20125
۲۶ تیر ۱۳۹۶

نگاه به حقوق کودک باید اصلاح شود

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک بر لزوم اولویت‎بندی حمایت از حقوق کودکان تاکید کرد و افزود: برداشت اولیه از حقوق کودک یک برداشت عاطفی است برخی می‎گویند که دلمان می‎سوزد و باید به کودکان خدمت کنیم اما رویکردی که می‎تواند منجر به اقدامات قانونی، دستگاهی و حاکمیتی شود فارغ از بحث عاطفی باید رویکرد حق‎مدارانه نسبت به حقوق کودکان داشته باشیم نگاه دلسوزانه خوب است اما چارچوبی برای ارزیابی ندارد.

به گزارش کودک پرس، دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک گفت: سند حقوق کودک جزو پذیرفته‎ترین اسناد است که همه کشورها به جز آمریکا در اجرای این سند هم‌پیمان شدند ‎باید توجه داشت حقوق کودک با رویکرد حق‎مدارانه نه فقط دلسوزانه ادا می‎شود.

مظفر الوندی پیش از ظهر امروز در دومین کارگروه تخصصی بانوان و خانواده استان گلستان اظهار کرد: توجه به حقوق کودک به عنوان موضوع اساسی در کشور مطرح است که از جنبه‎های مختلف باید به آن نگریست، تا رویکردمان اصلاح ‎نشود نمی‎توان نظر واحدی در این رابطه داشت و خیلی از فعالیت‎ها بازدهی مورد انتظار را ندارند.

وی با اشاره به اینکه از نظر کمی 30 درصد جمعیت کشور را کودکان تشکیل می‎دهند، تصریح کرد: این جمعیت زیر 18 سال هستند که مشمول حمایت و مدیریت می‎شوند توجه به حقوق کودکان فقط اختصاص به کودکان آسیب‎دیده نیست بلکه کودکان نخبه و معمولی را نیز شامل می‎شود که نباید گذاشت حقوق آنها تضییع شود.

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک بر لزوم اولویت‎بندی حمایت از حقوق کودکان تاکید کرد و افزود: برداشت اولیه از حقوق کودک یک برداشت عاطفی است برخی می‎گویند که دلمان می‎سوزد و باید به کودکان خدمت کنیم اما رویکردی که می‎تواند منجر به اقدامات قانونی، دستگاهی و حاکمیتی شود فارغ از بحث عاطفی باید رویکرد حق‎مدارانه نسبت به حقوق کودکان داشته باشیم نگاه دلسوزانه خوب است اما چارچوبی برای ارزیابی ندارد.

الوندی بیان کرد: دولت‎ها تضمین می‎کنند که حقوق کودکان باید ادا شود حقوق کودک فراتر از بحث قضایی است، کودک حق آموزش دارد، حق داشتن هویت دارد، کسانی که هویت ندارند با مشکلات امنیتی هم مواجه می‎شوند، در هر تصمیمی که گرفته می‎شود باید مصلحت عالی کودکان نیز در اولویت باشد.

وی گفت: بسیاری از برنامه‎ها برای کودکان در سطح کشور برگزار می‎شود اما نمی‎دانیم آیا به مصلحت آنهاست یا نه؟ منفعت عالی کودک مهم است، رعایت غبطه و مصلحت کودکان و نوجوانان در تمامی تصمیمات دادگاه‎ها و مقامات اجرایی الزامی است.

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک بیان کرد: سند حقوق کودک جزو پذیرفته‎شده‎ترین اسناد است که همه کشورها جزو این پیمان نامه هستند به جز آمریکا که معتقد است فراتر از این قوانین به حقوق کودکان توجه دارد.

الوندی بر لزوم تضمین برابری و عدم تبعیض نسبت به کودکان تاکید کرد و گفت: مسئولان باید نسبت به حقوق کودکان پاسخگو باشند موضوعی که در کشور نسبت به آن کمتر ساختارسازی شده است، دانش‎بنیان بودن تمامی اقدامات کودکان نیز باید در اولویت باشد.

وی با اشاره به اینکه مرجع نمادین در استان گلستان رونمایی می‎شود بر لزوم تشکیل دبیرخانه مرجع نیز تاکید کرد و افزود: موضوع کودکان در کارگروه بانوان باید پیگیری شود، ترویج و ترسیم اطلس وضعیت کودکان و نوجوانان هر استان، اولویت‎های حمایت از کودکان و نوجوانان متناسب با شرایط هر استان باید تهیه شود.

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک با بیان اینکه برنامه عمل 10 ساله در افق 1404 باید تهیه شود، ابراز کرد: بانک جامع اطلاعات کودکان و نوجوانان در قالب گنج انسان تهیه شد.

الوندی بر لزوم شکل‎گیری کمیته‎های چهارگانه ذیل کارگروه مرجع تاکید کرد و گفت: کمیته‎های «حقوقی و قضایی»، «پایش و ارزیابی»، «آموزش و اطلاع‎رسانی» و «حمایتی و هماهنگی» باید در استان شکل بگیرد.

وی در خصوص آموزش مسائل جنسی به کودکان و نوجوانان گفت: وزیر دادگستری که یک روحانی است تحلیل زیبایی نسبت به این مسائل داشتند که جزئی‎ترین مسائل جنسی در آیات و روایات آمده است اما وقتی می‎خواهیم راجع به آن بحث کنیم می‎ترسیم که این نیاز به فرهنگ‎سازی دارد.

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک بیان کرد: ما در تهران بدون سر و صدا نسبت به آموزش مسائل جنسی برای 5 هزار نفر اقدام کردیم که بازخورد خوبی هم داشت اما درباره سند 2030 چه بازخوردی صورت گرفت و چه انتقاداتی که نسبت به آن شد که اینها ناشی از عدم آگاهی نسبت به آموزش مسائل جنسی است.

مرجع: فارس

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار