199815
۲۱ فروردین ۱۳۹۸

رقابتی نوستالژیک در مسابقه “از کی بپرسم؟”

مدیر خانه نوجوان سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان از برگزاری سلسله مسابقات «از کی بپرسم؟» ویژه نوجوانان خبر داد.

به گزارش کودک پرس ، اسماء سادات نکویی درباره ایده برگزاری مسابقه بزرگ «از کی بپرسم؟» از سوی خانه نوجوان اظهار کرد: در  این مسابقه که با همکاری خانه نوجوان و فرهنگسرای پرسش برنامه‌ریزی شده، به‌دنبال راه‌کارهایی بودیم تا نوجوانان را به مطالعه در زمینه‌ها و موضوعات گوناگون و خارج از مطالعات درسی ترغیب کنیم.

او افزود: از طرف دیگر امروزه برگزاری مسابقات کتابخوانی به شکل مرسوم دیگر برای نوجوانان جذابیت ندارد و به همین دلیل تصمیم گرفتیم به سمت برگزاری مسابقات جذابی برویم که هم حالت نوستالژیک داشته باشد و هم نوجوانان و دانش‌آموزان را جذب کند.

مدیر خانه نوجوان سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به طراحی این مسابقه با ایده گرفتن از مسابقه “از کی بپرسم” مرحوم منوچهر نوذری با مسابقات پرمخاطبی که هم‌اکنون از تلویزیون پخش می‌شود، ادامه داد: پارامترهای دیگری نیز به این ایده اضافه کردیم که در نهایت منجر به طراحی مسابقه “از کی بپرسم” شد.

نکویی با بیان اینکه نخستین مرحله از این سلسله مسابقات با موضوع فرهنگ عامه اصفهان برگزار می‌شود، گفت: با انتخاب این موضوع نوجوانان را به طور غیرمستقیم ترغیب می‌کنیم تا درباره فرهنگ عامه اصفهان مطالعه کرده و از والدین و بزرگ‌ترهای خود درباره آن بپرسند و به واسطه این پرسش و پاسخ‌ها، ارتباط بین‌نسلی شکل بگیرد. جزوه‌هایی نیز درباره فرهنگ عامه اصفهان آماده کرده‌ایم و در حال توزیع آنها در مدارس هستیم.

او با اشاره به استقبال خوب نوجوانان از مسابقه از کی بپرسم نسبت به سایر برنامه‌های خانه نوجوان تصریح کرد: شرکت‌کنندگان در طول برگزاری مسابقه سه برگ برنده دارند و می‌توانند در تماس با والدین یا اقوام خود از آنها کمک بگیرند و یا از تماشاگران نظرخواهی کنند.

مدیر خانه نوجوان سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به ادامه‌دار بودن برگزاری سلسله مسابقات از کی بپرسم در تابستان امسال، درباره نحوه برگزاری این مسابقه بیان داشت: علاقمندان باید در قالب گروه‌های سه نفره در مسابقه ثبت‌نام کنند. مرحله اول این مسابقه به صورت کتبی و در قالب پنج سوال است. این سوالات به شکل سوالات امتحانی نیست و شکل جذابی دارد و به صورتی طراحی شده است که نوجوانان را ترغیب می‌کند که به دنبال پیدا کردن جواب آنها بروند و حتی می‌توانند از اینترنت کمک بگیرند.

نکویی اضافه کرد: برندگان مسابقات کتبی به مرحله شفاهی راه پیدا می‌کنند و پس از قرعه‌کشی، تیم‌های پسران و دختران به صورت جداگانه مسابقه می‌دهند و در نهایت دو گروه فینالیست راهی مرحله نهایی مسابقه می‌شوند. مرحله فینال نیز اواسط اردیبهشت ماه و همزمان با هفته فرهنگی اصفهان برگزار می‌شود.

او با اشاره به اهدای جوایز نقدی به برگزیدگان هر مرحله از مسابقه از کی بپرسم، اظهار داشت: جزوه‌ای درباره فرهنگ عامه شامل آیین‌ها، اسطوره‌ها، افسانه‌ها، شعر، داستان‌ها، ضرب‌المثل‌ها، موسیقی، غذاها و پوشاک با کمک مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان آماده شده است که به همراه سوالات کتبی در بین شرکت‌کنندگان در مدارس توزیع می‌شود. همچنین دو کتاب در حوزه فرهنگ عامه برای مطالعه بیشتر به نوجوانان معرفی شده است.

نکویی درباره برگزاری برنامه‌های این مرکز با رویکرد فرهنگ عامه افزود: رویکرد سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری در برگزاری برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان در اردیبهشت ماه، فرهنگ عامه اصفهان است و تمام مراکز برنامه‌های خود را در این راستا طراحی کرده‌اند.

مدیر خانه نوجوان سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری سه رویداد این مرکز با رویکرد فرهنگ عامه شامل مسابقه دابسمش پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، فراتر از واژه و مسابقه از کی بپرسم، ارتباط نوجوانان با یکی، دو نسل قبلی خود است.

او درباره نحوه ثبت‌نام در مسابقه از کی بپرسم گفت: علاقمندان برای ثبت‌نام می‌توانند با شماره تلفن 32304030 و 35137 تماس گرفته و یا به آی‌دی a_nojavan98 پیام ارسال کنند، ضمن اینکه ثبت‌نام از طریق مدارس نیز انجام می‌شود. آخرین مهلت ثبت‌نام نیز تا 22 فروردین ماه است.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به دبیرخانه مسابقه از کی بپرسم در خانه نوجوان (خیابان جی، خیابان لاهور، خیابان مفتح شرقی، بعد از ورزشگاه پیروزی) مراجعه و یا با شماره تلفن 32304030 تماس حاصل کنند.

منبع: برنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار