19926
۲۴ تیر ۱۳۹۶

تولد سالانه حدود 30 هزار کودک معلول در کشور

رئیس سازمان بهزیستی استان مازندران از تولد سالانه حدود 30 هزار کودک معلول مادرزاد در کشور خبر داد و گفت: امید است با اجرای طرح غربالگری ژنتیکی این موضوع مدیریت و کنترل شود.

به گزارش کودک پرس، سعید آرام روز شنبه در آئین زنگ بهزیستی به مناسبت هفته بهزیستی افزود: بر اساس برنامه ششم توسعه طرح غربالگری ژنتیکی اجباری است و باید قبل از ازدواج انجام شود.
وی افزود: استان مازندران از استان های پیش قراول در طرح غربالگری ژنتیکی است و از حدود 2 سال قبل و به صورت ویژه از سال 95 این کار در استان با هماهنگی با دفترخانه های ثبت ازدواج به صورت پایلوت انجام شد.
رئیس سازمان بهزیستی استان اظهار داشت که اکنون حدود 29 هزار معلول مادرزاد در مازندران زندگی می کنند.
به گفته وی تربیت پزشکان متخصص در مورد غربالگری ژنتیک در استان انجام شد و با هماهنگی با وزارت بهداشت، استان مازندران آمادگی کامل دارد که با شروع اجباری طرح در سریع ترین زمان آن را عملیاتی کند.
آرام تاکید کرد: با شروع این طرح ، غربالگری ژنتیکی در مرحله ازدواج اجباری بوده و حتما برای همه زوج ها در محل و مراکز مشاوره پیش از ازدواج اجرا می شود و بدون مجوز فرآیند ازدواج صورت نخواهد گرفت.
رئیس بهزیستی استان مازندران گفت : در این طرح افرادی که دارای ریسک بالا و در معرض خطر هستند برای راهنمایی به مراکز مشاوره ژنتیک ارجاع داده می شوند .
آرام در این مراسم اظهار داشت : تلاش داریم در اجرای برنامه ششم توسعه تمامی کودکان حاشیه مهد از یارانه 3 دهک اول جامعه برخوردار شوند.
وی افزود: هم اکنون 21 مرکز حاشیه مهد در استان فعال هستند که از حدود 970 نفر نگهداری می کنند ، کودکانی که به واسطه مشکلات عدیده در شرایط محیطی و خانوادگی، از بسیاری از امکانات مانند غذا و تحصیل با مشکل مواجه هستند.
رئیس سازمان بهزیستی مازندران گفت: تمامی کودکانی که تحت پوشش مراکز حاشیه مهد استان قرار دارند از یک وعده غذای گرم برخوردار می شوند.

**مردم باید در شناسایی کودکان بد و بی سرپرست کمک کنند
رئیس بهزیستی استان مازندران اظهار داشت: تمامی فعالیت حمایتی بهزیستی و دیگر دستگاه ها منوط به شناسایی کودکان بد سرپرست یا بی سرپرست (فاقد سرپرست موثر) است و برای شناسایی انها کمک مردم بسیار مهم و موثر است.
وی از مردم استان خواست تا در مواجه با کودکان بد سرپرست با مرکز اورژانس اجتماعی با شماره 123 تماس گرفته و موضوع را اطلاع دهد .
آرام گفت: مراکز کودکان خیابانی، خانه سلامت و یا برای نگهداری طولانی مدت مراکز شبانه روزی از این کودکان نگهداری می کنند.
وی افزود: در حال حاضر 18 مرکز شبانه روزی در استان مازندران فعال هستند که بیش از 180 کودک را نگهداری می کنند.

مرجع: ایران اکونومیست

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار