شعر توضیحاتی را برای حاضران ارائه داد.
شاعر کتاب «در سکوت ماسه‌ها» توجه به موسیقی جاری در تمامی وجوه زندگی و آشنایی بیشتر نوجوانان شاعر با وزن عروضی، بدون در نظرگرفتن قالب شعری که در پیش‌گرفته‌اند را از نکات مهم سرودن شعر توسط نوجوانان عنوان کرد.
وی ضمن اشاره به بسامد معنایی واژگان، انرژی کلمات، پارادوکس، هنجارشکنی، بینامتنی، تفاوت انگاره‌ها و پنداره‌های شعر با شعر و عنصر خیال به عنوان جزء جدایی‌ناپذیر شعر، بر لزوم مضمون و اندیشه شاعرانه تأیید کرده و به شاعران نوجوان ایجاز و خودداری از تتابع اضافات را توصیه کرد.
در پایان این نشست، نشریه شماره 123 و 124 انجمن ادبی کانون استان که به مناسبت بزرگداشت حکیم خیام، با مقدمه‌ای با عنوان «خیام؛ فصل شکوفایی رباعی» و شرحی اجمالی از رباعیات خیام به چاپ رسیده بود، با 25 اثر از اعضای کارگاه‌های شعر و داستان در 40 صفحه به حاضران اهدا شد.

انتهای پبام/

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار